بلاگ, دانستنی های خودرو

راهنمای تست سلامت واشر سرسیلندر و عوض کردن آن

راهنمای تست سلامت واشر سرسیلندر و عوض کردن آن

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است برای خودروها پیش آید، سوختن واشر سرسیلندر است. در مقاله “علائم سوختن واشر سرسیلندر را بشناسید” نشانه های خراب شدن این قطعه را به طور کامل توضیح دادیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش هایی بپردازیم که با به کار گیری آن ها می توانید از وضعیت سلامت واشر سرسیلندر اتومبیل خود مطلع شوید. به این ترتیب اگر مشکلی در این بخش از ماشینتان ایجاد شده باشد، به موقع تشخیص داده شده و بر طرف می شود. همچنین در ادامه مطلب نکاتی درباره تعویض واشر سرسیلندر خودرو گردآوری شده است که دانستن آن ضروری است.

 

تست سلامت واشر سرسیلندر

برای بررسی سالم بودن واشر سرسیلندر خودرو می توان از سه روش تست مونو اکسید کربن، آزمایش ولتاژ و کمپرس سنجی سیلندر استفاده کرد. در ادامه نحوه به کارگیری هر کدام از این روش ها را توضیح خواهیم داد:

 

تست مونو اکسید کربن واشر سرسیلندر

به کمک تست مونواکسید کردن می توان وضعیت سلامت واشر سرسیلندر را بر اساس شدت تغییر رنگ تعیین کرد. برای انجام این تست به مقداری پودر مخصوص و آب نیاز دارید. این پودرها که به بلاک تستر معروف هستند را می توان از بازار خودرو تهیه کرد. مقدار معینی از این پودرها را با ۵۰ سی سی آب ترکیب کنید تا مایعی به رنگ آبی تیره به وجود آید. در مرحله بعد با یک سرنگ مایع درون رادیاتور را خارج کرده و با ترکیب آب و بلاک تستر مخلوط کرده و خوب تکان دهید. در صورتی که این مخلوط جدید تغییر رنگی نداشته باشد و به رنگ آبی تیره متمایل به بنفش باقی بماند، می توانید از سالم بودن واشر سرسیلندر خودرو خود مطمئن شوید. اما تغییر رنگ این مایع به قرمز نشان دهنده وجود مونو اکسید کربن در آب رادیاتور بوده و تنها دلیل آن هم سوختن واشر سرسیلندر است. هر چه شدت تغییر رنگ به قرمز بیشتر باشد یعنی وضعیت واشر سرسیلندر اتومبیلتان نامناسب تر است. گاهی نیز ممکن است این تغییر رنگ از آبی به زرد باشد که باز هم بیانگر خرابی و سوختن واشر سرسیلندر می باشد.

 

روش آزمایش ولتاژ برای تشخیص سالم بودن واشر سرسیلندر

حتما می دانید که معیوب شدن واشر سرسیلندر باعث می شود موادی مثل دود و روغن از سیلندرها وارد آب رادیاتور شود. وجود این مواد مقاومت درونی و همین طور ph مایع داخل رادیاتور را تغییر می دهد. با اندازه گیری ولتاژ مایع رادیاتور به کمک یک مولتی متر می توانید از مشکلات احتمالی خودرو مطلع شوید. بدین منظور کافی است مولتی متر را در قسمت دی سی و روی عدد ۲۰ ولت تنظیم کنید. سپس سیم قرمز را به موتور خودرو متصل کرده و سیم مشکی را درون مایع رادیاتور قرار دهید. سیم قرمز معرف جریان مثبت و سیم مشکی نشان دهنده جریان منفی است. حال کافی است عدد ولتاژ عبوری که مولتی متر نمایش می دهد را بخوانید. اگر این عدد در بازه ۰.۰۱ تا ۰.۰۵بود یعنی واشر سرسیلندر ماشینتان مشکلی نداشته و سالم است. اما نمایش عدد بالای ۰.۰۷ بیانگر خرابی واشر سرسیلندر خودرو و ضروری بودن تعویض آن است. حالت بعدی زمانی است که عدد مولتی متر بین ۰.۰۵ و ۰.۰۷ باشد؛ در این صورت واشر سرسیلندر نیم سوز شده است. برای آن که دقت انجام این تست بیشتر باشد، لازم است اتومبیل را روشن کرده و صبر کنید دمای موتور تا حد روشن شدن فن بالا رود و پس از آن این آزمایش را انجام دهید. (توجه داشته باشید که تا ۰.۰۱ ولتاژ را باید به عنوان ضریب خطای این تست در نظر بگیرید.)

 

به چه نحوی باید واشر سرسیلندر خودرو را عوض کنم؟

 

روش کمپرس سنجی سیلندر برای تست سلامت واشر سرسیلندر

روش کمپرس سنجی بهترین و دقیق ترین روش برای بررسی وضعیت سلامت واشر سرسیلندر خودرو بوده و علاوه بر آن به کمک این روش می توانید از سلامت بلوک سیلندر، سوپاپ ها و رینگ های موتور نیز مطمئن شوید.
برای انجام این آزمایش ابتدا اتومبیل را روشن کرده و اجازه دهید دمای موتور بالا رود. حال باید پمپ بنزین خودرو را قطع کنید؛ این کار با برداشتن فیوز پمپ بنزین انجام می شود. در مرحله بعد باید شمع ها از مدار خارج شوند که در خودروهای انژکتوری با جدا کردن سوکت رله دوبل و در ماشین های کاربراتوری با جدا کردن وایر اصلی کوئل صورت می گیرد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، باز بودن مسیر ورود هوابه موتور است. چنانچه مانعی مانند فیلتر هوا بر سر منیفولد هوا وجود دارد، باید برداشته شود. همچنین در زمان انجام این آزمایش لازم است پدال گاز را تا انتها فشار دهید تا پولکی هوزینگ ورودی هوا برای ورود راحت هوا به موتور کاملا باز شود. نکته بعدی استفاده از کمپرس سنج برای هر سیلندر است. بدین منظور باید چند بار استارت زده و پس از ثابت شدن عقربه، عدد کمپرسی فشارسنج را یادداشت کنید. حال باید عددی که برای هر سیلندر نوشته اید را با یکدیگر و با کمپرسی که شرکت اعلام کرده است مقایسه کنید. چنانچه عدد آزمایش شما از عدد اعلام شده توسط شرکت کمتر بود، حتما مشکلی در سوپاپ ها، رینگ موتور، واشر سرسیلندر و یا حتی خود سرسیلندر وجود دارد و بروز این مشکل است که موجب خروج فشار درون سیلندر می شود. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که اختلاف کمترین و بیشترین عددی که طی این آزمایش به دست آورده اید نباید از ۱۵ درصد بیشتر باشد. در صورتی که فشار یکی از سیلندرها از مقدار استاندارد بیشتر باشد احتمالا سرسیلندر روغن سوزی دارد؛ همچنین ممکن است لاستیک ساق سوپاپ معیوب شده یا گیت سوپاپ گشاد کرده باشد. اما اگر عدد کمپرس دو سیلندر به هم نزدیک و کمتر از فشار سایر سیلندرها باشد، می توان نتیجه گرفت که واشر سرسیلندر یکی از این دو سیلندر سوخته است و باید تعویض شود. (فشار کمپرس درون سیلندر برای اکثر خودروهای بنزینی ۱۰ تا ۱۴ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.)
تست کمپرسور موتور را می توانید از طریق کیت هایی که در بازار موجود است انجام دهید. این کیت ها انواع مختلفی داشته و یک مدل از آن ها در محل شمع ماشین قرار گرفته و مدل دیگر با رزوه و پیچ شدن به موتور متصل می شوند.

 

به چه نحوی باید واشر سرسیلندر خودرو را عوض کنم؟

خراب شدن و سوختن واشر سرسیلندر خودرو نقصی نیست که خودتان بتوانید به راحتی آن را بر طرف کنید. برای تعویض واشر سرسیلندر باید حتما به مراکز تخصصی تعمیر خودرو مراجعه نمایید؛ چرا که این کار به مهارت بالا و تجهیزات و امکانات ویژه ای نیاز دارد. هر چند که می توانید در اینترنت ویدیوهای آموزشی زیادی در این باره مشاهده کنید یا با مطالعه دفترچه راهنمای اتومبیل با نحوه تعویض این قطعه آشنا شوید اما این کار جزئیات حساسی دارد که انجام اصولی آن را دشوار می سازد.
برای تعویض واشر سرسیلندر خودرو باید در مرحله اول روغن، آب و ضد یخ را تخلیه کنید. سپس با انجام تست فشار وضعیت سرسیلندر و بلوک سیلندر را از لحاظ وجود ترک و شکستگی بررسی نمایید. پس از آن نوبت به تمیز کردن سطح سیلندر و بلوک سیلندر می رسد. حال باید واشر سرسیلندر را روی بلوک سیلندر قرار داده، آن را تراز و پیچ ها را محکم کنید. پس از تعویض واشر سرسیلندر، قطعاتی که باز کرده بودید را در جای خود قرار داده و آب، روغن و ضد یخ را نیز درون مخازن مربوطه بریزید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی درباره تست سلامت واشر سرسیلندر و نحوه تعویض آن به شما آموزش دهیم. شما می توانید برای خرید انواع قطعات یدکی به فروشگاه اینترنتی HPC مراجعه کرده و واشر سرسیلندر پراید، واشر سرسیلندر پیکان، واشر درب سوپاپ پیکان و … را با ضمانت اصالت کالا خریداری نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *