دانستنی های خودرو

بنزین سوپر بزنیم یا معمولی؟ کدام نوع بنزین مناسب‌تر است؟

حتما شما هم تا به حال پمپ بنزین سوپر را دیده و برای خودرو خود از آن سوخت گیری کرده اید. اما احتمالا مانند بسیاری از افراد دیگر لزوم استفاده از بنزین سوپر و تفاوت آن با بنزین معمولی را نمی دانید. خیلی از مصرف کنندگان از علت استفاده از بنزین سوپر و تاثیر آن بر عملکرد خودرو اطلاعی ندارند. در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد. پس برای آن که بدانید کدام نوع بنزین بهتر است، چه زمانی باید از بنزین سوپر برای سوخت گیری اسفاده کنید و بنزین سوپر بر عملکرد کدام خودرو ها تاثیر بهتری دارد تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

بنزین معمولی یا سوپر؟

اکتان بنزین معمولی حدود ۸۵ تا ۸۷ است. با این حال نمی توان برای بنزین موجود در جایگاه های سوخت کشور اکتان مشخصی در نظر گرفت و آن را استاندارد دانست. معمولا هنگامی می خواهند درباره کیفیت سوخت اطلاع رسانی کننده تنها به گفتن یورو ۴ یا یورو ۵ بودن بنزین بسنده کرده و اطلاعاتی درباره میزان اکتان آن ارائه نمی دهند. هر چند که میزان گوگرد و بخارات آن در کیفیت سوخت نقش اساسی داشته و اکتان کیفیت سوخت در پیشرانه را مطرح کرده و عنصر مهمی در انتخاب بنزین برای اتومبیلتان به شمار می رود.
همان طور که می دانید، قیمت بنزین سوپر از بنزین سوپر معمولی بیشتر است و علت این اختلاف قیمت، به میزان اکتان و کیفیت متفاوت این دو نوع بنزین مربوط می شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته و توضیحات بیشتری درباره بنزین سوپر و معمولی ارائه می دهیم.

 

اکتان چیست؟

یکی از عواملی که از اشتعال زودتر از موعد هوا و اکسیژن جلوگیری می کند، رتبه بندی اکتان بنزین است. به کمک این عامل توانایی بنزین جهت ممانعت از پیش اشتعال تعیین می شود. اشتعال در پیشرانه های درون سوز بسیار حساس بوده و باید حتما در زمان مشخصی رخ دهد. اگر مخلوط سوخت و هوا زودتر از موعد مشتعل شود، صدایی شبیه کوبش از پیشرانه به گوش می رسد که به آن ناک نیز گفته می شود. از دیگر آسیب هایی که ناک کردن پیشرانه به همراه دارد می توان به صدمه جدی به پیستون ها، دیواره داخلی سیلندر و آسیب به کل پیشرانه اشاره کرد.
اگر برای خودروهایی پیشرانه شان نسبت تراکم بالایی دارد (پیشرانه های توربو شارژ) از بنزین سوپر استفاده کنید، می توانید مانع از پیش اشتعال شوید. بنزین معمولی بیشتر برای خودروهایی با پیشرانه معمولی قابل استفاده است. در صورتی که سطح عملکرد بالاتری مورد نیاز باشد، استفاده از این نوع بنزین منجر به ایجاد پیش اشتعال شده و ناک کردن و صدای پینگ را به دنبال دارد. اگر این مشکلات برای مدت طولانی ادامه یابد و بر طرف نشود، پیشرانه نیز آسیب خواهد دید.

 

آیا خودروی شما به بنزین سوپر نیاز دارد؟

به طور کلی باید بدانید که برای خودروهای مناسب تردد روزمره شهری بنزین معمولی کافی بوده و با این سوخت عملکرد مطلوبی خواهند داشت. اما برای آن که خودروهای دارای پیشرانه با کارایی بالا عملکرد بهتری داشته باشند، به بنزین باکفیت تری نیاز است. از این رو برای این خودروها از بنزین سوپر استفاده می شود.
پیشرانه هایی با کارایی و عملکرد بالا توربوشارژ بوده یا نسبت تراکم بالایی دارند. در این گونه اتومبیل ها برای آن که فرآیند احتراق به طور کامل انجام گیرد، باید از سوخت باکیفیت تری استفاده شود. بنابراین خودروهای سنگین و بزرگ مانند کامیون ها و وانت های بزرگ نیز باید از بنزین سوپر سوخت گیری کنند تا بهترین عملکرد و بیشترین بهره وری را داشته باشند.

 

اگر از بنزین معمولی به جای سوپر استفاده کنیم چه می شود؟

تا این جا توضیح دادیم که برای کدام خودروها باید از بنزین سوپر استفاده شود و کدام خودروها با بنزین معمولی بهترین عملکرد خود را دارند. حال قصد داریم پاسخ یک سوال مهم را داده و بررسی کنیم که استفاده از بنزین معمولی به جای بنزین سوپر چه پیامدهایی دارد و ممکن است چه آسیب هایی به خودرو وارد کند.
استفاده از بنزین معمولی در پیشرانه های امروزی ممکن است منجر به کاهش توان اسب بخار در مصرف بهینه سوخت گردد. بنابراین مصرف سوخت افزایش می یابد و دلیل آن تنظیماتی است که ECU انجام می دهد تا آثار منفی حاصل از سوخت نامناسب را جبران کند. مسئله دیگری که به علت مصرف بنزین معمولی به جای سوپر پیش می آید، صدمه ای است که پیش اشتعال به پیشرانه وارد کرده و می تواند زمینه ساز بروز ایرادات دیگر در بخش های مختلف خودرو باشد.

 

از کجا بفهمیم که خودروی ما به چه بنزینی نیاز دارد؟

 

مزایای استفاده از بنزین مناسب

توصیه می شود که حتما از بنزین مناسب و مختص خودروتان استفاده کنید. زیرا اگر این کار برای مدت طولانی ادامه یابد، پیشرانه قوی تر شده و بهتر کار می کند. به این ترتیب مصرف سوخت در بهینه ترین حالت ممکن قرار گرفته و شاهد بهترین عملکرد موتور خودرو خواهیم بود. این نکته در خصوص اتومبیل های کارکرده نیز صادق بوده و در صورتی که می خواهید خودرو دست دومی خریداری کنید نیز باید به شرایط نگهداری از آن و نوع بنزینی که صاحب قبلی استفاده کرده است توجه نمایید. اگر صاحب پیشین خودرو از بنزین مناسب استفاده کرده باشد، پیشرانه بهترین بهره وری را داشته و مصرف سوخت آن نیز در مطلوب ترین مقدار ممکن خواهد بود.
پیشنهاد بعدی که البته پایه و اساس علمی نداشته و بیشتر یک نظر تجربی است، استفاده از بنزین سوپر پس از چند هزار کیلومتر رانندگی با بنزین معمولی است. حتما شما نیز تا به حال شنیده اید که بهتر است پس از چندین باک استفاده از بنزین معمولی، یک باک بنزین سوپر مصرف کنید. این کار به تمیز شدن سوزن ها و شمع ها کمک کرده و عملکرد آن ها را بهبود می بخشد. البته از آن جایی که متاسفانه اغلب خودروهای تولید شده در داخل کشور از تکنولوژی های روز دنیا استفاده نمی کنند، به همین دلیل استفاده از بنزین سوپر یا مکمل هایی که اکتان و کیفیت سوخت را افزایش می دهند عملا تاثیر چندانی بر بهبود عملکرد پیشرانه و ارتقای بهره وری خودرو نخواهد داشت.

 

از کجا بفهمیم که خودروی ما به چه بنزینی نیاز دارد؟

به طور کلی دو روش برای تشخیص نوع بنزین مورد نیاز هر اتومبیلی وجود دارد. روش اول مطالعه اطلاعاتی است که بر روی برچسب داخلی درب باک بنزین درج شده است. در روش دوم باید به سراغ دفترچه راهنما خودروتان رفته و از طریق اطلاعات آن بنزین مناسب ماشین خود را انتخاب کنید. در اکثر موارد چنانچه بنزین سوپر بدون سرب سوخت مناسب خودرو شما باشد، در دفترچه یا روی برچسب درب باک قید خواهد شد. در این صورت لازم است جهت حفظ و تقویت کارایی پیشرانه حتما از همین نوع سوخت استفاده کرده و با این کار مانع از ایجاد پیش اشتعال شوید.
در صورتی که الزام و اجباری برای استفاده از بنزین سوپر از سوی سازنده خودرو وجود ندارد، مصرف بنزین معمولی نیاز اتومبیل به سوخت را بر طرف کرده و استفاده از بنزین بدون سرب تنها هزینه اضافی را به شما تحمیل می کند.
این نکته را در نظر داشته باشید که زنگ زدن پیشرانه و ناک کردن آن ارتباطی به کیفیت سوخت مصرفی نداشته و لازم است برای ریشه یابی این مشکل حتما به مراکز تخصصی تعمیر خودرو مراجعه کرده و از یک تعمیرکار ماهر کمک بخواهید. موارد متعددی ممکن است سبب بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو تان شود؛ به عنوان مثال احتمال دارد مشکل از پمپ بنزین باشد. در این صورت با خرید پمپ بنزین بیرون باک پژو ۴۰۵، پمپ بنزین پراید کاربراتوری، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید و تعویض آن می توانید به سادگی مشکل را بر طرف نمایید. همچنین باید بدانید که استفاده از بنزین معمولی برای آن دسته از خودروهایی که سازنده بنزین سوپر را مناسب دانسته، سبب ابطال گارانتی شده و به این ترتیب اگر موتور اتومبیل خراب شود، شامل گارانتی کارخانه نخواهد شد.

 

آیا بنزین سوپر بهتر است؟

در نگاه اول اکثر مردم گمان می کنند که چون بنزین سوپر گران تر از بنزین معمولی است، حتما سوخت بهتری برای خودروشان محسوب می شود. اکتان بالاتر و نام های فانتزی و فریب دهنده ای که برخی از تولیدکنندگان مکمل های سوخت به کار می برند نیز بر این تصور دامن زده و باعث شده که عده ای از مردم بر استفاده از بنزین سوپر تاکید و اصرار داشته باشند. آن ها گمان می کنند که بنزین سوپر باکیفیت تر بوده و سبب بهبود عملکرد موتور اتومیل می شود. در حالی که با توجه به توضیحات ارائه شده در این مطلب، حتما شما نیز تاکنون متوجه جنبه تبلیغاتی و فریب دهنده این موضوع شده اید و می دانید که لزوما هر خودرویی به بنزین اکتان بالا نیاز ندارد. بنابراین بهترین کار برای حفظ سلامت موتور و ارتقا عملکرد مناسب پیشرانه استفاده از نوع بنزین توصیه شده توسط سازنده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *