بلاگ, دانستنی های خودرو

انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود خودرو نشانه چیست؟

انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود اتومبیل نشانه چیست؟

اصلی ترین دلیل آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ و شلوغ، دودی خارج شده از اگزوز خودروها است. خروج دود بیش از حد از اگزوز بیانگر وجود ایراد فنی در اتومبیل است. بنابراین باید توجه ویژه ای به این مسئله داشت چرا که علت یابی و رسیدگی به موقع به این مشکل می تواند در کاهش هزینه سوخت و تعمیر و نگهداری ماشین بسیار تاثیرگذار باشد. دود خروجی از اگزوز بسته به شرایط و وضعیت خودرو رنگ های متفاوتی داشته و هر رنگ بیانگر ایراد و نقص مشخصی است. در این مقاله قصد داریم انواع دودهای اگزوز و علت تولید آن ها را به طور دقیق بررسی کنیم:

 

انواع دود خروجی از اگزوز تومبیل

خروج دود آبی اگزوز

دود آبی که اغلب در اتومبیل های قدیمی با کارکرد بالا مشاهده می شود، نشان دهنده مشکل روغن سوزی است. این مسئله در اثر فرسودگی یا شکستگی مهر و موم و گاید سوپاپ یا رینگ پیستون رخ داده و موجب نشت روغن و روان کننده ها به محفظه احتراق می شود. از دیگر دلایل خروج دود آبی، وجود روغن موتور بیشتر از مقدار نرمال و استاندارد است. همچنین ایراد در سوپاپ می تواند سبب تولید دود آبی شود؛ اگر با فشار پدال گاز و بالا رفتن دور موتور، دود متوقف می شود، احتمالا باید سوپاپ را عامل این مشکل دانست.
اگر دود آبی دائمی بوده و با افزایش شتاب خودرو بیشتر شود، یعنی رینگ پیستون یا متعلقات تنه سیلندر و سرسیلندر خراب شده است. در این حالت باید سطح روغن موتور را بررسی کرده و در صورتی که مقدار روغن کم است، آن را تا اندازه استاندارد افزایش دهید. معیوب شدن واشر پره های توربوشارژر نیز علت خروج دود آبی از این نوع اتومبیل ها است. واشر خراب باعث می شود روغن از راه این پره ها وارد اگزوز شده و به دلیل بالا بودن دمای اگزوز بسوزد.
متاسفانه برطرف کردن عللی که سبب تولید دود آبی می شود، کاری بسیار پر هزینه است؛ زیرا معمولا برخی از قطعات داخلی خودرو باید تعویض شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می شود به طور مرتب سطح روغن موتور و میزان مصرف آن را بررسی کرده و سرویس های دوره ای را فراموش نکنید. چک شدن منظم قطعات متحرک موتور توسط مکانیک متخصص و باتجربه می توان از بروز مشکلات متعدد جلوگیری کند.

 

انواع دود خروجی از اگزوز تومبیل

 

خروج دود سفید اگزوز

حتما شما هم دود سفیدی که در هوای سرد و در لحظات ابتدایی روشن کردن اتومبیل از آن خارج می شود را مشاهده کرده اید. این دود در حقیقت همان بخار آبی است که به دلیل اختلاف دمای محیط و موتور (آب سوزی) تولید می شود. این نوع از دود سفید موقتی و عادی بوده و مشکل تلقی نمی شود. اما اگر با وجود گرم شدن موتور همچنان دود سفید خارج شود، می توان به این نتیجه رسید که نقصی در خودرو وجود دارد. این نقص می تواند به دلیل نشت مایع خنک کننده یا روغن هیدرولیک به درون موتور و سوختن آن رخ دهد.
تولید دود سفید در اثر سوختن ماده خنک کننده نشانه وجود نشتی در واشر سرسیلندر یا ترک خوردگی سرسیلندر است. فرسودگی واشر سرسیلندر سبب راه یافتن آب و روغن اطراف سیلندر به داخل آن شده و حجم زیادی از آب را وارد اگزوز می کند که در نهایت به تولید دود سفید منجر می شود. چنانچه دود سفید به دلیل سوختن روغن هیدرولیک تولید شده باشد، یعنی موتور روغن هیدرولیک گیربکس را به درون خود می کشد.

 

خروج دود سیاه اگزوز

اگر پس از گرم شدن موتور همچنان دود سیاه زیادی از اگزوز خارج شود، بدان معنا است که سوخت و هوا به درستی با هم ترکیب نشده و به طور ناقص می سوزند. این مسئله می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آن ها عبارتند از: سوخت رسانی زیاد و کار نکردن سیستم جرقه زنی، نشتی انژکتورها، معیوب شدن سنسور اکسیژن، مسدود شدن مسیر هوای ورودی یا آلودگی فیلتر هوا. برای رفع مشکل سیستم جرقه زنی باید شمع ها و وایرها بررسی شوند. در اتومیبل های کاربراتوری احتمالا ساسات خودرو دچار مشکل شده و باید تعمیر یا تعویض شود. اگر مسیر هوای ورودی کیپ شده یا فیلتر هوا کثیف شده باشد، تعویض فیلتر هوا اولین و مهم ترین اقدامی است که باید انجام دهید.
به طور کلی اگر قصد خرید یا فروش خودرو دارید باید از سلامت آن مطمئن باشید تا در صورتی که خریدار هستید درگیر تعمیرات هزینه بر نشوید و در صورتی که فروشنده هستید، اتومبیلتان به راحتی فروش رود. چنانچه نقصی در اتومبیل وجود داشته و نیاز به خرید قطعاتی چون واشر سرسیلندر روآ، واشر سررسیلندر پیکان، واشر سرسیلندر پراید، شمع دو پلاتین، شمع سی ان جی و … داشتید می توانید به فروشگاه های اینترنتی قطعات یدکی خودرو یا مراکز معتبر فروش لوازم جانبی مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *