بلاگ, دانستنی های خودرو

مهم ترین نکاتی که هنگام خرید بوق خودرو باید در نظر بگیرید

هنگام خرید بوق خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بوق خودرو وسیله ای کاربردی است که در همه اتومبیل ها فارغ از نوع و مدل و قیمت وجود دارد. این وسیله به لحاظ حفظ ایمنی بسیار اهمیت داشته و ابزاری جهت هشدار و اطلاع رسانی به ویژه در هنگام مواجهه با خطر است. با وجود تغییرات و پیشرفت هایی که در فرایند تولید خودرو صورت گرفته، فناوری مورد استفاده در سیستم بوق ماشین تغییر چندانی نداشته و تفاوت زیادی میان بوق خودروهای امروزی و اتومبیل های قدیمی تر وجود ندارد. در ادامه این مطلب ابتدا به معرفی انواع بوق و نحوه عملکرد آن پرداخته و سپس به طور کامل نکاتی که باید هنگام خرید بوق در نظر بگیرید را بررسی خواهیم کرد.

 

نخستین بوق ها

در سال ۱۹۰۸ میلادی نخستین بوق ها که با سلول های خشک ۶ ولتی کار میکردند، روی دوچرخه و ماشین نصب شدند. دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۱۰ میلادی اولین بوق استاندارد توسط الیور لوکاس در بیرمنگام انگلستان تولید شد. در ۱۹۱۱ فناوری بوق ها تغییر کرد و بوق هایی که منبع تغذیه شان باتری های قابل شارژ بود تولید و معرفی شدند.

 

انواع بوق خودرو

دسته بندی های مختلفی را می توان برای بوق خودرو در نظر گرفت. به لحاظ نحوه تولید صدا بوق ها دارای دو نوع بادی و الکتریکی هستند. نوع بادی بوق ها در خودروهای سنگین و مدل الکتریکی آن ها در ماشین های سواری به کار برده می شوند.
تقسیم بندی دیگر بوق ها، بر اساس شکل ظاهری آن ها است؛ بوق دیسکی، بوق حلزونی و بوق ۱۰۱۱ انواع بوق ها از نظر شکل ظاهری هستند.
پارامتر دیگر دسته بندی بوق ها، فرکانس تولید صدای بوق است. این ویژگی در خودروهای مختلف متفاوت بوده و به همین دلیل بوق پژویی، بوق بنزی، بوق شورلتی و … فرکانس صدای متفاوتی دارند.
نکته بعدی تک بوق یا جفت بوق بودن اتومبیل است؛ برخی خودروها بوق تک داشته و تنها توانایی تولید یک فرکانس صدا را دارند؛ در حالی که نوع دیگری از اتومبیل ها هستند که بوق جفت داشته و یکی از آن ها صدایی با فرکانس بالاتر و دیگری صدایی با فرکانس پایین تر تولید می کند. ترکیب این دو فرکانس وضوح و شفافیت صدای بوق را افزایش می دهد.
بوق های الکتروموتوری، مغناطیسی و آژیری طبقه بندی دیگری از بوق ها به شمار می روند؛ نوع الکتروموتوری بوق ها امروزه کاربردی نداشته و در اغلب خودروها از بوق مغناطیسی استفاده می شود. بوق های آژیری نیز در آمبولانس ها و ماشین های آتش نشانی به کار می روند.

 

بوق ارتعاشی

بوق هایی که در اتومبیل های امروزی به کار گرفته می شوند از نوع بوق ارتعاشی بوده که در ادامه اجزا و عملکرد آن را بررسی خواهیم کرد:

 

اجزای بوق ارتعاشی خودرو

• صفحه ارتعاش گر یا دیافراگم

• آرمیچر (میله ای که سبب ارتعاش دیافراگم شده و پیچ و مهره های آن را تنظیم می کند)

• قرقره و سیم پیچ تولید کننده میدان مغناطیسی

• پلاتین های مثبت و منفی و خازن های مربوط به آن ها

• بلندگوی بوق

 

عملکرد بوق ارتعاشی خودرو به چه صورت است؟

وقتی دکمه بوق را فشار می دهید، جریان برق از باتری به بوق می رسد. این جریان از سیم پیچ داخلی بوق عبور کرده و یک میدان مغناطیسی به وجود می آورد. میدان ایجاد شده آرمیچر را جذب کرده، به دیافراگم وصل شده و آن را به سمت جلو می برد. وقتی صفحه ارتعاش گر جلو می رود، آرمیچر به کمک زائده کناری خود پلاتین بوق را باز می کند. به این ترتیب با قطع مدار، میله ارتعاش دهنده دیافراگم (آرمیچر) به جای قبلی خود باز می گردد.

 

نکاتی که هنگام خرید بوق خودرو باید در نظر بگیرید؟

 

هنگام خرید بوق خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مناسب بودن مدل بوق با نوع اتومبیل

اگر بوق اتومبیل شما دچار مشکل شد و نیاز به تعویض آن داشتید، اولین نکته ای که باید هنگام خرید بوق جدید به آن توجه کنید، تناسب مدل بوق با مدل و نوع برند خودروتان است. گروهی از بوق ها با انواع خودروهای داخلی و خارجی سازگار بوده و قابل استفاده در هر ماشینی هستند اما نوع دیگری از بوق ها صرفا مختص تعداد مشخصی از اتومبیل ها بوده و برای هر ماشینی کاربرد نخواهند داشت.

 

ولتاژ مصرفی بوق

ولتاژ مصرفی بوق مسئله دیگری است که باید در نظر گرفته شود. بهترین و مناسب ترین نوع بوق ها، مدل هایی با ولتاژ ۱۲ ولت هستند. برق مورد نیاز این بوق ها از باتری خودرو تامین شده و نیازی نیست از اینورتر و قطعات جانبی آن استفاده شود.

 

میزان صدای تولیدی

بلندی صدای بوق بر حسب دسیبل محاسبه شده و بدیهی است هر چه این عدد بیشتر باشد، صدای بوق نیز بلندتر است بنابراین هنگام تهیه بوق جدید حتما به این نکته توجه کرده و بوقی که میزان صدای آن در بازه شنوایی انسان است را انتخاب نمایید.

 

قیمت بوق خودرو

برند تولیدکننده، مدل و حجم صدای خروجی بوق عواملی هستند بر قیمت بوق تاثیر مستقیم دارند. با این حال پیشنهاد می کنیم حتما از برندهای معتبر و باکیفیت استفاده کرده و بخاطر اختلاف قیمت به سراغ نمونه های تقلبی و متفرقه نروید. طبیعتا برندهای معتبر طول عمر بالاتری نیز داشته و در دراز مدت به صرفه تر هستند. یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر قیمت بود، استقاده از رله تقویت کننده است. همچنین بوق هایی که دارای دو نوع صدای بم و زیر هستند، قیمت بالاتری نسبت به سایر بوق ها دارند.

 

روش های زیاد کردن و تقویت صدای بوق

اگر از بلندی صدای بوق اتومبیل خود راضی نیستید و قصد تقویت و افزایش صدای آن را دارید، باید از تعداد بوق های بیشتری استفاده کنید. توجه کنید برای اینکه صداهای مختلفی هنگام بوق زدن ایجاد نشود، این بوق ها حتما باید همگی از یک برند و یک مدل باشند. همچنین با استفاده از پیچ های تعبیه شده در بوق ها، می توان کیفیت و نوع صدای آن ها را تنظیم کرد.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات جامعی درباره انواع بوق و نکاتی که هنگام خرید این قطعه باید به آن توجه کنید، ارائه دهیم. تناسب مدل ماشین با نوع بوق، فرکانس صدای بوق، ولتاژ مصرفی و قیمت بوق چهار پارامتر مهم در انتخاب بوق مناسب به شمار می روند. برای خرید لوازم یدکی خودرو می توانید به سراغ فروشگاه های حضوری و غیر حضوری (آنلاین) بروید. فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی HPC یکی از واردکنندگان فعال با بیش از سی سال سابقه در صنعت لوازم یدکی می باشد. برای خرید عمده بوق پراید، بوق ۴۰۵ و بوق ۲۰۶ می توانید به سایت این مجموعه مراجعه کرده و قطعات مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت و گارانتی مرجوعی تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *