تعمیر و نگهداری خودرو

علائم خرابی پمپ بنزین که باید جدی بگیرید

علائم خرابی پمپ بنزین که باید جدی بگیرید

پمپ بنزین خودرو در گروه قطعات یدکی برقی قرار دارد. این وسیله در باک اتومبیل بوده و وظیفه انتقال سوخت از مخزن بنزین به موتور را بر عهده دارد. در حقیقت پمپ بنزین همان طور که از نامش نیز پیدا است، بنزین را از باک به موتور پمپ کرده تا خودرو حرکت کند. پس از استارت، پمپ بنزین کار خود را آغاز کرده و فشاری به آن وارد می شود. این فشار همان فشار مورد نیاز بنزین برای ایجاد احتراق است. در صورتی که پمپ بنزین سالم بوده و ایرادی نداشته باشد، خودرو بدون هیچ مشکلی به صورت نرم و روان حرکت می کند. اما اگر این قطعه دچار نقصی شده و عملکرد آن مختل شود، بر حرکت خودرو نیز تاثیر مستقیم دارد. شناخت علائم و نشانه های خرابی پمپ بنزین کمک می کند وجود مشکل را سریع تر و راحت تر تشخیص داده و نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. نحوه عملکرد این قطعه در انواع خودروها تقریبا مشابه بوده و علائم خرابی پمپ بنزین مکانیکی پراید، پمپ بنزین مکانیکی پیکان و … تا حد زیادی یکسان است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا علائم خرابی پمپ بنزین و دلایل آن آشنا شوید.

 

با پمپ بنزین چقدر آشنا هستید؟

پمپ بنزین قطعه ای مکانیکی یا برقی درون باک اتومبیل بوده که سالم بودن آن عملکرد صحیح و روان خودرو را به دنبال دارد. دو نوع پمپ بنزین داریم؛ خودروهای قدیمی و معمولی دارای پمپ بنزین مکانیکی و خودروهای انژکتوری دارای پمپ بنزین برقی هستند. پمپ بنزین برقی انرژی لازم برای فعالیت را از باتری خودرو می گیرید. همان طور که می دانید دمای باک به دلیل تماس با بنزین، بالا بوده و قرارگیری پمپ بنزین در باک به کاهش این دما کمک می کند. به این ترتیب حرکت خودرو نیز روان تر می شود. پمچپ بنزین یا سوخت از قطات مختلفی تشکیل شده اند که عبارتند از: فنر، کانکتور، صفحه تکیه گاه، فیلتر سوخت، فیلتر بنزین، لوله برگشت سوخت، لوله خروجی سوخت، شلنگ لوله برگشتی، شلنگ لوله خارجی، رگولاتور فشار، لوله برگشت از رگلاتور، سوکت های اتصالی برق، گیج سوخت داخل باک

 

علائم خرابی پمپ بنزین

علائم و نشانه های گوناگونی برای خرابی پمپ بنزین وجود دارد که اگر با آن ها آشنا باشید می توانید در صورت مشاهده یک یا چند مورد از این علائم، به وجود مشکلی در این قطعه از خودرو پی برده و هر چه سریع تر نسبت به رفع آن اقدام نمایید. در ادامه قصد داریم به بررسی برخی از مواردی که بر عملکرد پمپ بنزین ۲۰۶ انژکتور، پراید کاربراتور، پیکان کاربراتور و … تاثیر منفی دارد بپردازیم:

 

۱. بالارفتن دمای موتور خودرو

بالا رفتن بیش از حد دمای موتور خودرو سبب آسیب دیدن بخش های مختلف موتور از جمله صدمه و تخریب پمپ بنزین می شود. اگر دمای موتور حدود ۱۱۵ درجه سانتی گراد شده و بخار از آن خارج می شود، احتمالا می توان نتیجه گرفت که پمپ بنزین دچار مشکل و اختلال شده است.

 

۲. کاهش عملکرد مطلوب پدال گاز

افت عملکرد پدال گاز از دیگر نشانه هایی است که خبر از وجود نقص و مشکل در پمپ بنزین خودرو می دهد. افت عملکرد پدال گاز زمانی ایجاد می شود که با فشار دادن پدال به جای این که سرعت خودرو افزایش یابد، شاهد کاهش سرعت هستیم. البته این مشکل دلایل متعددی دارد که یکی از آن ها فرسودگی و خرابی پمپ بنزین است.

 

۳. خروج صدا از پمپ بنزین

شنیدن صداهای غیر معمول شبیه ویز ویز از پمپ بنزین از جمله علائم وجود ایراد در پمپ سوخت است. بنابراین توصیه می شود در صورت شنیدن چنین اصواتی مسئله را جدی گرفته و فورا به تعمیرکار متخصص مراجعه نمایید.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگر هنگام استارت زدن هیچگونه صدایی از پمپ به گوش نرسد نیز احتمال بروز مشکل و ایراد جدی در پمپ وجود دارد. چرا که به طور طبیعی صدایی کوتاه و منقطع شبیه “وینگ” از پمپ شنیده می شود اما اگر پمپ خراب شده باشد هیچگونه صدایی نخواهد داشت.

 

۴. دشواری در استارت زدن

از آن جایی که همزمان با استارت زدن و شروع به کار خودرو، پمپ سوخت آن نیز به کار می افتد، می توان گفت یکی از قطعات اتومبیل که استهلاک بالایی دارد، پمپ بنزین است. بنابراین اگر فرسوده یا خراب شود، در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کرده و استارت زدن را با مشکل مواجه می سازد. از این رو می توان بروز هرگونه نقص در استارت زدن را نیز از جمله نشانه های خرابی پمپ بنزین دانست.

 

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

 

۵. کاهش قدرت موتور

هرگاه اتومبیل تحت فشار قرار گیرد و قدرت کمی داشته باشد، می توان احتمال داد نقصی در پمپ بنزین آن وجود دارد. به عنوان مثال در سربالایی یا هنگام شتاب گرفتن که به خودرو فشار می آید، سوخت بیشتری مورد نیاز است. حال اگر پمپ بنزین خراب باشد، سوخت رسانی به درستی انجام نشده و همین امر موجب کاهش قدرت موتور و اختلال در عملکرد آن می شود.

 

۶. روشن نشدن خودرو

روشن نشدن خودرو مشخص ترین نشانه ای است که بیانگر خرابی پمپ سوخت خودرو بوده و با مواجشدن با این اتفاق می توان مطمئن شد که پمپ به طور کامل از کار افتاده و سوخته است. چرا که پمپ وظیفه سوخت رسانی به موتور برای روشن شدن و حرکت را بر عهده دارد و زمانی که به طور کامل خراب می شود، سوخت مورد نیاز تامین نشده و طبیعی است که خودرو استارت نخورده و روشن نشود.

 

۷. پرش موتور

از دیگر علائم مهم خرابی پمپ سوخت، پرش خودرو در سرعت بالا است. اگر وقتی با سرعت زیاد رانندگی می کنید خودروتان دچار پرش می شود به این معنا است که پمپ بنزین آن دچار مشکل شده است. در اثر پرش موتور کنترل اتومبیل از دست شما خارج می شود و این مسئله می تواند اتفاقات خطرناک و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. بنابراین در صورت مشاهده این علامت باید در اولین فرصت به تعمیرکار مراجعه کرده و اقدامات لازم در جهت رفع این مشکل را انجام دهید.

 

۸. افزایش مصرف سوخت

یکی دیگر از مواردی که نشان می دهد پمپ بنزین خراب شده است، افزایش ناگهانی و غیر عادی مصرف سوخت خودرو می باشد. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید باید حتما به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید.

 

دلایل خرابی پمپ بنزین چیست؟

پس از آشنایی با علائم خرابی پمپ بنزین، حال وقت آن رسیده که با دلایل بروز این مشکل نیز آشنا شوید. در ادامه این مقاله قصد داریم برخی از دلایل خراب شدن پمپ سوخت را بررسی نماییم.

 

رانندگی با سوخت کم

پمپ بنزین دارای فیلترهایی است که اگر سوخت کافی در باک خودرو وجود نداشته باشد و با سوخت کم رانندگی کنید، به سرعت کثیف و مسدود می شوند. از این رو باید حتما میزان بنزین موجود در باک را کنترل کنید؛ بهتر است که همیشه حداقل بیشتر از یک چهارم گنجایش باک پر باشد. اگر رانندگی کردن با سوخت کم به صورت مداوم تکرار شود، موجب بیش از حد داغ شدن پمپ شده و این دمای بالا پمپ را می سوزاند.

 

سوختن فیوز پمپ

گاهی نیز اختلال به وجود آمده در پمپ بنزین به دلیل خراب شدن فیوز پمپ است. فیوز پمپ در جعبه فیوز خودرو قرار دارد و بروز هر مشکلی در این قطعه، کارکرد پمپ سوخت را مختل می کند. از این رو پیشنهاد می شود گاهی فیوز پمپ را بررسی کرده و از سلامت آن مطمئن شوید. زیرا تهیه پمپ بنزین جدید هزینه بیشتری نسبت به تعویض و تعمیر پمپ بنزین آسیب دیده دارد.

 

بنزین نامرغوب و نامطلوب

بنزین بد و نامرغوب از جمله مهم ترین دلایلی است که می تواند موجب خرابی پمپ بنزین خودرو شما شود. در صورتی که بنزین بی کیفیت باشد یا باک بنزین فرسوده و کهنه باشد، پمپ بنزین آلودگی ها را جذب کرده و در نتیجه پمپ نیم سوز شده یا به طور کلی از کار می افتد.

 

چطور از خرابی پمپ بنزین جلوگیری کنید؟

پر کردن باک در حد استاندارد و رانندگی نکردن در هنگامی که خودرو سوخت کمی دارد از جمله راهکارهایی است که به کمک آن می توان از خراب شدن پمپ بنزین پیشگیری کرد. از آن جایی که پمپ بنزین جزو قطعات مصرفی که به تعویض دوره ای نیاز دارند نیست بنابراین تا زمانی که علامت و نشانه ای مبنی بر خرابی پمپ بنزین مشاهده نکردید احتیاجی به تعویض آن ندارید. مورد دیگری که می تواند از آسیب دیدن به پمپ سوخت خودرو جلوگیری کند، استفاده از بنزین باکیفیت و مرغوب است. در کل این نکته را به خاطر داشته باشید که نشانه های خرابی پمپ بنزین را نباید نادیده گرفت؛ زیرا ممکن است مشکل پیشرفت کرده و منجر به خرابی کامل پمپ بنزین خودرو شما شود. در حالی که اگر به موقع نسبت به رفع نقص پیش آمده اقدام می کردید، این اتفاق رخ نمی داد. آشنایی با دلایل خراب شدن پمپ سوخت و نشانه های یک پمپ خراب و نیز رعایت توصیه های پیشگیرانه کمک می کند که احتمال بروز مشکلات و اختلالات جدی کاهش یابد. جهت ثبت سفارش و خرید پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵، پمپ بنزین پراید کاربراتوری، مغزی پمپ بنزین و صافی پراید و … می توانید به بخش فروشگاه سایت مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *