بلاگ, تعمیر و نگهداری خودرو

انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

یکی از رایج ترین مشکلاتی که همه دارندگان خودرو بارها با آن مواجه شده اند، شنیده شدن صداهای غیر عادی از اتومبیل شان است. موتور ماشین در حالت عادی و در حین کار کردن صدای یکنواخت و مشخصی دارد و به همین دلیل هر گونه صدای غیر طبیعی جلب توجه کرده و نشان از وجود یک مسئله و نقص جدی در بخشی از خودرو دارد که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. در این مقاله قصد داریم شما را با ۱۲ نوع صدای غیر عادی خودرو، دلایل شنیده شدن این صداها و نحوه بر طرف ساختن آن آشنا کنیم.

 

۱۲ نوع صدای ماشین و عیب‌ یابی از روی آن ها

۱. صدایی که در هنگام چرخاندن فرمان می شنوید

شنیده شدن صدایی شبیه ناله همزمان با چرخاندن فرمان به چپ و راست از اتومبیل روشن در حالت پارک، بیانگر پایین آمدن سطح مایع هیدرولیک فرمان است. برای حل این مسئله تنها کافی است مایع هیدرولیک را اضافه کنید. سپس بررسی نمایید که این مایع نشت کرده یا پس از مدتی مصرف می شود. در صورت بروز نشتی حتما به یک مکانیک مراجعه فرمایید.

 

۲. صدای جیغ‌ مانند پس از روشن‌ کردن خودرو

گاهی اتفاق می افتد که خودرو را روشن کرده و صدای جیغ مانندی از آن به گوش می رسد. اگر پس از مدتی با گرم شدن اتومبیل این صدا قطع شود بدان معنا است که تسمه دینام معیوب شده است. ادامه یافتن صدا پس از تعویض تسمه دینام به احتمال زیاد به علت فرسودگی تنسیونر (تنظیم کننده کشیدگی تسمه) می باشد. برای اطمینان از علت این مسئله وقتی موتور در حال کار است کمی آب روی تسمه دینام اسپری کنید. چنانچه با این کار صدای نامتعارفی خودرو قطع شد می توان مطمئن شد که ایراد از تسمه دینام بوده است. حال باید وضعیت تسمه را از جهت وجود پارگی و ترک خوردگی بررسی کنید.

 

۳. صدای کلیک کلیک در هنگام دور زدن

علت صدای کلیک کلیکی که به هنگام دور زدن یا گاز دادن به گوش می رسد، وجود نقص در پلوس خودرو است. این نقص ممکن است مربوط به سرپلوس یا میله آن باشد. چنانچه با چرخاندن فرمان به سمت راست این صدا را می شنوید، مشکل از میله راست بوده و اگر پس از چرخاندن فرمان به سمت چپ صدای غیر عادی به گوش می رسد، یعنی ایرادی در میله چپ وجود دارد. همچنین ممکن است شل شدن میله رابط چرخ و فرمان علت ایجاد این صدا باشد. در این صورت باید در اولین فرصت به تعمیرکار مجرب مراجعه کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید. چرا که ادامه یافتن این وضعیت خطرناک بوده و کنترل خودرو در حین حرکت را دشوار می سازد.

 

۴. صدایی که در دست انداز یا عبور از سرعت گیر می شنوید

یکی دیگر از صداهایی که اغلب هنگام عبور از دست اندازها و سرعت گیرها به ویژه در جاده ها شنیده می شود، صدای ساییدگی، جیرجیر یا کلانک است. خرابی میل موج گیر یا بوش هایی که در دو سر آن قرار دارند، می تواند از مهم ترین دلایل بروز این صدا باشد. از دیگر نشانه های فرسودگی و معیوب بودن میل موج گیر و بوش های آن سست بودن سیستم تعلیق در حین رانندگی است. برای رفع این مشکل باید قطعه معیوب تعویض گردد و بهتر است تعویض میل موج گیر و بوش ها به طور همزمان صورت گیرد. علل دیگری که می توان برای صدای جیرجیر خودرو در نظر گرفت عبارتند از فرسودگی کمک فنر و اجزای آن، فرسودگی بوش طبق و یا قطعات استرات بار.

 

۵. صدا هیس ‌مانند شبیه صدای خروج هوا زیر داشبورد

چنانچه سیستم تقویت ترمز (بوستر) دچار مشکل شود، این ایراد را به شکل ایجاد صدایی در زمان فشردن و رها کردن پدال ترمز نشان می دهد. گاهی این صدای غیر طبیعی بعد از خاموش کردن خودرو نیز تا چند ثانیه ادامه می یابد. بر طرف ساختن این مشکل تنها با تعمیر بوستر میسر است. شکستگی یا فرسودگی بوت یا مهر و موم تقویت کننده ترمز می تواند از جمله عوامل تولید این صدا باشد. ولی اگر این صدا را تنها وقتی که سیستم گرمایشی و سرمایشی اتومبیل تان را روشن و خاموش می کنید می شنوید، احتمالا ایراد از فن زیر داشبورد است. در برخی موارد هم این صدا فقط هنگام تنظیم سیستم روی آخرین درجه به گوش می رسد.

 

۶. صدای سوت ‌مانند

نوع دیگری از صدا که در زمان روشن بودن اتومبیل شنیده می شود، صدای سوت مانندی است که دلایل مختلفی را می توان برای آن در نظر گرفت. در وهله اول این مسئله می تواند به دلیل وجود مشکلاتی در نوارهای آب بندی (عایق) خودرو باشد. اما در صورتی که صدا از زیر کاپوت به گوش رسد، علل دیگری برای ایجاد این صدا وجود دارد؛ یکی از این دلایل، خرابی شلنگ های سیستم خنک کننده موتور اتومبیل است. این شلنگ ها اغلب طول عمر کمی داشته و زود خراب می شوند. از این رو پس از مدتی گردش مداوم هوا و مایع خنک کننده ترک خورده و فرسوده می شوند. همچنین ممکن است مهروموم لایه خلاء بشکند. خارج شدن هوا از این شکاف ها سبب ایجاد صدایی شبیه سوت می شود.
چنانچه خودرو را خاموش کردید ولی صدای سوت قطع نشد، بهتر است به سراغ درپوش فشار رادیاتور رفته و آن را بررسی نمایید. در اثر شکستگی مهروموم واشر لاستیکی آن، هوای خارج شده از حفره ایجاد شده صدای سوت مانندی تولید می کند.

 

۱۲ نوع صدای ماشین و عیب‌ یابی از روی آن ها

 

۷. صدای تیک تیک

گاهی اوقات در زمان روشن بودن خودرو صدای تیک تیک یا کلیک از موتور شنیده می شود. احتمال می رود که منبع تولید صدا پیستون ها باشد. چرب بودن پیستون ها برای روان کار کردن آن ها ضروری است. به همین دلیل با کاهش سطح روغن ، صداهایی از پیستون به گوش می رسد. برای رفع این مشکل ابتدا به کمک دیپ استیک یا میله ژرفاسنج میزان روغن موجود در مخزن را بررسی کنید. در صورت کافی بودن روغن، حتما به مراکز معتبر تعمیر اتومبیل مراجعه فرمایید.

 

۸. صدای غیرعادی در هنگام دور زدن

یکی دیگر از صداهای غیر عادی صدایی است که تنها در زمان دور زدن شنیده می شود. ممکن است این صدا به دلیل ساییدگی یا کم باد بودن لاستیک ها باشد. در صورت سالم بودن لاستیک ها، احتمال فرسودگی بلبرینگ یا عدم بالانس درست چرخ ها افزایش می یابد.

 

۹. صدا در هنگام ترمز کردن

صدای غیر عادی که در زمان ترمز کردن می شنوید نشان دهنده این است که اتومبیل شما نیاز به بررسی کارشناسی داشته و باید در اولین فرصت به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. در حقیقت صدایی که به هنگام ترمز شنیده می شود در بین مواردی که تا به حال ذکر شد، بیشترین اهمیت را داشته و جدی ترین مشکل به شمار می رود. اهمیت بالای این مسئله به خاطر دلیل ایجاد این صدا است. بروز مشکل در سیستم ترمز یا لنت های ترمز اصلی ترین دلیل تولید این صدا بوده و خطر زیادی دارد.

 

۱۰. صدای یک یا چند بار کلیک

یک یا چند بار صدای کلیک و روشن نشدن خودرو در پی آن، حکایت از خوابیدن باتری دارد. در این شرایط تنها راه رفع مشکل خرید باتری جدید و تعویض آن با باتری قدیمی است.

 

۱۱. صدای انفجار از اگزوز

همان طور که می دانید دود ناشی از احتراق مخلوط سوخت و هوا در موتور از راه اگزوز خارج می شود. فرسودگی لوله اگزوز ، زنگ زدگی و نشتی را در پی دارد. در صورتی که پس از شنیدن صدایی شبیه به انفجار بوی دود اگزوز به مشامتان رسید، حتما ایراد از اگزوز خودرو است.

 

۱۲. صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن

صدایی شبیه به تق تق یا ضربه زدن که از پایین خودرو شنیده می شود به معنای خراب شدن یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی است. به این وضعیت اصطلاحا یاتاقان زدن گفته می شود. چنانچه صدای غیر طبیعی از قسمت مرکزی ماشین به گوش برسد (صدایی مشابه سیلی زدن) احتمالا مشکل از رینگ پیستون یا دیواره پیستون بوده و این بخش دچار فرسودگی شده است.
نکته مهم در این رابطه این است که نباید نسبت به صدای غیر عادی (ضربه یا سیلی زدن) بی توجه بود و با وجود این مسئله اتومبیل را خاموش کرد. زیرا ممکن است سبب سوختن موتور گردد. بنابراین قعا بهترین اقدامی که در صورت مواجهه با این شرایط باید انجام دهید، تماس با امداد خودرو جهت رسیدگی به این وضعیت است.

 

موارد ذکر شده تنها بخشی از انواع صداهای غیر عادی اتومبیل که ممکن است به گوشتان برسد. این صداها در حقیقت نشانه وجود نقص در خودرو بوده و به شما در شناسایی مشکل و اقدام برای رفع آن کمک می کند. از این رو ضروری است در صورت شنیدن هرگونه صدای غیر طبیعی، آن را جدی گرفته و بلافاصه در صدد پیگیری و رفع آن برآیید. این نکته در زمان خرید خودرو نیز حائز اهمیت بوده و باید با دقت به صدای اتومبیل گوش کنید تا اگر مورد غیر عادی وجود داشت، مطلع شوید.
برای خرید قطعات معیوب جهت تعویض و رفع مشکل می توانید از دو روش خرید حضوری و آنلاین استفاده کنید. توجه داشته باشید که کیفیت و غیر تقلبی بودن قطعات بر طول عمر و عملکرد کلی سیستم بسیار موثر است. برای خرید آنلاین پیشنهاد می کنیم به فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی HPC مراجعه کرده و سرپلوس ۱۹ خار ABS پراید، سرپلوس ۱۹ خار ساده پراید، سرپلوس ۲۰ خار گیربکسی پراید، تسمه دینام ۴۰۵ (کد ۱۶۶۵) ، تسمه دینام ۲۰۶ تیپ ۵ (کد ۱۵۷۵) و سایر قطعات یدکی مورد نیاز را با تضمین کیفیت و قیمت خریداری نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *