تعمیر و نگهداری خودرو

علائم سوختن واشر سرسیلندر را بشناسید

علائم سوختن واشر سرسیلندر را بشناسید

یکی از لوازم جانبی موتوی خودرو، سیلندر و قطعات مرتبط با آن مانند واشر سرسیلندر است که داخل موتور قرار گرفته و به راحتی قابل رویت نیست. موتورهای چهار سیلندر خطی دارای یک واشر سرسیلندر و موتورهای شش و هشت سیلندر خورجینی دارای دو عدد از این قطعه هستند. این قطعه خاصیت ارتجاعی داشته و انعطاف پذیری بالایی دارد و از آن جایی که همواره در موتور قرار دارد، مقاوم بوده و می تواند نوسانات و تغییرات دما و فشار را تحمل کند. واشر سرسیلندر یکی از قطعات مهم و حیاتی خودرو بوده که گاهی ممکن است دچار مشکل شود. سوختن واشر سرسیلندر مسئله ای جدی بوده که باید در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام کرد چرا که می تواند به نشت مایع خنک کننده موتور، روغن یا نشت سیلندر منجر شده، در کارکرد موتور اختلال ایجاد کرده و یا موجب از کار افتادن آن شود. برای آشنایی با علائم سوختن واشر سیلندر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

واشر سرسیلندر چه کاری انجام می‌دهد؟

این قطعه که در موتورهای قدیمی از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی و در موتورهای امروزی از جنس فولاد چند لایه (MLS) است، بین بلوک موتور (میل لنگ و پیستون ها) و سرسیلندر (میل سوپاپ‌ ها و سوپاپ‌ ها) قرار دارد. گاهی نیز ممکن است در موتورها از واشر سرسیلندر مسی به جای فولادی یا کامپوزیت استفاده شود. به طور کلی این قطعه سه وظیفه اصلی دارد که عبارتند از:

 

آب بندی سیلندر

در خودروی در حال حرکت که موتور مشغول به کار است، فشار سیلندر بالا است؛ این فشار در خودروهایی با موتور بنزینی حدود ۷۰۰ psi بوده و در برای موتورهای دیزلی این عدد می تواند تا ۲۰۰۰ psi برسد. واشر سرسیلندر قطعه ای است که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار گرفته، باید به منظور کارکرد بهینه سیلندر، این فشار را حفظ کند. انواع فولادی و کامپوزیتی آن دارای رینگ مختص آب بندی بوده و بهتر می توانند فشار را حفظ کنند.

 

هدایت مایعات

مایع خنک کننده موتور و روغن موتور هر دو برای خودرو ضروری بوده و باید در بلوک موتور و سرسیلندر وجود داشته باشند؛ واشر سرسیلندر دارای مسیرهایی است که به گردش این دو ماده بین این دو بخش کمک می کند. مایع خنک کننده موجود در سرسیلندر دمای سوپاپ و شمع ها را تنظیم کرده و روغن موتور نیز به روان کاری تأمین فشار هیدرولیک قطعاتی چون تایمینگ سوپاپ کمک می کند.

 

حفظ و نگهداری مایعات

یکی دیگر از وظایف مهم و اساسی واشر سرسیلندر جلوگیری از ترکیب شدن مایع خنک کننده موتور و روغن موتور است که در مسیرهای نزدیک به هم در گردش هستند. همچنین این قطعه مانع از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور می شود.

 

۷ نشانه سوختن واشر سرسیلندر

هنگامی که واشر سرسیلندر دچار نقص و ایراد می شود، نمی تواند سه وظیفه اصلی خود را به درستی انجام دهد و همین مسئله پیامدهای گوناگونی با خود به همراه دارد. در ادامه به بررسی رایج ترین و مهم ترین نشانه ها و علائم واشر سرسیلندر سوخته خواهیم پرداخت:

 

بد کار کردن سیلندر

هنگامی که واشر سرسیلندر خودرو می سوزد، مهم ترین علامتی که نشان دهنده این موضوع است، بد کار کردن سیلندر می باشد. این عارضه به این دلیل اتفاق می افتد که رینگ اطراف سیلندر خراب شده و سیلندر نمی تواند فشار کافی ایجاد کند. در صورتی که واشر سرسیلندری که بین رینگ های دو سیلندر مجاور قرار دارد نشتی داشته باشد، هر دو سیلندر در عملکرد خود دچار اختلال می شوند و نمی توانند به درستی کار کنند. واشر سرسیلندرهای کامپوزیتی بیشتر با این مسئله مواجه می شوند اما این بدان معنا نیست که گونه های مسی و فولادی بدون مشکل هستند.

 

نشتی مایعات خارجی

یکی از نشانه های مشخص و قابل رویت سوختن واشر سرسیلندر، نشت روغن موتور و آب خودرو است که می توان آثار آن را بر روی موتور مشاهده کرد. هرگاه روغن موتور و آب از شکاف بین بلوک موتور و سرسیلندر، روی سرسیلندر یا کاور سوپاپ خارج شود، می توان نتیجه گرفت که مشکلی در واشر سرسیلندر خودرو ایجاد شده و این قطعه احتمالا سوخته است.

 

نشتی داخلی

یکی دیگر از نشانه های سوختن واشر سرسیلندر که تشخیص آن نسبت به موارد قبلی کمی سخت تر است، نشتی داخلی است. از آن جایی که اتفاقات داخ موتور را نمی توان دید، پی بردن به این مشکل کمی دشوارتر از سایر موارد است اما به طور کلی می توان از روی برخی نشانه ها متوجه این مسئله شد.

 

۷ نشانه سوختن واشر سرسیلندر

 

مشاهده مایع قهوه ای رنگ روی درب رادیاتور یا موتور

در صورت مشاهده مایع قهوه ای رنگ شبیه به سس مایونز روی درب رادیاتور یا در مخزن ذخیره آب رادیاتور می توان نتیجه گرفت که روغن موتور وارد مسیر مخصوص مایع خنک کننده شده و بر عکس، اگر مایعی به رنگ قهوه‌ای روشن روی کاورهای سوپاپ یا زیر درب موتور دیده شود به این معنا است که مایع خنک کننده موتور وارد مسیرهای ویژه روغن شده است.

 

مشاهده حباب در رادیاتور

با ورود گازهای سیلندر به سیستم خنک کننده موتور، حباب هایی در منبع ذخیره آب رادیاتور مشاهده شده و موتور داغ می کند؛ این حباب ها یکی دیگر از علائم سوختن واشر سرسیلندر محسوب می شود.

 

مشاهده دود سفید رنگ در اگزوز خودرو

گاهی ممکن است هنگام استارت اولیه دود سفید رنگی را در اگزوز اتومبیل تان ببینید؛ این دود به علت ورود مایع خنک کننده به داخل سیلندر ایجاد شده و دلیل آن این است که در زمان خاموش بودن موتور، مایع خنک کننده تحت فشار قرار گرفته و به داخل سیلندر نشت می کند.

 

هیدرولاک

علامت دیگری که نشان دهنده خرابی شدید واشر سرسیلندر است، ورود مقدار زیادی مایع خنک کننده به داخل سرسیلندر و قفل هیدرواستاتیکی است که به آن هیدرولاک نیز گفته می شود. این مسئله می تواند موجب بروز آسیب های جدی و دائمی در موتور خودرو شما شود.

 

تشخیص و تعمیر واشر سرسیلندر سوخته

از آن جایی که برخی از نشانه های سوختن واشر سرسیلندر با سایر مشکلات موتور خودرو مشابه است، تشخیص این مسئله کمی دشوار و زمان بر بوده و به یک تمیرکار متخصص و حرفه ای نیاز دارد. جهت تشخیص این مشکل لازم است تست کمپرس موتور، تست نشت و تست بلوک موتور انجام شود. نتیجه این بررسی نشان می دهد که واشر سرسیلندر دچار مشکل شده یا نقص و ایراد دیگری در سایر قطعات چون بلوک موتور، انژکتور، سیستم احتراق، سوپاپ ها، رینگ پیستون و … به وجود آمده است.
واشر سرسیلندر قطعه گرانی نیست اما تعویض آن می تواند پرهزینه باشد؛ چون برای این کار لازم است بخش هایی از موتور مانند قطعات تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز، قطعات سرسیلندر و خود سرسیلندر باز شده و حتی اگر در اثر دمای بالا سرسیلندر آسیب دیده باشد باید به تراشکار نیز مراجعه کنید که این امر نیز موجب افزایش هزینه های شما خواهد شد. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که در صورت عدم تعویض به موقع واشر سرسیلندر سوخته ممکن است موتور به طور کامل از کار بیفتد. بنابراین نباید به دلیل هزینه های تعمیر، از انجام این کار صرف نظر کرد.
برای خرید این قطعه می توانید به دو صورت حضوری و اینترنتی اقدام کنید؛ جهت خرید حضوری کافی است به یکی از فروشگاه های معتبر لوازم و قطعات یدکی خودرو مراجعه کرده و اگر مصرف کننده هستید قطعه را به شکل تک و اگر تعمیرکار هستید به شکل عمده خریداری کنید. برای خرید اینترنتی نیز می توانید به فروشگاه های آنلاین موجود بر بستر وب مراجعه کرده و واشر سرسیلندر و سایر قطعات مورد نیاز را خریداری نمایید. یکی از فروشگاه های اینترنتی فعال در زمینه فروش عمده و کارتنی قطعات یدکی، فروشگاه اچ پی سی بوده و شما می توانید واشر سرسیلندر پیکان، واشر سرسیلندر پراید، واشر سرسیلندر ROA فلزی و سایر لوازم یدکی خودروهای سبک را از وبسایت این مجموعه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *