دانستنی های خودرو

دلیل لرزش خودرو در حالت درجا چیست؟

دلیل لرزش خودرو در حالت درجا چیست؟

ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که گاهی در حالت بدون حرکت، خودروتان دچار لرزشی غیر عادی شود. آشنایی با دلایل بروز این مسئله به شما در شناسایی مشکل و اقدام به موقع برای رفع آن کمک می کند. در این مطلب قصد داریم علل لرزش اتومبیل در حالت درجا را بررسی کرده و نکات کلیدی موثر جهت بر طرف سازی این مشکل را توضیح دهیم. در صورتی که موارد مطرح شد در مطلب را رفع کردید اما همچنان این مشکل به قوت خود باقی است، توصیه می کنیم در اولین فرصت به مراکز معتبر تعمیرات خودرو مراجعه کنید تا یک کارشناس باتجربه اتومبیل تان را به دقت بررسی کرده و مشکل آن را مرتفع سازد.

 

ایراد در قطعات موتور خودرو دلیل لرزش خودرو در حالت درجا

لرزیدن خودرو در حالت ایستاده و ساکن از جمله مشکلات خودرو است که دلایل متعدی دارد و نمی توان در وهله اول و بدون بررسی دقیق یک علت مشخص برای آن تعیین کرد. ارائه نظر کارشناسی به بررسی تخصصی خودرو نیاز داشته و باید عامل گوناگونی در نظر گرفته شوند. بروز برخی نقایص در قطعات موتوری خودرو سبب افت دور موتور شده و همین امر لرزش اتومبیل در حالت درجا را به دنبال دارد. در ادامه به بررسی متداول ترین دلایل لرزیدن خودرو می پردازیم:

• خرابی دسته موتور

• کم بودن دور موتور

• شل شدن یا جدا شدن شلنگ ها

• خرابی انژکتور

• خرابی شمع ها

• خراب شدن پمپ سوخت

• از کار افتادن سنسور جریان هوا

• کثیف شدن سنسور اکسیژن ماشین

• معیوب بودن تسمه تایم

• از کار افتادگی قطعات الکتریکی خودرو

 

خرابی دسته موتور دلیل لرزش خودرو در حالت درجا

نگهداشتن وزن موتور بر عهده دسته موتور اتومبیل است. این قطعه یک تکیه گاه بوده و وظیفه حفظ تعادل موتور را بر عهده دارد. محل قرارگیری دسته موتور بین موتور و بدنه اتومبیل بوده و لرزش ها را جذب می کند. از این رو اگر به هر دلیل آسیب دیده، شکسته و خراب شود، تعادل موتور به هم خورده و منجر به لرزش در موتور می شود. به همین دلیل گفته می شود اگر در حالت ایستاده موتور به لرزش درآمد، ابتدا به سراغ دسته موتور خودروتان بروید.

 

کم بودن دور موتور

یکی دیگر از دلایل لرزیدن خودرو، دور موتور پایین آن است. هرگاه دور موتور از میزان مشخصی کم تر باشد، اتومبیل در وضعیتی قرار می گیرد که نه توان روشن ماندن داشته و نه خاموش می شود. به همین دلیل اتاق خودرو شروع به لرزش می کند.

 

شل شدن یا جدا شدن شلنگ ها

صدمه دیدن شلنگ های حامل سوخت یا مایع خنک کننده رادیاتور نیز می تواند علت دیگری برای لرزش موتور باشد. نشتی و ترک داشتن شلنگ های خلا، مایع خنک کننده و سوخت سبب ایجاد اختلال در عملکرد موتور شده و افت دور موتور را در پی دارد که نتیجه این امر لرزش اتومبیل در حالت سکون است.

 

ایراد در انژکتورها دلیل لرزش خودرو در حالت درجا

سوخت رسانی در ورودی سیلندرها بر عهده سوپاپ یا انژکتور خودرو است. برای آن که عمل احتراق درون محفظه مربوطه به خوبی صورت گیرد باید ابتدا سوپاپ هوا اکسیژن را وارد محفظه کرده و سپس سوپاپ سوخت، بنزین را به درون این محفظه تزریق کند. به این ترتیب با جرقه زدن شمع، فرآیند احراق تکمیل می شود.
خراب بودن انژکتور سوخت بر میزان بنزین وارد شده به درون محفظه احتراق تاثیر داشته و موجب ناقص رخ دادن عملیات جرقه زنی و احتراق می شود. لرزش درجای اتومبیل هم از جمله تبعات همین مسئله است. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید پیشنهاد می شود انژکتورها را تمیز کرده و اگر لرزش ادامه داشت، این قطعه را تعویض نمایید.

 

ایراد در شمع ها

خرابی شمع های خودرو را نیز می توان عامل دیگری برای لرزیدن موتور دانست. معیوب بودن الکترودهای شمع سبب می شود این قطعه در تولید جریان ولتاژ بالا مورد نیاز برای ایجاد جرقه ناتوان باشد. بنابراین احتراق به درستی صورت نگرفته و دور موتور کاهش می یابد. در نهایت موتور در حالت درجا شروع به لرزش کرده و فشار زیادی را متحمل می شود. برای بر طرف کردن این مشکل کافی است شمع ها را تمیز کنید؛ تعویض شمع ها در بازه زمانی مشخص نیز مانع از خراب شدن این قطعه حساس اتومبیل شده و اقدامی پیشگیرانه محسوب می شود.

 

چراماشین در حالت بدون حرکت می لرزد؟

 

خراب شدن پمپ سوخت

پمپ سوخت یکی دیگر از قطعات خودرو است که سوخت را پمپاژ کرده و آن را از باک بنزین به انژکتورها منتقل می کند. با خراب شدن این قطعه، پمپاژ سوخت به درستی اتفاق نیفتاده و سوخت کافی به سوپاپ ها نمی رسد. نتیجه سوخت رسانی ناقص به سیلندرها، احتراق نامناسب و عدم توانایی موتور برای روشن نگه داشتن اتومبیل است که به صورت لرزش خودرو خود را نشان می دهد.

 

انسداد فیلتر سوخت و فیلتر هوا دلیل لرزش خودرو در حالت درجا

برای آن که احتراق به درستی صورت گرفته و در عملکرد موتور نیز اختلالی ایجاد نشود، به سوخت و هوای ورودی با کیفیت نیاز است. وظیفه تصفیه این عوامل بر عهده فیلتر سوخت و فیلتر هوا اتومبیل است. در صورتی که این فیلترها نقش خود را به خوبی ایفا نکرده و املاح موجود را تصفیه نکنند، انژکتورها مسدود می شوند. به دنبال این اتفاق بازده موتور کاهش یافته، قدرت موتور کم شده و دور موتور به کندی افزایش می یابد. در نتیجه با لرزش خودرو در حالت بدون حرکت مواجه خواهید شد.
اگر هوای وروردی به دلیل آلوده بودن فیلتر هوا و عدم تعویض به موقع آن به خوبی تصفیه نشود، اکسیژن کافی برای فرآیند احتراق تامین نشده و احتراق ناقص انجام می گیرد. این امر اثر مخربی بر توان، قدرت و گشتاور خودرو داشته و بازده موتور را کاهش می دهد. به این ترتیب اتومبیل در حالت درجا شروع به لرزیدن می کند.

 

از کار افتادن سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوا یکی دیگر از قطعاتی است که خرابی آن موجب لرزش خودرو می شود. این قطعه اطلاعات حاصل از سنجش و بررسی میزان هوای وارد شده به سیستم انژکتور را به ECU منتقل می کند. آلوده یا معیوب بودن سنسور در ارسال اطلاعات به کامپیوتر خودرو اختلال ایجاد کرده و ریپ زدن و لرزش موتور را به دنبال دارد.

 

کثیف شدن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن نیز کارکردی مشابه سنسور جریان هوا دارد. این قطعه پس از ارزیابی میزان اکسیژن، اطلاعات به دست آمده را به ECU ارسال می کند. سنجش نسبت سوخت و هوا و تصحیح آن و همین طور تعدیل رقیق بودن سوخت و هوا بر عهده سنسور اکسیژن است. از این رو این قطعه را می توان یکی از قطعات مهم در احتراق خودرو دانست. کثیف بودن سنسور اکسیژن موجب انتقال اطلاعات نادرست و در ادامه، احتراق ناقص می شود. هرگاه فرآیند احتراق به درستی صورت نگیرد، راندمان موتور کاهش یافته و لرزش موتور را در پی دارد.

 

معیوب بودن تسمه تایم دلیل لرزش خودرو در حالت درجا

میل لنگ و میل سوپاپ یا میل بادامک به وسیله تسمه تایم به هم مرتبط می شوند. زمانی که میل لنگ می چرخد، تسمه کمک می کند تا میل سوپاپ نیز چرخیده و سوپاپ ها فعالیت خود را آغاز کنند. با خراب شدن تسمه تایم، چرخش میل سوپاپ به درستی انجام نشده و در نتیجه سوپاپ نمی تواند مقدار کافی از سوخت و هوا را وارد محفظه احتراق کند. به همین دلیل عملکرد موتور تضعیف شده و از راندمان موتور کاسته می شود. در نهایت به دلیل کاهش دور موتور، اتومبیل شروع به لرزش می کند. در نظر داشته باشید که تسمه تایم از جمله قطعاتی است که طول عمر مشخصی دارد و شما می توانید با تعویض این قطعه پس از طی مسافت ۶۰ تا ۹۰ هزار کیلومتر، به راحتی از وقوع چنین مشکلی جلوگیری نمایید.

 

از کار افتادگی قطعات الکتریکی خودرو

از دیگر دلایلی که ممکن است وجب احتراق ناقص شود، معیوب بودن سیم کشی خودرو و خراب بودن قطعات الکتریکی آن است. همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره شد احتراق ناقص سبب کاهش دور موتور و راندمان خودرو شده و این کاستی را به شکل لرزش موتور نشان می دهد.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم دلایل اصلی و اساسی لرزش خودرو در حالت درجا را بررسی کرده و روش های پیشگیری از بروز این مشکل را شرح دهیم. علاوه بر آن راهکارهای حل این مسئله را نیز به تفصیل توضیح دادیم؛ حال می دانید که بروز نقص در شمع، انژکتور، دسته موتور و سنسورهای اتومبیل می تواند موب لرزش اتاقک خودرو شود. در اکثر موارد تعویض قطعات معیوب با قطعات جدید و باکیفیت به رفع این مشکل و بهبود عملکرد کلی اتومبیل شما منجر می شود. به فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی اچ پی سی مراجعه کرده و پمپ بنزین بیرون باک پژو ۴۰۵، پمپ بنزین پراید کاربراتوری، شمع سوپر تک پلاتین، شمع دو پلاتین و سایر قطعات مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *