بلاگ, دانستنی های خودرو

علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟

علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟

رانندگی در کنار لذت بسیاری که دارد، گاهی اوقات با مشکلاتی نیز همراه است. شاید شما هم هنگام تعویض دنده با این مشکل مواجه شدید که دنده به سختی جا رفته یا به طور کلی جا نمی رود. همچنین در برخی موارد ممکن است دنده جا رفته و مجددا به حالت خلاص برگردد. دلایل متعددی برای این مسئله وجود دارد که بعضی از آن ها ساده و پیش پا افتاده بوده و با انجام سرویس دوره ای بر طرف می شوند و در مقابل برخی دیگر به حدی جدی هستند که می توانند سلامت راننده و سرنشینان را به خطر بیندازند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با عواملی که سبب جا نرفتن دنده اتومبیل می شود و راهکارهای رفع این مشکل آشنا شوید.

 

۵ دلیل جا نرفتن دنده خودرو که باید چک شود

۱. کم شدن سطح واسکازین گیربکس

اولین موردی که باید آن را بررسی کنید، میزان واسکازین گیربکس خودروتان است. کاهش سطح واسکازین دلایل مختلفی داشته و می تواند عملکرد سیستم انتقال را مختل کند. در صورت وجود نشتی باید در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام نمایید. به همین دلیل باید بررسی گیربکس و مقدار واسکازین را در اولویت گذاشته و حتما از واسکازین باکیفیت استفاده کنید. استفاده از واسکازین نامرغوب و غیر اصل مشکلات بسیاری را برایتان به همراه دارد.

اگر از ماشینتان زیاداستفاده می کنید و کارکرد آن بالا است، به احتمال زیاد واسکازین کثیف و غیر قابل استفاده شده است؛ به همین دلیل پیشنهاد می کنیم آن را عوض کنید. بدین منظور کافی است نوار گیربکس را خارج کرده و آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید که به قهوه ای تغییر رنگ نداده باشد و بوی روغن سوخته به مشام نرسد.

 

۲. عملکرد نادرست دنده‌ها

چنانچه تنظیم چرخ دنده ها به هم خورده و عملکرد دنده ها مختل شده باشد، دنده به خوبی جا نمی رود. صدای غیر عادی و عجیبی که هنگام تعویض دنده شنیده می شود نیز نشانه ای برای اشتباه روی هم قرار گرفتن دنده ها است. به طور کلی هرگاه در زمان تعویض دنده صدای اضافه ای به گوش رسید بهتر است آن را جدی رفته و به تعمیرکار مراجعه کنید.

یکی از مشکلات رایج، برگشتن مجدد دنده به حالت خلاص است. گاهی اوقات اتفاق می افتد که شما دنده را عوض کرده و جا زده اید ولی متوجه می شوید که به حالت خلاص برگشته است. این مشکل به علت ساییدگی غلاف کشویی یا دنده یا خرابی بلبرینگ ها و بوش های آن ها رخ می دهد.
اگر تعویض دنده با صدا همراه باشد احتمالا نقص و ایرادی در اهرم دنده وجود دارد.
عملکرد اشتباه ماهک دنده عامل دیگری است که به بد جا رفتن دنده منجر می شود. این قطعه کشویی دنده را جابه‌جا می کند.

در صورتی که صفحه سلکتور شکسته یا روغنی باشد، نمی تواند وظیفه اصلی خود که جابه‌جایی دنده است را به خوبی انجام دهد. از این رو ممکن است دنده بد جا رفته و گیر کند.
همچنین اگر عملکرد فلایون دچار مشکل شود، با سخت جا رفتن دنده مواجه خواهید شد. فلایون در تعویض دنده نقش داشته و اگر فرسوده یا شکسته شود، دنده به درستی جا نخواهد رفت.

 

۵ دلیل جا نرفتن دنده خودرو که باید چک شود

 

۳. وجود مشکل در سیستم کلاچ

یکی دیگر از دلایل جا نرفتن دنده مشکلاتی است که ممکن است در سیستم انتقال قدرت و کلاچ اتومبیل به وجود آید. سفت و خشک شدن سیم کلاچ و همین طور نامرغوب بودن این قطعه از جمله ایراداتی است که تعویض دنده را با مشکل مواجه می سازد.

مسئله دیگر تمام شدن دیسک صفحه کلاچ است که سبب بروز اختلال در تعویض دنده می شود. نشت کردن مایع هیدرولیک موجود در سیلندر اصلی کلاچ به بیرون نیز عامل دیگری است که جا رفتن دنده را دشوار می کند.
در صورتی که جا زدن دنده در حالت خاموش از حالت روشن آسان تر است، به احتمال زیاد مشکل از کلاچ خودرو شما است.

 

۴. نقص سنسور الکترونیکی

یکی از تفاوت های اتومبیل های مدل بالاتر و جدیدتر با خودروهای قدیمی نحوه انتقال قدرت آن ها است. در اتومبیل های مدرن سیستم کامپیوتری پیشرفته وظیفه کنترل انتقال را بر عهده دارد. اگر ایرادی در در عملکرد این سیستم ایجاد شود، روی تعویض دنده نیز اثر گذاشته و باید برای رفع آن به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

 

۵. اشتباهات رانندگی

اشتباهات رانندگی ساده ترین ایرادی است که می تواند مشکلاتی را در جا زدن دنده به وجود آورد. مثلا ممکن است کلاچ را به طور کامل نگرفته باشید؛ در این صورت دنده جا نرفته و صدایی از آن به گوش می رسد. گاهی هم بدون آن که متوجه شوید اتومبیلتان خاموش شده و به همین دلیل دنده جا نمی رود.

 

جمع بندی

در این مقاله با اساسی ترین دلایل جا نرفتن دنده و مشکلاتی که ممکن است برای سیستم انتقال قدرت اتومبیل رخ دهد آشنا شدید. گاهی رفع این مشکلات تنها با تعویض قطعه معیوب میسر می شود. به عنوان مثال اگر مشکلی در گیربکس خودرو ایجاد شود ممکن است به تعویض سرپلوس ۱۹ خار ABS پراید، سرپلوس ۲۰ خار ساده پراید، سه شاخه پلوس ۱۹ خار پراید یا سرپلوس ۲۲ خار مشعلی چپ پژو ۴۰۵ نیاز داشته باشید یا حتی لازم باشد گیربکس خودرو را به طور کلی تعویض کنید. برای خرید قطعات مورد نظر دو راه دارید؛ می توانید از فروشگاه های معتبر لوازم و قطعات یدکی خریداری کرده یا به فروشگاه های اینترنتی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *