بلاگ, دانستنی های خودرو

زمان تعویض صفحه کلاچ و علائم هشداردهنده آن

زمان تعویض صفحه کلاچ و علائم هشداردهنده آن

وظیفه کلاچ در سیستم انتقال نیروی خودرو قطع و وصل کردن و کنترل نیرویی است که موتور تولید می کند. وقتی پدال کلاچ فشار می دهید، نیرو از موتور وارد جعبه دنده شده و با این کار به تعویض راحت تر دنده کمک می کند. به طور کلی در حرکت اتومبیل دیسک، صفحه کلاچ و چند قطعه دیگر نقش موثر دارند.
یکی از انواع دسته بندی ماشین ها، طبقه بندی آن ها بر اساس اتوماتیک یا دنده ای بودن گیربکس شان است؛ در خودروهای دنده ای پدال کلاچ به صفحه کلاچ وصل بوده و به ترتیب نیروی موتور به صفحه و سایر اجزای ماشین منتقل می شود. با این توضیح باید بدانید که صفحه کلاچ قطعه ای مصرفی است که پس از مدتی باید تعویض گردد. این که چه زمانی موعد تعویض صفحه کلاچ خودرو شما است و نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ کدام است نکات حائز اهمیتی است که در ادامه این مطلب به بررسی آن ها می پردازیم.

 

عواملی که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می‌شوند

برای آن که بدانید آیا اکنون زمان تعویض صفحه کلاچ اتومبیلتان رسیده یا نه علائم و نشانه هایی وجود دارد که با دقت به آن ها می توانید از وضعیت صفحه کلاچ مطلع شده و از کاهش عمر این قطعه پرکاربرد جلوگیری کنید.

 

۱. درست‌ عوض نکردن دنده

یکی از نکات کوچک اما مهمی که باید هنگام تعویض دنده به آن توجه داشته باشید، فشار دادن پدال کلاچ تا انتها است. در صورت عدم انجام این کار، صفحه کلاچ آسیب خواهد دید. لذا با تعویض دنده درست می توانید تا حد زیادی از آسیب رسیدن به صفحه کلاچ خودروتان جلوگیری کنید.

 

۲. انتخاب دنده غلط

انتخاب دنده مناسب هنگام رانندگی تاثیر مستقیم در افزایش طول عمر صفحه کلاچ اتومبیل شما دارد. به عنوان مثال اگر در حال رانندگی در مسیر سر بالایی هستید باید توجه داشته باشید که دنده مناسب این شرایط، دنده سنگین (دنده یک یا دو) بوده و عدم رعایت این نکته فشار زیادی را به خودرو وارد می کند تا حدی که ممکن است به تخریب صفحه کلاچ منجر شود.

 

۳. رانندگی در ترافیک سنگین

یکی دیگر از عواملی که موجب کاهش عمر صفحه کلاچ می شود، رانندگی در ترافیک است. فرقی ندارد راننده تازه کار باشید یا قدیمی و ماهر؛ به هر حال در ترافیک های سنگین برای آن که از وقوع تصادف جلوگیری کنید، باید به ناچار پدال کلاچ را طولانی مدت نگه دارید و همین امر زمان تعویض صفحه کلاچ را جلو می اندازد.

 

۴. شتاب زیاد در حرکت

اگر با سرعت و شتاب زیادی رانندگی می کنید، نباید انتظار داشته باشید که صفحه کلاچ خودروتان عمر طولانی داشته باشد. شتاب بالا پارامتر دیگری است که بر زمان تعویض صفحه کلاچ اثر گذاشته و سبب تخریب آن می شود.

 

۵. سوار کردن تعداد زیادی سرنشینان

هر ماشین ظرفیت و توان تحمل وزن مشخصی دارد و این ظرفیت قابل افزایش نیست. بنابراین اگر تعداد سرنشینان بیشتر از حد مجاز شود، به خودرو فشار آمده و لازم است زودتر صفحه کلاچ را تعویض کنید.

 

 

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ

تا این جا با عامل موثر بر زمان تعویض صفحه کلاچ آشنا شدید و می دانید که برخی عوامل مانند رانندگی در ترافیک و فشار دادن طولانی مدت کلاچ چندان تحت کنترل شما نیست اما عوامل دیگری مانند سوار کردن سرنشینان بیش از حد مجاز یا رانندگی با سرعت و شتاب بالا را می توان کنترل و رعایت کرد و به این ترتیب طول عمر صفحه کلاچ را افزایش داد. در ادامه علائمی که نشان می دهد کم کم زمان تعویض صفحه کلاچ اتومبیلتان فرا رسیده را معرفی خواهیم کرد:

 

سفتی پدال کلاچ

سفت و خشک شدن پدال کلاچ یکی از علائمی است باید جدی گرفته شود. معمولا این مسئله به دلیل از بین رفتن حالت ارتجاعی و فنری پدال کلاچ رخ داده و از نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ خودرو است.

 

پرش پا و صدای دنده

وقتی صفحه کلاچ مستهلک و فرسوده شده باشد، هنگام رها کردن پدال کلاچ پا با سرعت به عقب پرتاب می شود. در چنین شرایطی لازم است نسبت به تعویض صفحه کلاچ اتومبیل خود اقدام کنید. همچنین اگر هنگام تعویض دنده صداهای غیر عادی به گوش رسد این احتمال وجود دارد عمر صفحه کلاچ خودرو شما به پایان رسیده باشد.

 

عدم ارتباط مناسب بین دور موتور و سرعت

در صورتی که صفحه کلاچ فرسوده و مستهلک باشد، دور موتور خودرو حین حرکت بالا می رود اما سرعت حرکت متناسب با آن تغییر نکرده و افزایش سرعت کمی نسبت به بالا رفتن دور موتور اتفاق می افتد. این مسئله نیز بیانگر فرا رسیدن زمان تعویض صفحه کلاچ اتومبیل است.

 

سخت‌شدن تعویض دنده

دشوار شدن تعویض دنده یا به عبارت دیگر درست جا نرفتن دنده از دیگر نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ به شمار می رود.

 

لرزش خودرو در شروع حرکت

چنانچه هنگام شروع حرکت و زمانی که خودرو در وضعیت دنده یک قرار دارد، پس از برداشتن پا از پدال کلاچ اتاق ماشین شروع به لرزش کرد، فرسوده شدن و خرابی صفحه کلاچ اولین احتمالی است که می توان برای این مشکل در نظر گرفت.

 

خاموش‌نشدن خودرو

هرگاه اتومبیل را در دنده دو قرار داده و آن را رها کردید اما خاموش نشد، اولین احتمالی که باید بررسی کنید تمام شدن صفحه کلاچ است. در اکثر موارد وقتی ماشین خاموش نشده و حرکت می کند یعنی زمان تعویض صفحه کلاچ رسیده است.

 

چند نکته کاربردی درباره صفحه کلاچ

• در شهرای بزرگ به دلیل وجود ترافیک شرایط رانندگی متفاوت بوده و باید از کلاچ و ترمز به طور مداوم استفاده کنید؛ از این رو طول عمر صفحه کلاچ خودرو کمتر شده و زودتر باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. این مسئله در اتومبیل هایی که بیشتر در جاده های خارج از شهر تردد می کنند متفاوت بوده و چون جاده به شلوغی شهر نیست، فشار کمتری به سیستم کلاچ آمده و به این ترتیب تعویض صفحه کلاچ به تعویق می افتد. با وجود این که نمی توان قاعده و قانون مشخصی را برای زمان تعویض صفحه کلاچ در نظر گرفت و باید عوامل متعدد را بررسی کرد اما درباره اتومبیل های ایرانی می توان گفت که پس از طی ۴۵ هزار کیلومتر بهتر است سیستم کلاچ بررسی و صفحه کلاچ تعویض گردد.

 

• حتما در انتخاب مکانیک برای تعویض صفحه کلاچ خودروتان دقت کنید. چرا که امری تخصصی و حساس بوده و به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد. در تعویض صفحه کلاچ باید برخی نکات مهم از جمله استفاده از کاسه نمد، تنظیم درست سیم کلاچ، روغن کاری بلبرینگ و تعویض روغن گیربکس رعایت شود.

 

• در صورتی که خودرو شما نیاز به تعویض صفحه کلاچ دارد، حتما این کار را به شکل کامل و اصولی انجام داده و برای کاهش هزینه ها تنها به عوض کردن لنت های روی دیسک بسنده نکنید. ترفندهایی مانند تعویض لنت روی دیسک اثر موقتی داشته و اگر عمر صفحه کلاچ خودرو شما تمام شده باشد فقط با تعویض آن می توانید مشکل را بر طرف کنید و سایر اقدامات هزینه اضافی برایتان به همراه دارد.

 

جمع بندی

اگر به تازگی رانندگی را شروع کردید توصیه می کنیم استفاده درست از کلاچ را بیشتر تمرین کنید. به عنوان مثال حواستان باشد فشار بیش از حد به آن وارد نکرده و بی دلیل و در زمان های نامناسب به سراغ استفاده از پدال کلاچ نروید. البته رعایت این نکات محدود به رانندگان کم تجربه نبوده و افراد حرفه ای نیز باید به آن توجه داشته باشند. هر کسی که رانندگی می کند بهتر است اطلاعات کافی درباره زمان تعویض صفحه کلاچ و نشانه های خرابی آن داشته باشد تا به موقع نسبت به رفع مشکل اقدام نماید. چنانچه قصد دارید خودتان قطعات تعویضی خودرو را تهیه کنید توصیه می کنیم حتما به اصالت کالا توجه داشته باشید و از فروشگاه های معتبر خرید کنید. برند اچ پی سی یکی از برندهای قدیمی و به نام فعال در زمینه واردات قطعات یدکی خودرو بوده و فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی HPC یکی از مراکز مطمئن برای خرید قطعات یدکی اتومبیل است. شما میتوانید بلبرینگ کلاچ روآ، بلبرینگ کلاچ پراید، بلبرینگ کلاچ ۴۰۵ و سایر قطعات یدکی را از سایت این مجموعه خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *