بلاگ, دانستنی های خودرو

هر آنچه باید درباره بالا رفتن آمپر آب خودرو بدانید

همه چیز درباره بالا رفتن آمپر آب خودرو

حتما شما هم اتومبیل هایی که در کنار خیابان یا جاده توقف کرده و تلاش می کنند تا بخاری که از موتور خارج می شود را مهار کنند، دیده اید. در چنین شرایطی اصطلاحا موتور جوش آورده و آمپر آن بالا رفته است. در ادامه این مطلب ابتدا بررسی خواهیم کرد که بالا رفتن آمپر به چه معنا بوده و علل و نشانه های آن چیست؟ سپس تاثیر دمای مناسب و خنک کننده ها بر جلوگیری از بروز این مسئله را توضیح می دهیم.

 

بالا رفتن آمپر چیست؟

دمای موتور در حال کار بسیار بالا بوده و این دمای بالا ممکن است به اجزای موتور صدمه بزند. آب و مایع خنک کننده ای که در اطراف موتور وجود دارد با کمک رادیاتور به کاهش دمای موتور منجر می شود. بالا رفتن دمای آب به حدی که از خنک کردن موتور ناتوان باشد را بالا رفتن آمپر می گویند. اغلب در فصول گرم سال شاهد بروز این مشکل هستیم؛ با این وجود ممکن است گاهی اوقات در زمستان نیز این اتفاق رخ دهد.

 

نشانه‌های بالا رفتن آمپر

آشنایی با نشانه های بالا رفتن آمپر در شناسایی و عیب یابی به موقع مسئله کمک می کند. متداول ترین علائم بالا رفتن آمپر خودرو عبارتند از:

 

داغ بودن کاپوت خودرو

داغ شدن کاپوت و انتشار حرارت به بیرون زمانی که اتومبیل در حال کار است، امری طبیعی است. اما اگر این گرما بیش از حد باشد، احتمال می رود که ایرادی در موتور خودرو وجود داشته باشد. برای اطلاع از میزان حرارت موتور باید دست خود را روی کاپوت قرار دهید؛ در صورتی که مشکلی در موتور وجود داشته و کاپوت بیش از حد داغ شده باشد نمی توانید بیش از چند ثانیه دستتان را روی کاپوت نگه دارید.

 

بیرون آمدن دود و بخار از کاپوت

یکی دیگر از نشانه های بالا رفتن آمپر اتومبیل، خروج دود یا بخار از کاپوت است. بنابراین وقتی مشاهده کردید که موتور داغ شده و دود و بخار از کاپوت خارج می شود، باید فورا توقف کرده و خودرو را خاموش کنید. انتشار دود نشان می دهد که خنک کننده به نقطه جوش رسیده و همین مسئله می تواند موجب آسیب دیدن سیستم خنک کاری اتومبیل شود.

 

شنیدن صدا‌های نامتعارف از خودرو

سنسور دمای سیستم خنک کننده ترموستات و سوپاپ را تنظیم کرده، خنک کننده را به رادیاتور منتقل می کند و با این کار عملکرد موتور را بهبود می بخشد. به دلیل ارتباط مستقیمی که بین سوپاپ و سیستم خنک کننده وجود دارد، مسدود شدن سوپاپ می تواند به مسدود شدن سیستم خنک کننده و داغ شدن موتور منجر شود. این مسئله با تولید صدایی شبیه به کوبیده شدن در مشخص می شود.

 

استشمام بوی دود

بوی سوختگی که داخل کابین اتومبیل استشمام می شود، بیانگر داغ شدن بیش از حد موتور است. بالا رفتن دمای موتور سبب نرم شدن مهر و موم های لاستیکی، دریچه های پلاستیکی و قسمت هایی از رزین بین قطعات موتور و تولید دود می شود. از این رو بوی سوختگی را می توان رایج ترین مشخصه داغی موتور دانست.

 

کاهش قدرت موتور

داغ شدن موتور سبب کاهش قدرت آن می شود. اگر این کاهش قدرت با بوی نامطبوع یا صداهای غیر عادی همراه باشد، مشکل جدی بوده و باید برای رفع آن فورا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

دمای مناسب موتور چقدر است؟

با گرم شدن موتور، دمای سطح پیستون به حدودا ۳۰۰ درجه و دمای دیواره سیلندر به ۱۵۰ درجه می رسد. با تبخیر هوای باقی مانده از مخلوط سوخت و هوا حین بسته شدن سوپاپ، مقداری از دمای پیستون و دیواره سیلندر جذب می شود. زمانی که مخلوط هوا و بنزین شروع به متراکم شدن می کند، دمای آن تا ۱۶۰ درجه بالا رفته و این دما را می توان دمای مناسبی برای موتور خودرو دانست.

 

دمای مناسب برای فصل سرد و فصل گرم

متخصصان معتقدند که دمای استاندارد موتور در فصول سرد سال باید بین ۹۰ تا ۱۰۴ درجه سانتی گراد و در فصول گرم حدود ۸۷ تا ۱۰۷ درجه سانتی گراد باشد.

 

تأثیر ضدیخ موجود در مایع خنک کننده بر جلوگیری از داغ کردن موتور

آب موجود درون رادیاتور به کمک هوایی که جریان دارد، خنک شده و به این ترتیب موجب خنک شدن موتور نیز می شود. ضد یخ مایعی است که از یخ زدن آب درون رادیاتور به ویژه در فصول سرد سال جلوگیری می کند. این مایع را نباید تنها به کار برد بلکه باید به آب اضافه کرد تا مایع خنک کننده یا ضدجوش به دست آید.

 

 

نشانه‌های بالا رفتن آمپر

 

دلایل بالا رفتن آمپر

علل گوناگونی برای بالا رفتن آمپر خوردرو وجود دارد؛ در ادامه برخی از رایج ترین دلایل بالا رفتن آمپر را بررسی خواهیم کرد:

 

خرابی سیستم خنک کننده خودرو

در اکثر مواقع خراب شدن سیستم خنک کننده سبب داغ شدن موتور و بالا رفتن آمپر خودرو می شود. در این سیستم مایع خنک کننده ای وجود دارد که مانع از گرم شدن موتور شده و قسمتی از محفظه احتراق که دمای آن ممکن است تا ۱۳۶۱ درجه سانتی گراد برسد را خنک می کند. بنابراین معیوب بودن سیستم خنک کننده می تواند به داغ شدن موتور منجر شود.

 

مشکلات رادیاتور

خنک کردن مایع خنک کننده وظیفه رادیاتور ماشین است. از این رو این قطعه از مهم ترین بخش های سیستم خنک کننده بوده که با خراب شدن آن ممکن است مایع خنک کننده به نقطه جوش رسیده و موتور داغ شود.

 

خرابی شیلنگ و تسمه

خرابی شلنگ و تسمه از دیگر علل بالا رفتن آمپر ماشین به شمار می رود. این قطعات از اجزای اصلی سیستم خنک کننده، تهویه و سیستم شارژ خودرو بوده که هر کدام نقش اساسی در خنک شدن موتور دارند. شلنگ ها وظیفه انتقال قدرت از موتور به لوازم جانبی مانند تهویه، سیستم شارژ و فن ها را بر عهده داشته و خنک کننده را به بخش های مختلف موتور می رسانند.

 

کم بودن روغن موتور

یکی دیگر از دلایل بالا رفتن آمپر ماشین، کم بودن روغن موتور است؛ این مایع اصطکاک بین قطعات موتور را کاهش داده و به این ترتیب دمای موتور را کنترل می کند. وظیفه اصلی روغن موتور، روان کردن قطعات و اجزای داخلی موتور بوده و به همین علت است که نشت و کاهش سطح روغن موتور، سبب افزایش اصطکاک بین قطعات و تولید گرمای بیش از حد شده و ممکن است به خرابی و آسیب موتور منجر شود.

 

خراب بودن ترموستات

قطعه دیگری که تاثیر مستقیم بر عملکرد موتور دارد، ترموستات خودرو است. این قطعه با تنظیم سیستم خنک کننده، مانع از گرم شدن بیش از حد موتور می شود. علاوه بر داغ شدن موتور، اگر دمای آن به طور نامنظم در نوسان بوده یا خنک کننده به بیرون نشت می کند نیز این احتمال وجود دارد که ترموستات خراب شده و فورا باید تعویض شود.

 

خراب شدن پمپ آب

مایع خنک کننده به کمک پمپ آب در سیستم خنک کننده در جریان است. این سیستم گرما را از موتور جذب کرده و پمپ آب توسط تسمه آن را به رادیاتور منتقل می کند. پس از جذب گرما توسط رادیاتور، این مایع مجددا به موتور بازگشته و این چرخه دائم تکرار می شود. حال اگر پمپ آب معیوب شده و نشتی داشته باشد یا دود از رادیاتور خارج شود، موتور داغ شده و آمپر بالا می رود.

 

هنگام بالا رفتن آمپر چه باید کنیم؟

بالا رفتن آمپر و جوش آوردن خودرو اتفاق رایجی است که برای بسیاری از اتومبیل ها ممکن است رخ دهد. اگر با این مسئله مواجه شدید، آرامش خود را حفظ کرده و به نکاتی که در ادامه به آن می پردازیم عمل کنید:

 

خودرو را کنار بزنید و موتور را بررسی کنید

اولین اقدامی که هنگام بروز این مشکل باید انجام دهید، توقف خودرو در مسیری ایمن و خلوت و خاموش کردن آن است. چرا که رانندگی در این شرایط خطرناک بوده و می تواند آسیب بیشتری به موتور وارد کند.

 

در صورت ضرورت به حرکت ادامه دهید

با وجود ضرورت توقف اتومبیل، اگر شرایط به گونه ای است که ناچار به ادامه حرکت هستید، حتما سرعت را کاهش داده و به آرامی رانندگی کنید. با این کار هوای خنک وارد موتور و دمای آن را کاهش می دهد. بنابراین تا زمانی که امکان توقف برایتان میسر شود، به همین صورت به حرکت ادامه دهید.

 

کولر را خاموش کنید

چنانچه آمپر ماشین بالا رفته و کولر خودرو روشن است، آن را خاموش کنید. این کار گرمای اضافی را از موتور دور می کند.

 

تمام شیشه‌های خودرو را باز کنید

نکته بعدی باز کردن کلیه شیشه های خودرو است؛ این کار نیز در خارج کردن گرما از ماشین تاثیر به سزایی دارد.

 

با امداد خودرو یا مکانیک آشنا تماس بگیرید

بالا رفتن آمپر مشکلی نیست که خود فرد بتواند به تنهایی آن را رفع کند. از این رو تماس با مکانیک متخصص و ماهر و کمک گرفتن از او مهم ترین اقدامی است که باید در این شرایط انجام دهید. با راهنمایی های این فرد می توانید موتور را خنک کرده تا او خود را به شما برساند.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به بررسی دلایل بالا رفتن آمپر و نشانه های بروز این مشکل بپردازیم. همچنین توضیح دادیم که وجود آب در این سیستم از آسیب رسیدن به قطعات به علت گرمای زیاد بوده و بالا رفتن دمای آب و عدم خنک کردن موتور را اصطلاحا بالا رفتن آمپر می گویند. از آن جایی که این مسئله عملکرد خودرو را مختل کرده و ادامه حرکت را متوقف می سازد، آشنایی با نشانه های بروز این مشکل در تشخیص و رسیدگی به موقع و جلوگیری از آسیب بیشتر به موتور بسیار موثر است. اگر قصد خرید انواع قطعات یدکی مانند ترموستات ۸۲ درجه پراید، ترموستات ۸۲ درجه پژو ۴۰۵، آفتامات دینام پراید انژکتوری، آفتامات دینام پیکان یوگسلاوی و … را دارید به فروشگاه اینترنتی اچ پی سی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *