بلاگ, دانستنی های خودرو

همه چیز درباره علل گاز نخوردن خودرو و نحوه رفع این مشکل

همه چیز درباره علل گاز نخوردن خودرو و نحوه رفع این مشکل

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با مشکل گاز نخوردن خودرو مواجه شده باشید؛ این مسئله دلایل گوناگونی داشته و آشنایی با این دلایل به عیب یابی بهتر مشکل و بر طرف ساختن آن کمک می کند. به طور کلی هر چه اطلاعات فنی شما درباره اتومبیل بیشتر باشد، رانندگی ایمن تر و با اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت و می توانید در هنگام بروز مشکل خونسردی خود را حفظ کرده و بدون استرس و با آرامش بیشتر به دنبال رفع ایراد پیش آمده باشید. در این مقاله به طور اختصاصی به بررسی علل گاز نخوردن ماشین در حالت عادی می پردازیم و همچنین دلایل بروز این مشکل در سربالایی ها را نیز توضیح خواهیم داد. بنابراین اگر می خواهید اطلاعات کافی درباره این موضوع به دست آورده و بدانید که در چنین مواقعی باید چه کاری انجام دهید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

چرا ماشین گاز نمی‌خورد؟

زمانی که شتاب خودرو از حالت معمول کمتر است و با فشار دادن پدال گاز تغییری در آن ایجاد نمی شود، اصطلاحا گفته می شود که ماشین گاز نمی خورد. چنانچه از آن دسته افرادی باشید که به طور معمول با سرعت بالا رانندگی می کنند، بلافاصله پس از فشردن پدال گاز متوجه وجود این مشکل خواهید شد.
در این بخش قصد داریم چند مورد از رایج ترین دلایل گاز نخوردن اتومبیل در مسیر سربالایی و مسیر عادی و صاف را بررسی کنیم:

• خرابی فیلتر هوا

• خرابی دیسک و صفحه

• کارایی نامناسب استپر موتور

• وجود مشکل در کمپرس سیلندر

• تمام شدن یا نامرغوب بودن روغن موتور

• وجود مشکل و خرابی در پمپ بنزین اتومبیل

 

خرابی فیلتر هوا

فیلتر هوای خودرو باید جریان ورودی هوا به داخل اتومبیل را کنترل کند. خرابی یا گرفتگی این قطعه سبب ورود مواد آلاینده به موتور شده و گاز نخوردن ماشین را در پی دارد. این مسئله هم در خودروهای انژکتوری و هم کاربراتوری اتفاق می افتد.

 

خرابی دیسک و صفحه

دیسک و صفحه اتومبیل از جمله قطعات مصرفی هستند که به مرور زمان دچار فرسودگی و تخریب می شوند؛ اگر دیسک وصفحه کلاچ ماشین تمام شود، ممکن است با گاز نخوردن ماشین مواجه شوید. با انجام سرویس دوره ای می توانید از به اتمام سیدن صفحه کلاچ مطلع شده و مانع از بروز اختلال در عملکرد خودروتان شوید.

 

کارایی نامناسب استپر موتور

یکی از قطعات مهمی که خراب شدن آن عملکرد موتور را نیز مختل می کند، استپر موتور است. از آن جایی که وظیفه شمع های خودرو و کوئل وایر شمع مرتبط با استپر بوده و این قطعات به استپر وابسته اند، بروز نقص در یکی از آن ها سبب تغییر وضعیت موتور شده و این مسئله ممکن است به گاز نخوردن ماشین منجر شود.

 

وجود مشکل در کمپرس سیلندر

از دیگر قطعاتی که در عملکرد صحیح موتور نقش دارند، سوپاپ ها و رینگ های اتومبیل بوده که کمپرس سیلندر بر آن ها اثرگذار است. از این رو معیوب شدن کمپرس سیلندر می تواند موجب گاز نخوردن خودرو شما شود. بنابراین بررسی وضعیت سلامت این قطعات از نکات حائز اهمیت در پیشگیری از بروز این مشکل به شمار می رود.

 

تمام شدن یا یا نامرغوب بودن روغن موتور

نوع روغن موتور مورد استفاده و تعویض به موقع آن یکی دیگر از مواردی است که باید برای جلوگیری از بروز مشکل در عملکرد موتور مورد توجه قرار گیرد. تعویض روغن موتور پس از طی مسافت مشخص از جمله اقدامات مهم و ضروری است که در صورت عدم رسیدگی به آن می تواند مشکلات متعددی از جمله گاز نخوردن خودرو را به دنبال داشته باشد.

 

وجود مشکل و خرابی در پمپ بنزین اتومبیل

پمپ بنزین اتومبیل وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را بر عهده دارد. چنانچه این قطعه خراب بوده و نتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند یا صافی بنزین تمیز نباشد، سوخت به طو کامل به موتور نرسیده و این احتمال وجود دارد که ماشین در گز خوردن با مشکل مواجه شود.

 

علل گاز نخوردن خودروهای انژکتوری

 

علل گاز نخوردن خودروهای انژکتوری

علاوه بر موارد گفته شده، دلایل دیگری نیز وجود دارند که می توانند سبب گاز نخوردن خودروهای انژکتوری شوند؛ برخی از عوامل عبارتند از:

• وجود مشکل در قطعه ECU

• کثیف شدن انژکتور خودرو

• خرابی سنسور گاز

• خرابی سنسور دور موتور

• خرابی مپ سنسور

• خرابی سنسور پدال گاز و کلاچ

 

وجود مشکل در قطعه ECU

کامپیوتر خودرو (ECU) وظیفه کنترل واکنش سنسورهای موتور را در ماشین های انژکتوری بر عهده داشته و همچنین نقش مهمی در سوخت رسانی به موتور دارد. اگر این قطعه خراب شود، مشکل گاز نخوردن خودرو و شتاب نداشتن آن رخ خواهد داد.

 

کثیف شدن انژکتور خودرو

وضعیت تمیز یا کثیف بودن انژکتور خودرو بر گاز خوردن آن تاثیر مستقیم دارد. اگر انژکتور اتومبیل شما کثیف شده و نیاز به رسیدگی دارد، حتما برای تمیز کردن آن به یک مکانیک باتجربه مراجعه نمایید.

 

خرابی سنسور گاز

یکی از تفاوت های خودروهای کاربراتوری با اتومبیل های اتوماتیک و انژکتوری در سنسورهای آن ها است. ماشین های اتوماتیک و انژکتوری سنسورهای گوناگونی دارد که یکی از آن ها، سنسور گاز است. این قطعه در نزدیکی استپر و روی دریچه گاز قرار داشته و پاشش سوخت انژکتورها را تنظیم و موقعیت دریچه گاز را به ECU اعلام می کند. خراب شدن این قطعه ممکن است به گاز نخوردن ماشین منجر شود.

 

خرابی سنسور دور موتور

دور موتور لحظه ای خودرو توسط سنسور دور موتور به ECU اعلام می شود. چنانچه ضعفی در این اطلاع رسانی وجود داشته باشد یا اختلالی در عملکرد این سنسور به وجود آید، اتومبیل شما با مشکلات متعددی از جمله گاز نخوردن مواجه خواهد شد.

 

خرابی سنسور پدال گاز و کلاچ

همان طور که از نام این قطعه پیدا است، سنسور پدال گاز یکی از تاثیرگذارترین اجزای خودرو در گاز خوردن ماشین است. بنابراین بروز هرگونه نقص و ایراد در سنسور گاز و کلاچ می تواند به طور مستقیم بر عملکرد خودرو اثر گذاشته و سبب گاز نخوردن موتور شود.

 

راه حل چیست؟

معاینه و بررسی مرتب قطعاتی که در گاز خوردن ماشین اثرگذارند، کمک می کند از وجود مشکلات احتمالی در این اجزا مطلع شده و با پیگیری مسئله، از گاز نخوردن خودرو جلوگیری کنید. نوع بنزین مصرفی نیز عامل دیگری است که در پیشگیری از بروز این مشکل نقش موثر دارد. با استفاده از بنزین با کیفیت (بنزین سوپر) می توانید تا حد زیادی مانع از وقوع این اتفاق شوید. در نظر داشته باشید که تشخیص وجود ایراد در قطعات ذکر شده و عیب یابی آن ها کار ساده ای نبوده و به بررسی تخصصی توسط یک کارشناس نیاز دارد. با این حال دانستن این نکات می تواند دید عمیق تر و بهتری نسبت مسئله پیش آمده به شما بدهد. گاز نخوردن ماشین به ویژه در مسیرهای شیب دار و سربالایی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد؛ بنابراین آگاهی از علل و عواملی که باعث ایجاد این مشکل می شوند تا حد زیادی به مدیریت شرایط و و ضعیت پیش آمده کمک می کند.
اگر شما نیز با این مسئله رو به رو شدید و برای حل آن به تعویض یک یا چند قطعه مانند شمع سی ان جی، شمع یورو ۴، پمپ بنزین و صافی پژو ۴۰۵، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید و … نیاز داشتید می توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی اچ پی سی مراجعه کرده و قطعات مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *