تعمیر و نگهداری خودرو

نکاتی برای نگهداری از خودرو در گرما

نکاتی برای نگهداری از خودرو در گرما

با رعایت کردن برخی نکات ساده در فصول مختلف و شرایط جوی متفاوت می توان از آسیب رسیدن به خودرو جلوگیری کرده و عملکرد آن را بهبود بخشید. در این حالت فشار کمتری به قطعات خودرو وارد شده و این امر به افزایش طول عمر قطعات نیز کمک می کند. تغییرات آب و هوایی و افزایش یا کاهش دما بر قطعات مختلف خودرو تاثیرگذار است. گرم شدن بیش از حد قطعات علاوه بر آن که ممکن است سبب از بین رفتن آن قطعه گردد، عملکرد کلی خودرو را نیز مختل می کند. در این مطلب مهم ترین نکاتی که باید پیش از فرارسیدن تابستان رعایت کنید تا اتومبیل تان بهترین بهره وری را در این فصل داشته و از بروز صدمات احتمالی جلوگیری شود.

 

کنترل باد لاستیک ها

یکی از رایج ترین اتفاقاتی که در فصول گرم سال برای هر خودرویی ممکن است پیش بیاید، ترکیدن لاستیک اتومبیل است. این اتفاق خطرناک یکی از دلایل تصادفات جاده ای در تابستان بوده و به همین دلیل توصیه شده است که حتما باد لاستیک های خودرو در فصول گرم سال کنترل گردد. به این ترتیب از وقوع حوادث ناگوار احتمالی جلوگیری خواهد شد.

رانندگی طولانی مدت سبب گرم شدن لاستیک ها می شود، همین امر موجب افزایش فشار باد آن ها شده و اگر این فشار از حد مشخصی بیشتر شود، در نهایت به ترکیدن لاستیک ها منجر می گردد. از آن جایی که ایمنی حرکت و فرمان پذیری اتومبیل اهمیت بسیار بالایی داشته و لاستیک ها نیز نقش موثری در این زمینه دارند، رعایت نکات ایمنی و بررسی مداوم باد لاستیک ها امری ضروری و حائز اهمیت است.

همان طور که گفته شد، گرما تاثیر زیادی بر لاستیک ها داشته و یکی از مهم ترین دلایلی که به کاهش باد لاستیک ها در فصل تابستان توصیه شده است، همین مسئله می باشد. یکی از عوامل موثر بر طول عمر لاستیک ها، فشار باد به اندازه آن ها است. تنظیم بودن باد لاستیک ها کیفیت رانندگی را نیز بهبود بخشیده و به کنترل پذیری و فرمان پذیری اتومبیل کمک می کند. فشار مناسب برای باد لاستیک ها در فصول مختلف سال متفاوت بوده و از آن جایی که تغییرات آب و هوایی و دما به طور مستقیم بر فشار باد لاستیک ها تاثیرگذار است، تنظیمات آن باید در هر فصل و شرایط اقلیمی و جوی متفاوت باشد.

کم و زیاد شدن دما سبب کاهش یا افزایش فشار باد داخل لاستیک های خودرو می شود. به همین دلیل کارشناسان فنی خودرو به رانندگان توصیه می کنند که همزمان با شروع تابستان و گرمای هوا، باد لاستیک های اتومبیل خود را کم کنند. با آغاز فصل گرما و افزایش دمای هوا، گاز داخل لاستیک ها نیز گرم شده و منبسط می گردد. به دنبال این افزایش دما، فشار هوای موجود در لاستیک ها نیز بیشتر از حالت عادی خود می شود. وقتی این فشار از حد استاندارد خود تجاوز می کند، به تایرها فشار بیشتری وارد شده و نتیجه آن ترکیدگی لاستیک های خودرو است.

بر اساس مطالعات انجام شده به ازای هر ۵ درجه تغییر دما، شاهد تغییر فشار باد لاستیک ها خواهیم بود. به عنوان مثال اگر دمای هوا ۱۵ درجه سانتی گراد کاهش یابد، ۱۰ درصد از باد تایرها کاسته می شود. علاوه بر آن باد لاستیک ها خود به خود و با گذشت زمان کاهش می یابد. بنابراین کنترل کردن مداوم تایرها و تنظیم باد منظم آن ها امری ضروری است. کم باد شدن لاستیک ها مسئله ای نیست که با چشم قابل تشخیص باشد. مثلا حتی اگر لاستیک ها ۵۰ درصد باد داشته باشند هم بدون اندازه گیری با دستگاه و با نگاه کردن و بررسی ظاهر آن ها چندان مشخص نمی باشد. بنابراین باید حتما توسط فرد متخصص چک شود.

همانطور که می دانید و در این مطلب نیز به آن اشاره شد، افزایش دما سبب افزایش فشار باد درون تایرها می شود. از این رو شکل ظاهری لاستیک های کم باد تغییر کرده و فشار بیشتری به کناره های آن وارد می شود. اگر این افزایش دما و فشار با همین روند ادامه یابد، نتیجه ای جز ترکیدن لاستیک نخواهد داشت. این نکته نشان دهنده اهمیت بالای تنظیم بودن فشار باد تایرها می باشد. برای اندازه گیری باد لاستیک ها دو راه دارید. روش اول این است که با تهیه یک بادسنج با کیفیت خودتان به شکل دستی نسبت به کنترل لاستیک ها اقدام نمایید. در روش دوم که رایج تر بوده و از دقت بیشتری نیز برخوردار است، با مراجعه به آپاراتی ها می توانید باد تایرهای اتومبیل تان را تنظیم کنید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید لاستیک ها سرد باشند؛ بنابراین یا باید خودرو حداقل ۳ ساعت متوقف باشد و یا پس از طی مسافتی کمتر از ۲ کیلومتر فشار باد لاستیک های خودرو را اندازه گیری نمایید. چرا که رانندگی در شرایط عادی موجب افزایش دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی گراد می شود.

 

نگهداری از خودرو در تابستان

 

کارشناسان فنی معتقدند که تغییرات دما و فشار تاثیر زیادی بر عملکرد تایرها داشته و در صورتی که لاستیک ها کم باد باشند یا بیش از اندازه استاندارد باد شده باشند، صدمه دیده و پس از مدتی استفاده مستهلک می شوند. بنابراین رانندگی در شرایط عدم تنظیم باد به ویژه در فصول گرم سال خطرناک است. علاوه بر تایرها، وضعیت زاپاس خودرو نیز باید کنترل شود. بدیهی است که اگر زاپاس از لاستیک های اتومبیل ضعیف تر باشد، عملا وجود آن در صندوق بی معنا است. از این رو برای آن که لاستیک ها زیاد مستهلک نشوند، کارشناسان خبره و متخصص حوزه خودرو پیشنهاد می دهند پس از مدتی جای تایرهای جلو و عقب را با یکدیگر عوض کنید. زیرا لاستیک های جلو به دلیل ساییدگی بیشتر به ویژه هنگام پیچیدن، زودتر از لاستیک های عقب فرسوده می شوند.

از دیگر نکاتی که باید در رابطه با چرخ های خودرو در نظر داشته باشید، بالانس بودن آن ها است. بالانس یا تنظیم بودن تایرها به معنای توزیع متقارن و متوازن وزن بر روی آن ها است. در صورتی که چرخ های اتومبیل بالانس نباشند، آسیب جدی به سیستم تعلیق و جلوبندی وارد می شود. از نشانه های تنظیم نبودن چرخ های جلو، لرزش فرمان بوده و لرزش صندلی نیز از علائم بالانس نبودن چرخ های عقب خودرو می باشد.

 

بازدید از سیستم کولر خودرو

مسئله مهم دیگری که علاوه بر لاستیک ها باید در فصول گرم به آن توجه کنید، کولر اتومبیل است. توصیه می شود حتما پیش از شروع فصل گرما سیستم کولر خودروتان را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. شارژ کردن گاز کولر، تعویض تسمه کولر و فیلتر از جمله مواردی است که به منظور سرویس سیستم کولر صورت می گیرد. از آن جایی که استفاده از کولر فشار زیادی به موتور وارد کرده و سبب افزایش دمای موتور و مصرف سوخت می شود، باید از تسمه کولر باکیفیت استفاده کرد. تسمه کولر ROA، تسمه کولر پراید و تسمه کولر ۲۰۶ تیپ ۵ برند HPC یکی از باکیفیت ترین نمونه های موجود در بازار بوده که از فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی این مجموعه قابل تهیه می باشد.

از آن جایی که کولر خودرو بیشتر در تابستان مورد استفاده قرار می گیرد و در فصول پیشین بلا استفاده بوده و برای مدت طولانی روشن نشده است، محفظه های آن غبارآلود شده و لازم است قبل از این که برای اولین بار آن را روشن کنید، به نظافت این قسمت ها بپردازید. فیلتر هوا نیز آلوده به گرد و غبار بوده و علاوه بر آن محل رشد باکتری و قارچ است. این آلودگی ها نه تنها به فیلتر هوا و سیستم کولر آسیب می رساند، بلکه می تواند منجر به بروز بیماری های تنفسی گردد.

 

آماده سازی سیستم خنک کننده

آماده سازی سیستم خنک کننده سومین اقدامی است که پیش از فرارسیدن فصل تابستان باید انجام شود. ترموستات، شلنگ ها، پمپ آب و درب رادیاتور از جمله قطعاتی است که باید سلامت آن ها پیش از شروع این فصل بررسی گردد. قطعات داخلی، مسیر گردش ضد یخ و نیز بدنه رادیاتور باید به طور کامل شسته و تمیز شود.

پس از انجام این کار باید سیال خنک کننده مناسبی را فراهم کرده و متناسب با شرایط آب و هوایی مقدار ضد یخ و آب را تعیین نمایید. کارخانه های تولیدکننده خودرو معتقدند اگر ۵۰ درصد حجم را آب و ۵۰ درصد دیگر را ضدیخ تشکیل دهد، خنک کننده مناسبی برای طول سال خواهیم داشت. به منظور جلوگیری از ایجاد رسوب، توصیه می شود بعد از طی مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر و یا به صورت هفتگی سطح خنک کننده بررسی شود. معمولا به صورت سالانه و یا با ۳۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو این ماده تعویض می شود اما در شرایطی که فشار بیشتری به خودرو وارد شده مانند رانندگی در جاده های خاکی و غبارآلود، پیمودن مسافت های طولانی با سرعت یکنواخت و پایین، بکسل کردن و … زمان تعویض متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *