بلاگ, تعمیر و نگهداری خودرو

علت روغن سوزی خودرو و نشانه‌های آن چیست؟

علت روغن سوزی خودرو و نشانه‌های آن چیست؟

یکی از مشکلاتی که معمولا خودروهای کارکرده و فرسوده با آن مواجه می شوند، روغن سوزی است. در این مقاله ابتدا به توضیح مفهوم این اصطلاح می پردازیم و سپس دلایل بروز این مشکل و روش های پیشگیری از آن را بررسی خواهیم کرد. اگر خودرو هنگام کار علاوه بر سوخت مقداری از روغن موتور را نیز بسوزاند، اصطلاحا گفته می شود که دچار روغن سوزی شده است. بارزترین نشانه سوختن روغن موتور، خروج دود آبی از اگزوز اتومبیل است. اما به غیر از این مسئله، نشانه های دیگری هم وجود دارد که به کمک آن ها می توانید متوجه بروز این مشکل در خودروتان شوید. برای آشنایی کامل با ابعاد مختلف این مشکل تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

روغن سوزی چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، روغن سوزی مشکلی است که اغلب برای خودروهای فرسوده و اتومبیل هایی که مدت ها کار کرده اند پیش می آید. در این شرایط با سوختن روغن موتور همراه سوخت و کاهش سطح آن، روغن سوزی رخ می دهد. البته این مسئله تنها مختص خودروهای قدیمی و کارکرده نبوده و برخی اتومبیل های امروزی و کم کار نیز ممکن است دچار این نقص شوند.
وظیفه روغن موتور جلوگیری از اصطکاک قطعات موتور است و به همین دلیل در مسیرهای مشخصی در جریان بوده و اگر به محفظه احتراق خودرو راه پیدا کند، همراه سوخت می سوزد.

 

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی خودرو چیست؟

رایج ترین نشانه ای که اعلام می کند خودرو شما دچار روغن سوزی شده است، خروج دود آبی از اگزوز آن است. با بالا رفتن دور موتور، مقدار دود آبی خروجی بیشتر شده و نشان می دهد که یک مشکل و ایراد اساسی در خودرو وجود دارد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بعضی از ماشین ها می توانند دود آبی را جذب کنند؛ به همین دلیل ممکن است روغن سوزی بدون خروج این دود رخ داده باشد لذا نمی توان برای بررسی وضعیت روغن سوزی خودرو تنها به مشاهده دود آبی بسنده کرد. نشانه های دیگر از جمله کاهش مداوم سطح روغن موتور بیانگر احتمال وجود این مسئله در اتومبیل خواهد بود.
از دیگر علائم روغن سوزی ماشین، تولید بوی نامطبوع در قسمت موتور است که تشخیص آن نیز برای عموم افراد کار ساده ای نبوده و فقط یک فرد ماهر و حرفه ای می تواند از این طریق متوجه بروز این مشکل شود.
اگر اتومبیل شما دچار روغن سوزی شده باشد، از شتاب و قدرت موتور آن کاسته شده و سر شمع ها نیز چرب می شوند. با بررسی شمع ها هنگام خاموش بودن خودرو متوجه چرب بودن آن ها خواهید شد. همچنین چربی دهانه اگزوز را می توان نشانه دیگری برای روغن سوزی خودرو دانست. به طور کلی رایج ترین علائم و نشانه های روغن سوزی عبارتند از:

• خروج دود آبی از اگزوز

• چرب شدن شمع های خودرو

• کاهش سطح روغن موتور

• وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو

• بوی ناخوشایند از سمت موتور

• کاهش شتاب و قدرت موتور خودرو

 

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی خودرو

 

علت و دلایل روغن‌ سوزی خودرو چیست؟

همان طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم، روغن سوزی ممکن است به دلایل گوناگونی اتفاق بیفتد. خنک کردن قطعات موتور و کاهش اصطکاک بین قطعات مهم ترین کاربرد روغن موتور در خودرو است. حال اگر روغن وارد موتور شود، در اثر حرارت بالا تجزیه شده و خاصیت روانکاری، پاکسازی و جذب ناخالصی ها را از دست می دهد. وقتی روغن وارد محفظه احتراق بالای پیستون می شود، پس از ترکیب با بنزین و هوا، همراه جرقه شمع می سوزد. روغن موتور وارد محفظه احتراق می شود اگر:

• کاسه نمد دچار خوردگی شده باشد

• لاستیک گیت دچار ساییدگی شده باشد

• گیت سوپاپ اصطکاک زیادی داشته باشد

• روغن از واشر سرسیلندر به بیرون نشت کند

• از روغن موتور نامناسب و بی کیفیتی استفاده شده باشد

• رینگ یا رینگ های پیستون خراب شده یا شکسته باشند

• جداره سیلندر (بوش سیلندر) دچار خودرگی یا ساییدگی شده باشد

• روغن موتور در دور موتور بالای ۳ هزار در دقیقه کم شود

 

رفع مشکل روغن سوزی چگونه است؟

روغن سوزی خودرو جزو مشکلات جدی و حساسی بوده که خودتان نمی توانید آن را بر طرف کنید و باید حتما در اولین فرصت به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. مکانیک ها ابزار و تجهیزات لازم برای تشخیص محل دقیق روغن سوزی و رفع این مشکل را دارند و پس از بررسی همه جوانب دست به تعمیر خودرو شما می زنند.
در اکثر موارد خودروهای کارکرده با این مشکل مواجه می شوند. بهمین دلیل هنگام خرید خودرو دست دوم حتما به این نکته توجه داشته و تست کمپرس سنج را انجام دهید تا مطمئن شوید اتومبیلی که قصد خرید آن را دارید، سالم است.

 

پیشگیری از روغن ‌سوزی خودرو چگونه است؟

برای این که در استفاده از اتومبیلتان کمتر دچار مشکل شوید، بهتر است اطلاعات کافی درباره قطعات مختلف ماشین و کارکرد آن ها داشته باشید. برای پیشگیری از روغن سوزی باید حتما حواستان به وضعیت روغن موتور باشد. همچنین با رعایت برخی نکات که در ادامه توضیح می دهیم می توانید از بروز این اتفاق جلوگیری نمایید:

۱. اولین و مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید، سطح روغن موتور است؛ اگر روغن موتور به طور مداوم کاهش می یابد باید موضوع را فورا پیگیری کنید.

۲. نکته بعدی استفاده از روغن موتور باکیفیت و استاندارد متناسب با نوع خودروتان است؛ به این ترتیب روغن سوزی به ندرت اتفاق می افتد.

۳. برای شست و شوی موتور اتومبیل به هیچ عنوان از گازوئیل استفاده نکنید؛ این کار سبب بروز مشکلات گوناگون از جمله روغن سوزی می شود. به کار بردن اسپری های تمیزکننده بهترین گزینه برای موتورشویی خودرو است.

۴. می توانید از افزودنی های شیمیایی دیگر که سبک و نسبتا ارزان هستند به جای روغن موتور استفاده کنید.

۵. وظیفه ترموستات تنظیم خودکار دمای موتور است؛ از باز کردن این قطعه خودداری کنید. چرا که این کار تنظیمات دما را به هم زده و سطح روغن موتور را نیز تغییر می دهد.

۶. فیلتر روغن موتور باید به موقع تعویض شده و قبل از بستن با روغن پر شود. استفاده از فیلتر کثیف مشکلات مختلفی را به همراه دارد.

۷. یکی دیگر از روش های پیشگیری از روغن سوزی خودرو که تاثیر زیادی دارد، استفاده از مکمل هایی است که برای جلوگیری از بروز این مشکل در بازار وجود دارند.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل و جامع به بررسی روغن سوزی اتومبیل، نشانه ها و علل بروز این مسئله و راه های رفع این مشکل بپردازیم؛ همچنین روش هایی برای پیشگیری از روغن سوزی خودرو معرفی نماییم. همان طور که توضیح دادیم روغن سوزی مشکلی جدی بوده که رفع آن به تخصص و مهارت نیاز دارد. بنابراین در صورت مشاهده علائم این مشکل حتما به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید. هر چه زودتر به این مسئله رسیدگی کنید هزینه تعمیرات کمتری باید بپردازید. چنانچه برای رفع مشکل نیاز به خرید قطعات جدید مانند ترموستات ۸۲ درجه پراید، ترموستات۸۲ درجه پیکان، واشر سرسیلندر پراید، واشر سرسیلندر روآ، واشر سرسیلندر پیکان و … داشتید، می توانید آن ها را از فروشگاه های اینترنتی قطعات یدکی خودرو یا نمایندگی های مجاز و معتبر تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *