بلاگ, تعمیر و نگهداری خودرو

اصلی‌ترین علل صدای جیر جیر خودرو و راه‌های برطرف کردن آن

اصلی‌ترین علل صدای جیر جیر خودرو و راه‌های برطرف کردن آن

آیا تا به حال حین حرکت صدای جیر جیر شنیده اید؟ به گوش رسیدن این صدا در زمان حرکت نشانه وجود مشکل در اتومبیل بوده و می تواند سبب نگرانی راننده و سرنشینان خودرو شود. در این مقاله علل ایجاد صدای جیر جیر و روش های رفع این مشکل را بررسی می کنیم. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با این مسئله آشنا شده و ایمن بمانید.

 

۱. ایراد در کمک فنرها یا سیستم تعلیق ماشین

یکی از دلایل جیر جیر کردن ماشین معیوب بودن فنربندی یا سیستم تعلیق خودرو است؛ این سیستم با جذب ارتعاشات و ضربه هایی که به دلیل پستی و بلندی جاده، وجود دست انداز و چاله در مسیر و … وارد می شود، سبب ایجاد سواری نرم در اتومبیل شده و راحتی سرنشینان را به دنبال دارد. سیستم تعلیق شامل دو قطعه فلزی و یک قطعه پلاستیکی است که باید به طور مرتب روغن کاری شوند. اگر هنگام عبور از دست اندازها صدای جیر جیر به گوشتان می رسد، احتمالا پیچ نگهدارنده کمک فنرها شل شده است. جداکننده های لاستیکی که بین فنرها و کمک فنرها قرار دارند نیز ممکن است عامل ایجاد صداهای غیر عادی باشند.
برای رفع این مشکل می توانید قسمت های مختلف را روغن کاری کرده، بلبرینگ گریس دو طرف جداکننده را پر کرده، گریس پمپ را روی اتصالات توپ قرار داده و اتصالات را بررسی کنید. اگر با وجود انجام این اقدامات همچنان صدای جیر جیر قطع نشد، فنربندی فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد.

 

۲. لغزش تسمه تایم

تسمه تایم میل لنگ و میل بادامک را در یک راستا نگه می دارد؛ گاهی اوقات صدای جیر جیر از اطراف این قطعه به گوش می رسد که علت آن ممکن است نصب نامناسب، فرسودگی دنده های تسمه، شل بودن تسمه یا معیوب بودن قرقره پمپ خنک کننده باشد.
شنیده شدن صداهای عجیب و غریب از تسمه تایم بیانگر فرارسیدن زمان تعویض آن بوده و لازم است برای رفع مشکل به یک مکانیک متخصص مراجعه کرده و بخواهید که این قطعه را برایتان عوض کند. اگر تعمیرکار خودروهای سواری هستید می توانید برای خرید عمده تسمه تایم پراید ۱۰۷ دنده و تسمه تایم پژو ۴۰۵ به فروشگاه اینترنتی اچ پی سی مراجعه کرده و از قطعه باکیفیت برای مشتریان خود استفاده کنید.

 

۳. معیوب بودن بوش‌ها

بوش ها عایق ارتعاشی بوده و با کاهش نوسانات خودرو، راحتی را برای سرنشینان فراهم می آورند. این قطعه در اثر عبور از پستی و بلندی ها و تصادفات جاده ای آسیب دیده و صدای جیر جیر تولید می کنند. بر طرف کرن این مشکل کار ساده ای نبوده و به تعمیرکار باتجربه نیاز است.

 

۴. شرایط جاده

یکی دیگر از عوامل تولید صدای جیر جیر، وضعیت جاده یا خیابانی است که از آن عبور می کنید. به عنوان مثال اگر مسیر به تازگی قیرپاشی شده باشد، ممکن است هنگام حرکت قیر به لاستیک ها چسبیده و صدای جیر جیر تولید کند. به طور کلی جنس مصالح کف جاده یکی از علل ایجاد صداهای غیرعادی بوده و عبور از مسیرهای سنگ ریزه ای، سنگفرش یا آجری با سطح ناهموار می تواند با جیر جیر همراه باشد.

 

۵. آج لاستیک

طول عمر لاستیک خودرو حدود ۴ تا ۵ سال بوده اما با این حال به مقدار مسافتی که طی کرده بستگی دارد. هر چه ماشین مسافت طولانی تری را پیموده باشد، آج لاستیک بیشتر دچار فرسودگی شده و سطح لاستیک کشش خود را از دست می دهد. تنها راه رفع این مشکل تهیه لاستیک های نو است.
عادات و سبک رانندگی نامناسب بر آج لاستیک ها اثر گذاشته و تفاوت الگوی آن ها در ایجاد صداهای غیرعادی موثر است. جابه‌جایی لاستیک ها به یکنواخت شدن الگوی ساییدگی و کاهش صدای جیر جیر آن ها کمک کرده و طول عمر لاستیک ها را نیز افزایش می دهد. همچنین در نظر داشته باشید که شنیده شدن صدا از لاستیک ها هنگام رانندگی در جاده های گل آلود و یخ زده امری طبیعی بوده و علت آن هم تجمع گل یا یخ در رینگ های خودرو است.

 

۶. عدم تعادل لاستیک‌ها

درست است که دوام بالا و طول عمر مناسب لاستیک ها اهمیت و تاثیر زیادی دارد اما شرایط و نحوه نگهداری از آن ها نیز بسیار مهم و تعیین کننده است. افزایش تعادل لاستیک ها و کاهش استهلاک آن ها در گرو جابه‌جایی صحیح آن ها بوده و نامتعادل بودن وزن سرنشینان و فشاری که به دلیل توزیع نامتوازن نیرو به یک یا دو لاستیک وارد می شود عاملی برای تولید صدای جیر جیر است. با جابه‌جایی اصولی و درست لاستیک های می توان مشکل به وجود آمده را رفع کرد.

 

۷. ترمز و توقف ناگهانی

علاوه بر ایرادات قطعات مختلف خودرو، نحوه رانندگی نیز ممکن است موجب تولید صدای جیر جیر شود. وقتی به طور ناگهانی ترمز می گیرید، چرخ های اتومبیل به یک باره متوقف شده و صدا تولید می کنند. این صدا به خاطر فشار زیادی است که در اثر ترمز ناگهانی به لاستیک ها وارد می شود. فرسودگی زودتر از موعد لاستیک ها نیز آسیب دیگری است که ترمز شدید به همراه دارد. تنها راه پیشگیری از بروز این مشکل رعایت فاصله مناسب با اتومبیل جلویی است؛ به این ترتیب دیگر ناچار به ترمز کردن به صورت ناگهانی نخواهید بود.

 

۸. شتاب گرفتن ناگهانی

در اثر شتاب ناگهانی که اتومبیل به هنگام توقف یا وقتی با سرعت کم در حال رانندگی هستید پیدا می کند، برای ایجاد کشش مناسب لاستیک ها به سرعت چرخیده و لیز می خورند و صدای جیر جیر شنیده می شود. از دیگر نتایج این مسئله ساییدگی آج لاستیک ها است. داشتن شتاب مناسب حین رانندگی و زمان شروع حرکت در حفظ ایمنی و جلوگیری از تولید صدای جیر جیر موثر است.

 

۹. تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

چنانچه لاستیک ها دارای نشت باد باشند، چسبندگی خود را از دست داده و دیواره جانبی‌شان انعطاف بیشتری پیدا می کند که به تولید صدای جیر جیر منجر می شود. بیش از اندازه پر باد بودن لاستیک ها نیز همین نتیجه را در پی دارد. تنظیم باد لاستیک ها و بررسی مداوم آن ها راهکاری است که برای پیشگیری از بروز این مسئله باید در نظر داشته باشید.

 

 رفع صدای جیر جیر ماشین

 

۱۰. معیوب بودن لنت ترمز

یکی دیگر از قطعات اتومبیل که ممکن است صدای جیر جیر از آن به گوشتان رسد، لنت ترمز است؛ اگر لنت ها نو باشد، تمام شده باشد، شیء خارجی بین دیسک و لنت گیر کرده باشد، بیش از حد داغ شده باشد یا رطوبتی روی چرخ ها وجود داشته باشد احتمال تولید صدا در شروع حرکت و هنگام ترمز گرفتن وجود دارد. مراجعه به مکانیک متخصص جهت تعویض لنت ها اقدامی است که باید برای رفع این مشکل انجام دهید.

 

۱۱. خرابی تسمه دینام

خرابی تسمه دینام را می توان یکی از متداول ترین علل ایجاد صدای جیر جیر خودرو دانست. این قطعه برق مورد نیاز ماشین را تامین کرده و قدرت موتور را به دینام منقل می کند. اگر تسمه دینام شل باشد یا به دلیل سوختگی و خوردگی آسیب فیزیکی دیده باشد ممکن است صداهای عجیبی تولید کند. در صورت صدمه دیدن تسمه دینام بهتر است آن را تعویض کرده و اگر فقط شل شده است، آن را سفت کنید. تسمه دینام ۲۰۶ کد ۱۵۶۵، تسمه دینام پراید کد ۸۹۰ و سایر قطعات یدکی خودرو را از وب سایت HPC تهیه کنید.

 

۱۲. مشکل در سیستم فرمان

از دیگر دلایل صدای جیر جیر، وجود مشکل در سیستم فرمان اتومبیل است؛ اگر سطح مایع موجود در فرمان برقی کم باشد یا نشتی داشته باشد، پمپ یا شلنگ معیوب باشد یا نقصی در دنده فرمان وجود داشته باشد صدای جیر جیر به گوش می رسد. چنانچه از خودرو صفر شما این صداها شنیده می شود، جای نگرانی نیست. علت آن اصطکاک بدنه فرمان بوده و پس از مدتی بر طرف خواهد شد. اما سایر مسائل مربوط به سیستم فرمان حتما باید توسط فرد متخصص و باتجربه مورد بررسی قرار گیرد.

 

علت جیر جیر خودرو در سرعت بالا چیست؟

معیوب بودن تسمه تایم می تواند منجر به تولید صدای جیر جیر در سرعت بالا شود. از این رو لازم است این قطعه به طور منظم بررسی و در صورت معیوب بودن تعویض گردد.

 

چرا در سرعت پایین صدای جیر جیر ماشین شنیده می‌شود؟

چنانچه در سرعت پایین صدای جیر جیر می شنوید، احتمالا مشکلی در لنت ترمز یا دیسک ترمز خودرو شما وجود دارد. روانکاری نامناسب، جنس لنت ها و وجود رطوبت یا گرد و خاک از جمله عواملی هستند که در خرابی لنت ها موثرند.

 

آیا صدای جیر جیر خودرو فقط در زمان حرکت است یا در هنگام شروع به حرکت هم ممکن است این صدا تولید شود؟

این صدا در هر دو حالت ممکن است به گوش رسد. مشکلاتی که برای لاستیک های خودرو پیش می آید، خراب شدن دینام، وجود مشکل در سیستم تعلیق و خرابی لنت های ترمز را می توان از دلایل تولید صدای جیر جیر در شروع حرکت دانست.

 

جمع بندی

حال که تا انتهای مطلب همراه ما بودید قطعا با اصلی ترین دلایل صدای جیر جیر خودرو و راه های رفع این مشکل آشنا شدید. به این ترتیب می توانید در صورت شنیدن این صدا، عوامل را بررسی و شناسی کرده و مسئله را بر طرف کنید. برای پیشگیری از ایجاد صدای جیر جیر باید مایعات اتومبیل، فشار باد لاستیک و برق خودرو را به طور مرتب بررسی کنید. توجه به چراغ های هشدار دهنده صفحه کیلومتر، تخلیه بار اضافی صندوق عقب ماشین و رانندگی ایمن با سرعت مناسب به ویژه در جاده های ناهموار از دیگر اقداماتی است که باید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *