بلاگ, دانستنی های خودرو

چرا نباید باک بنزین خودرو خود را کاملا پر کنید؟

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

همه ما تا به حال بارها تجربه بنزین زدن و پر کردن باک خودرومان را داشتیم اما این کار به ظاهر ساده نیز قواعدی دارد که اکثر افراد نسبت به آن بی توجه هستند. نحوه و کیفیت سوخت گیری در جایگاه های سوخت مسئله مهمی است؛ یکی از نکاتی که باید به آن دقت شود، پر نکردن کامل باک بنزین است. این کار ممکن است زمینه ساز مشکلات بسیاری گردد. حال سوال این است که چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم و نحوه صحیح بنزین زدن را بررسی کنیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از هدر رفتن سوخت و صرفه جویی در هزینه هایتان با ما همراه باشید!

 

فرایند کلی بنزین زدن

همان طور که می دانید برای سوخت گیری باید به پمپ بنزین مراجعه کرده و به کمک نازل، باک بنزین ماشین را پر کنید. طراحی نازل به گونه ای است که مقدار مناسب سوخت جهت پر شدن باک را تشخیص داده و پس از ورود بنزین کافی به باک، جریان بنزین را متوقف می کند. به این ترتیب از بروز حوادث خطرناک ناشی از پر شدن بیش از حد باک جلوگیری می شود.

 

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

پر کردن باک اتومبیل اقدام خطرناک و اشتباهی بوده و آسیب های متعددی دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

 

پرکردن بیش از حد باک، به خودروی شما آسیب می‌رساند

آیا تا به حال نام کنیستر به گوشتان خورده است؟ کنیستر یکی از قطعات سیستم سوخت رسانی خودرو است که اغلب مردم آشنایی با آن نداشته و از اهمیت بالای آن بی خبرند. اما کاری که نازل پس از پر شدن باک به شکل خودکار انجام می دهد (قطع جریان سوخت) برای حفاظت از این قطعه مفید و تاثیرگذار است.

بنزین ماده ای شیمیایی است که بخار تولید می کند. اگر این بخارات در باک جمع شوند، ممکن است خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. از این رو خودروهای امروزی دارای کنیستر هستند تا بخارات بنزین را کنترل کنند. این قطعه که دارای تعداد زیادی زغال فعال است، با جذب بخارات بنزین، آن ها را مجددا به مسیر سوخت بازمی‌گرداند. اکثر افراد نمیدانند که بنزین مایع برای کنیستر مضر بوده و منجر به خرابی آن می شود و دقیقا زمانی متوجه این مسئله می شوند که کنیستر خراب شده و به تعویض نیاز دارد و باید هزینه زیادی برای رفع این مشکل صرف کرد.

 

روش صحیح بنزین زدن

 

بخارهای بنزین برای افراد و محیط زیست زیان‌آور هستند

معیوب شدن کنیستر سبب ایجاد اختلال در کار سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین می شود. در نتیجه این بخارات با ورود به هوا، آن را آلوده کرده و سلامت انسان ها را نیز به خطر می اندازد. یکی دیگر از مشکلاتی که در پی پر کردن باک بنزین ایجاد می شود، سر ریز شدن بنزین اضافی روی زمین است که علاوه بر آلوده کردن محیط و کثیف کردن لباس فرد، می تواند موجب آتش سوزی و انفجار در جایگاه سوخت شود.

 

با اتلاف بنزین پولتان را دور می‌ریزید

طبیعتا پس از آن که باک بنزین ماشین پر می شود دیگر جایی برای سوخت بیشتر نخواهد داشت. با این حال عده ای تصور می کنند اگر پس از قطع خودکار جریان بنزین توسط نازل، باز هم به بنزین زدن ادامه دهند می توانند سوخت بیشتری را در باک خودرو جای دهند! برخی نیز تنها برای رسیدن به یک عدد رند نازل را فشار می دهند تا مقدار بنزین بیشتری وارد باک کنند. این در حالی است که اگر نازل را چند بار فشار دهید یا آن را تا دهانه باک بیرون بکشید، باز هم سوخت بیشتری داخل باک نخواهد رفت. چرا که پمپ بنزین ها سیستم بازیابی بخار داشته و به این ترتیب پس از پر شدن باک و قطع جریان، بنزین اضافه به سمت مخزن باز می گردد. با این کار از ورود بخارات مضر بنزین به محیط نیز جلوگیری می شود.

 

روش صحیح بنزین زدن

در این قسمت از مطلب قصد داریم نحوه صحیح بنزین زدن را به صورت گام به گام بررسی کنیم. درست است که اکثر افراد بارها این کار را انجام داده اند ولی آموزش روش صحیح و مرحله به مرحله آن به خصوص برای کسانی که به تازگی خودرو خریده و رانندگی را شروع کرده اند و تجربه کافی ندارند خالی از لطف نخواهد بود.

برای سوخت گیری در ابتدا باید وقتی که وارد پمپ بنزین شده و کنار یکی از جایگاه های سوخت قرار گرفته اید، اتومبیل را خاموش کرده و از آن پیاده شوید. سپس کارت سوخت را در کارتخوان قرار داده و درپوش باک خودرو را باز کنید. مرحله بعدی برداشتن نازل و قرار دادن آن در باک است. با کمی فشار می توانید آن را در جای درست خود تنظیم کنید. سپس ماشه را فشار دهید تا بنزین به درون باک پمپاژ شود. پس از پر شدن باک تا اندازه استاندارد، صدای کلیکی خواهید شنید که به معنای قطع جریان سوخت خواهد بود.

حال نوبت خارج کردن نازل رسیده است. پس از آن که آخرین قطعات بنزین هم به درون باک ریخت و دیگر چکه نکرد، نازل را در جای خود قرار دهید. سپس درپوش باک را بسته و کارت سوخت را از کارتخوان خارج کنید. به همین سادگی باک بنزین خودرو شما بدون آن که آسیبی به یکی از قطعات سیستم سوخت رسانی برسد یا خطری برای شما و محیط داشته باشد، پر می شود.

پر کردن بیش از حد باک نه تنها به خودروتان صدمه می زند، بلکه پولتان را هم هدر می دهد. اگر پمپ بنزین صدمه ببیند باید تعویض شود و همین مسئله هزینه نسبتا زیادی را به شما تحمیل می کند. خرید آنلاین لوازم یدکی خودرو از فروشگاه های اینترنتی ساده تر بوده و اگر شما هم تعمیرکار خودرو یا یکی از فروشندگان لوازم یدکی هستید می توانید پمپ بنزین بیرون باک پژو ۴۰۵، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید و سایر قطعات را با تضمین کیفیت و گارانتی مرجوعی از فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی HPC خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *