بلاگ, دانستنی های خودرو

نشانه های وجود آب در باک بنزین و روش های تخلیه آن

نشانه‌های وجود آب در باک بنزین و روش‌های تخلیه آن

یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در عملکرد بهینه و طول عمر خودرو سیستم سوخت رسانی است. با این حال این احتمال وجود دارد که آلودگی های مختلف وارد مخزن سوخت شده و مشکلاتی را به وجود آورند. یکی از متداول ترین و در عین حال دردسرسازترین ناخالصی ها، آب است. وقتی آب به مخزن سوخت راه پیدا می کند، اجزای مختلف موتور را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد طبیعی اتومبیل را مختل می سازد. در این مطلب نشانه های وجود آب در باک بنزین را بررسی کرده و همین طور نحوه تخلیه آب و راه های جلوگیری از ورود آن به داخل مخزن سوخت را توضیح داده ایم.

 

نشانه های وجود آب در باک بنزین

در صورتی که نفوذ آب به درون باک بنزین زود تشخیص داده شود، می توان از صدمه دیدن سیستم سوخت رسانی خودرو جلوگیری کرد. بنابراین باید به علائم و نشانه ها توجه کرده و در نظر داشته باشید که چشم پوشی از همین نشانه های به ظاهر کوچک می تواند سبب بروز مشکلات جدی شود.
علائمی که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم، رایج ترین نشانه های وجود آب در مخزن بنزین ماشین بوده و در صورت مشاهده یک یا چند مورد از این علائم لازم است در اولین فرصت نسبت به تخلیه آب و رفع مشکل اقدام کنید. اگر با سوخت آلوده به رانندگی خود ادامه دهید، موتور و سیستم سوخت خودرو آسیب دیده و هزینه زیادی را برای تعمیر به شما تحمیل می کند.

 

سوخت ناقص و لرزش موتور

اگر سوخت درون باک با آب مخلوط شده باشد، اختلالاتی در فرایند احتراق در موتور ایجاد شده و سوخت ناقص می سوزد. سر و صدایی که از موتور شنیده می شود، بوی غیر عادی و افزایش دود خارج شده از اگزوز از جمله نشانه های ناقص سوختن بنزین و وجود آب در مخزن سوخت است. لرزش خودرو در حالت درجا نیز علامت دیگری است که نشان از وجود آب در باک بنزین دارد.

 

راندمان ضعیف سوخت

از جمله عواملی که موجب کاهش راندمان سوخت می شود، وجود آب در باک بنزین است. اگر اخیرا تعداد دفعات مراجعه شما به پمپ بنزین افزایش یافته و یا مسافتی که با یک باک بنزین طی می کنید نسبت به قبل کمتر شده است، این احتمال وجود دارد که آب وارد مخزن بنزین خودروتان شده باشد.

 

مشکل در استارت زدن

بروز مشکل در استارت زدن یکی دیگر از علائم وجود آب در باک است؛ اگر اتومبیل شما به سختی استارت می خورد یا ریپ می زند و یا حتی پس از تلاش های متوالی روشن نمی شود، این احتمال قوت می یابد.

 

صداهای عجیب موتور

صداهای غیر عادی مانند تق تق یا پینگ که از موتور به گوش می رسد، ممکن است به دلیل آب موجود در باک بنزین باشد. علامت دیگر، شنیده شدن صدای ضربات متناوب از موتور هنگام شتاب گیری خودرو است.

 

روشن شدن چراغ چک

در خودروهای مدرن و امروزی می توان به کمک سیستم عیب یابی داخلی مشکلاتی که در اثر سوخت آلوده به آب ایجاد می شود را تشخیص داد. بروز این گونه ایرادات از طریق روشن شدن چراغ چک موتور یا دیگر چراغ های هشدار داشبورد اطلاع داده می شود.

 

مشاهده قطرات آب روی فیلتر سوخت

اگر بر روی فیلتر سوخت ماشینتان قطرات آب مشاهده کردید، حتما آب به درون باک بنزین نفوذ کرده و سوخت آلوده به آب است.
برای آن که از وجود آب و سایر آلودگی ها در مخزن سوخت خودرو مطلع شوید می توانید از خمیر آب یاب استفاده کنید. کافی است خمیر را روی میله اندازه گیری قرار داده و آن را در باک بنزین فرو کنید. تغییر رنگ دادن خمیر نشانه وجود آب در مخزن است.

 

چگونه آب را از باک بنزین خارج کنیم؟

 

چگونه آب را از باک بنزین خارج کنیم؟

به منظور رفع مشکلاتی که در اثر وجود آب در باک ایجاد شده و جلوگیری از صدمه بیشتر به سیستم سوخت خودرو باید فورا نسبت به تخلیه آب موجود در مخزن اقدام کنید. در ادامه چند نمونه از روش های خارج کردن آب از باک بنزین خودرو را بررسی خواهیم کرد.

 

استفاده از افزودنی‌های سوخت

برخی افزودنی های سوخت موجود در بازار مختص حذف آب از سیستم سوخت هستند. این افزودنی ها با شکستن مولکول های آب، شرایط ترکیب آن ها با سوخت را فراهم کرده تا در زمان فعالیت موتور بسوزند.

 

استفاده از پمپ دستی

چنانچه مقدار آب موجود در باک کم است، می توانید برای تخلیه آن از پمپ دستی استفاده کنید. تنها نکته ای که باید در نظر بگیرید رسیدن شلنگ پمپ به کف باک است؛ چرا که آب از بنزین سنگین تر بوده و طبیعتا پایین تر از آن قرار می گیرد.

 

تخلیه کامل باک بنزین

در صورتی که میزان آب موجود در مخزن سوخت زیاد باشد، توصیه می شود مخزن را به طور کامل تخلیه کنید. برای تخلیه مخزن ابتدا ظرفی را در زیر زهکشی اتومبیل در محل پلاگین تخلیه قرار داده و سپس با برداشتن پلاگین تخلیه راه را برای خروج مخلوط سخت و آب باز کنید.

 

تعویض فیلتر بنزین

اگر از رسیدن آب به فیلتر بنزین مطمئن نیستید، پیشنهاد می شود فیلتر را تعویض کنید. گرفتگی و خرابی فیلتر بنزین مشکلات متعددی را به دنبال داشته و مانع از جریان مناسب سوخت می شود.

پس از تخلیه باک بنزین باید آن را کاملا خشک کنید. بدین منظور می توانید از یک پارچه یا حوله استفاده کنید یا درپوش مخزن را جهت تبخیر رطوبت برای مدتی باز بگذارید.

 

چطور از ورود آب به باک بنزین جلوگیری کنیم؟

رعایت اصول و نکات مهمی که برای حفظ سلامت سیستم سوخت رسانی خودرو وجود دارد، منجر به عملکرد بهینه اتومبیل می شود. در ادامه به بررسی برخی از نکاتی که مانع از ورود آب به باک بنزین می شوند می پردازیم:

• برای سوخت گیری به جایگاه های معتبر و استاندارد مراجعه کنید تا احتمال وجود آب و آلودگی های دیگر در بنزین کاهش یابد.

• به منظور جلوگیری از تشکیل رسوبات و جمع شدن آب درون مخزن سوخت، به طور مرتب از افزودنی های مختص تمیز کردن سیستم سوخت رسانی استفاده کنید.

• تعویض به موقع فیلترهای سوخت نکته دیگری است که با رعایت آن می توانید مانع از گرفتگی لوله ها شوید.

• بررسی منظم سیستم سوخت از لحاظ نشتی، آسیب دیدگی لوله ها و بوهای غیرعادی می تواند به تشخیص زود هنگام مشکلات احتمالی کمک کند.

• توجه داشته باشید که پس از سوخت گیری درپوش باک بنزین به طور کامل بسته شده باشد تا آب و آلودگی های دیگر وارد مخزن نشود.

 

آیا رانندگی با وسیله نقلیه ای که در باکش آب وجود دارد، ایمن است؟

وجود آب در مخزن بنزین می تواند به خاموش شدن موتور حین حرکت و خرابی آن منجر شود. به همین دلیل توصیه نمی شود با این وضعیت رانندگی کنید. رانندگی در چنین شرایطی موجب آسیب دیدن موتور خواهد شد. بنابراین حتما در اولین فرصت نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

 

آیا وجود آب در مخزن بنزین، باعث زنگ‌زدگی باک می‌شود؟

بله؛ نفوذ آب به باک و تجمع آن خوردگی و زنگ زدگی اجزای فلزی سیستم سوخت مانند پمپ و لوله های انتقال بنزین را به دنبال داشته و همچنین منجر به کاهش طول عمر باک می شود.

 

جمع بندی

آب موجود در مخزن سوخت بر عملکرد و طول عمر ماشین اثرات مخربی داشته و عدم توجه و رسیدگی به این مسئله آسیب موتور، هزینه گزاف تعمیرات و خطرات ایمنی را به دنبال دارد. بررسی مداوم سیستم سوخت خودرو سلامت موتور و عملکرد بهینه آن را حفظ کرده و در عیب یابی خودرو و اقدام به موقع جهت رفع مشکل، موثر است. چنانچه برای تعمیر سیستم سوخت به تعویض پمپ بنزین نیاز داشتید می توانید به فروشگاه اینترنتی اچ پی سی مراجعه کرده و پمپ و درجه داخل باک پژو ۴۰۵ جدید، پمپ بنزین پراید انژکتور، پمپ و درجه داخل باک پژو ٢٠۶ و … را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *