تعمیر و نگهداری خودرو

علت از کار افتادن بوق خودرو چیست؟

علت از کار افتادن بوق خودرو چیست؟

برخی از اجزا و قطعات ماشین به قدری پایه ای و اساسی هستند که جزو بدیهیات محسوب شده و ممکن است تا زمانی که خراب نشوند متوجه حضورشان نشده و به اهمیتشان پی نبرده باشید. بوق خودرو یکی از همین قطعات است که نقش پررنگی دارد ولی زمانی که خراب می شود متوجه اهمیت بالای آن می شوید.

این قطعه یکی از قطعات کاربردی و مهم خودرو است که نقش مهمی در ایمنی خودرو و عابرپیاده داشته و به عنوان یک هشداردهنده عمل می کند. به کمک بوق می توان عابر و یا راننده خودرو دیگر را متوجه حضور خود کرد و به این ترتیب مانع از بروز حوادث احتمالی شد. بنابراین بوق را می توان قطعه حیاتی برای هر خودرویی دانست که خراب شدن آن می توان مشکلاتی را با خود به دنبال داشته باشد. دو ایراد اساسی برای بوق اتومبیل پیش می آید: گاهی ممکن است صدای بوق قطع شود و گاهی دیگر نیز صدای بوق ممتدی شنیده می شود که علی رغم تلاش های بسیار، قطع نمی شود. در این مطلب قصد داریم به عیب یابی این قطعه پرداخته و دلایل خرابی آن را بررسی نماییم.

 

اجزا و عملکرد سیستم بوق خودرو

اجزای تشکیل دهنده تمام بوق ها تقریبا یکسان بوده و فرقی ندارد که بوق پراید باشد یا بوق ۲۰۶ یا خودروهای خارجی. به طور کلی همه بوق ها شامل باتری، کلید یا سوئیچ و قسمت اصلی بوق و سیم کشی های آن هستند.

عملکرد این سیستم بدین گونه است که با فشار دادن دکمه بوق، جریان برق از طریق رله به بوق منتقل شده و به این ترتیب صدای بوق به گوش می رسد. در صورتی که یکی از اجزای تشکیل دهنده این سیستم خراب شود، عملکرد بوق مختل می شود. به عنوان مثال اگر کلید بوق خراب شود نمی تواند تقویت کننده را فعال کند؛ تقویت کننده ای که به درستی کار نمی کند نیز در تامین برق مورد نیاز بوق مشکل داشته و سبب از کار افتادن بوق می شود.

 

روش‌های عیب یابی و تعمیر بوق خودرو

یکی از ایرادات احتمالی که می تواند منجر به از کار افتادن بوق اتومبیل شما شود، وجود نقص و مشکل در رله بوق است. از این رو در صورتی که متوجه شدید بوق خودروتان کار نمی کند در وهله اول باید به سراغ رله بوق رفته و آن را بررسی نمایید تا از عبور جریان برق مطمئن شوید. اگر رله فاقد جریان بود، لازم است سیم کشی خودرو چک شود تا چنانچه مشکل از سیم کشی بوق بود، اقدامات لازم جهت تعمیر صورت گیرد. اما اگر برق و سیم کشی سالم بود، باید وضعیت کلید بوق را بررسی کنید. به این منظور باید کلید بوق را فشار دهید تا ببینید که آیا برق به تقویت کننده می رسد. همچنین با بررسی چراغ کیسه هوا می توانید از رسیدن برق به رله اطمینان حاصل نمایید. چرا که اختلال در کیسه هوا ممکن است مانع از رسیدن برق به رله شده و به از کار افتادن بوق منجر گردد.

پس از بررسی موارد یاد شده و اطمینان از عملکرد صحیح هر بخش ممکن است همچنان بوق اتومبیل شما کار نکند؛ در این شرایط باید رله به طور کامل تعویض شود. احتمال بعدی خراب بودن سوئیچ یا کلید بوق است که با تهیه کلید جدید و تعویض قطعه معیوب این مشکل بر طرف می گردد.

 

چه چیزی باعث قطع نشدن صدای بوق خودرو می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بوق به وجود آید، به صدا در آمدن ناگهانی و قطع نشدن این صدا است. از آن جایی که صدای بوق بسیار بلند (بین ۹۵ تا ۱۱۰ دسی بل) بوده و در طولانی مدت می تواند به سلامت گوش ها و شنوایی شما آسیب بزند، باید در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل را بر طرف کنید. از این رو چنانچه با این مسئله مواجه شدید بدون آن که استرس گرفته و نگران شوید خودروتان را به مکان خلوتی برده و توقف کنید. سپس به سراغ جعبه فیوز اتومبیل خود بروید. برای آن که به سرعت مشکل صدای بوق ممتد را بر طرف کنید بهتر است فیوز یا تقویت کننده بوق را قطع کرده و اگر نتوانستید آن را بیابید باتری یا فیوز اصلی را قطع کنید. پس از آن می توانید بدون آن که صدای بلند بوق گوش شما و سایرین را بیازارد، مشکل اصلی را بیابید. در صورتی که با مسائل فنی خودرو آشنایی چندانی ندارید، پس از قطع فیوز یا تقویت کننده به نزدیک ترین تعمیرگاه مراجعه کرده و رفع مشکل را به افراد متخصص بسپارید.

روش‌های عیب یابی و تعمیر بوق خودرو

چگونه بوقی که صدایش قطع نمی‌شود را تعمیر کنیم؟

تعمیر بوقی که صدایش قطع نمی شود چند مرحله دارد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

• ابتدا باید جعبه فیوز اتومبیل را بیابید؛ پایین داشبورد و سمت در ماشین، داخل داشبورد و زیر کاپوت از جمله بخش های خودرو است که جعبه فیوز ممکن است در آن جا قرار داشته باشد.

• در قدم بعدی باید سرپوش جعبه فیوز را برداشته و داخل آن را بررسی کنید.

• سپس به سراغ فیوز بوق یا تقویت کننده آن رفته و آن را قطع کنید.

• در صورتی که فیوز به درستی قطع شده باشد، صدای آژیر ممتد بوق نیز متوقف می شود.

• توجه داشته باشید که این روش، تنها یک راهکار موقت برای قطع کردن صدای بوق بوده و برای تعمیر اساسی بوق و وصل شدن مجدد صدای آن باید مشکل به طور کامل بر طرف شده و فیوز تعویض گردد.

اگر بتوانید قطعه معیوب را پیدا کنید، تعمیر بوقی که بی وقفه آژیر می کشد کار ساده ای است. سیم کشی هر خودرویی با خودرو دیگر متفاوت است. از این رو اولین قدم برای تعمیر بوق، تعیین روند مشخصی برای بررسی سیم کشی سیستم بوق خودروتان است. نکته مهم این است که مطمئن شوید مشکل صدای ممتد بوق از تقویت کننده است یا کلید بوق. برای این کار به مولتی متر (اهم متر) یا فازمتر نیاز دارید. به این ترتیب می توانید عملکرد کلید بوق را بررسی کنید.

در صورتی که تقویت کننده بوق با تقویت کننده قسمت دیگر خودرو یکسان بود، می توانید آن را جایگزین کرده و ببینید آیا صدای بوق قطع می شود. اگر قطع شد متوجه می شوید مشکل از تقویت کننده بوده و تنها با خرید یک تقویت کننده جدید و تعویض نمونه قدیمی و معیوب مشکل بر طرف خواهد شد. اما اگر تقویت کننده ها مشابه نباشند، باید هر دو قطعه یعنی کلید و تقویت کننده را بررسی کنید. چنانچه مشکل از تقویت کننده باشد، با تهیه قطعه جدید، بوق اتومبیلتان تعمیر می شود. اما اگر مشکل از تقویت کننده نباشد، باید آن را خارج کرده و با استفاده از مولتی متر سیم های متصل به کلید و عبور جریان از آن ها را بیازمایید.

 

بوقی که کار نمی‌کند!

مراحل تعمیر بوقی که صدایی از آن شنیده نمی شود نیز مانند بوقی است که صدایش قطع نمی شود. اما چند نکته دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. نکته اول بررسی برق تقویت کننده است؛ اگر تقویت کننده برق لازم را نداشته باشد، باید سیم کشی تقویت کننده و باتری بررسی شود. در صورت وجود جریان در تقویت کننده، چک کنید که آیا نیروی ناشی از فشردن کلید به تقویت کننده منتقل می شود یا خیر. عدم انتقال نیرو بیانگر وجود مشکل در کلید یا تقویت کننده است. اما اگر نیرو به درستی به تقویت کننده منتقل شود، می توان نتیجه گرفت که خود بوق یا سیم کشی آن دچار مشکل شده است.

 

مشکلات مربوط به بوق، کیسه هوا و هشدار دهنده‌های خودرو

لازم به ذکر است که بوق اتومبیل از جمله قطعات مرتبط با سیستم هشداردهنده آن بوده و اگر اختلالی در کلید این قطعه به وجود آید، ممکن است عملکرد کیسه هوا را نیز با مشکل مواجه سازد. بنابراین تعمیر بوق های متصل به سیستم هشدار کار پیچیده ای است. ضعیف بودن باتری یا تمام شدن آن نیز از جمله علل از کار افتادن بوق بوده و این مشکلات می توانند به دلیل وجود رطوبت یا نارسایی سخت افزاری ایجاد شوند.

نکته مهمی که هنگام تعمیر بوق متصل به کیسه هوا باید به آن توجه کنید، غیر فعال کردن کیسه هوا پیش از دستکاری کلید بوق، فرمان و ستون فرمان است. زیرا ممکن است هنگام کار، کیسه هوا باز شده و به شما آسیب بزند؛ علاوه بر آن باید هزینه زیادی برای جایگزین کردن کیسه هوا بپردازید. بنابراین حتما این نکته مهم را در نظر بگیرید.

 

خراب شدن صدای بوق

از دیگر مشکلاتی که ممکن است برای بوق خودرو به وجود آید، تغییر صدای بوق است. اگر شما هم متوجه صدای غیر عادی بوق اتومبیل خود شدید، باید از کسی بخواهید در جای راننده نشسته و خودتان کاپوت را باز کنید. از وی در خواست کنید دکمه بوق را بفشارد و سپس خودتان به صدای خارج شده از بوق گوش کنید. به گوش رسیدن صدای ضعیفی از بوق نشان دهنده خراب بودن بوق ماشین است. از این رو باید تمام بوق ها را روی پایه رادیاتور یا پنجره مشبک قرار داده و سیم اتصال بوق را قطع نمایید. برای دسترسی به درون بوق باید درپوش آن را باز کنید. ممکن است با تمیز کردن داخل محفظه بوق مشکل صدای آن بر طرف شود. پس از انجام این کار مجددا درپوش بوق را بسته و آن را در جای خود قرار دهید. دقت داشته باشید که هنگام نصب دوباره بوق اتصالات به درستی برقرار شود. اکنون باید از فرد همراه بخواهید مجددا دکمه بوق را فشار دهد تا ببینید مشکل صدای بوق به خوبی بر طرف شده یاخیر. اگر پس از انجام این روش مشکل همچنان پابرجا بود، باید بوق جدید تهیه کرده و آن را جایگزین بوق قدیمی کنید. فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی HPC واردکننده و عرضه کننده قطعات یدکی خودروهای سبک بوه و شما می توانید بوق ۴۰۵، بوق پراید، رله بوق ۴ فیش مشکی کد ۸۰۰، رله بوق ۵ فیش مشکی کد ۸۰۵ و … را از سایت این شرکت خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *