تعمیر و نگهداری خودرو

علل استارت نخوردن خودرو

مشکل استارت نخوردن خودرو از چیست؟

یکی از متداول ترین مشکلاتی که تمام رانندگان و دارندگان اتومبیل با آن مواجه می شوند، استارت نخوردن یا بد استارت خوردن خودرو است. هنگام مواجه شدن با چنین مشکلی در وهله اول باید به دنبال علت آن باشیم و پس از مشخص شدن دلیل بروز چنین مسئله ای نسبت به پیدا کردن راهکار مناسب و حل مشکل اقدام کنیم. در این مقاله ابتدا دلایل مختلف روشن نشدن خودرو را بررسی می کنیم و سپس اقدامات و راهکارهایی که باید در این شرایط انجام دهید را ارائه خواهیم کرد.

اولین مرحله در روشن شدن خودرو و حرکت کردن آن، استارت زدن است. گاهی با یک بار استارت ساده خودرو روشن نمی شود و باید این کار را چند بار تکرار کنید. روشن نشدن خودرو می تواند علت های مختلفی داشته و مربوط به بروز نقص و ایراد در استارت یا سایر بخش های خودرو باشد. در ادامه به بررسی عوامل گوناگونی که موجب بروز این مشکل فنی در خودروها می شود، می پردازیم.

 

علت استارت نخوردن خودرو

همان طور که به آن اشاره کردیم، استارت خودرو قطعه ای است که به کمک آن گام اول برای روشن شدن موتور و شروع به کار خودرو برداشته می شود. استارت نخوردن خودرو لزوما به معنای وجود مشکل در این قطعه نیست و ممکن است مشکل از قطعه دیگری باشد. به طور کلی دو دلیل عمده برای این اتفاق وجود دارد و ممکن است به دلیل مشکلات احتراقی یا برقی، اختلال در استارت خوردن خودرو پیش آید. خراب شدن باتری، سرباتری، شمع، دینام، وایر شمع و … در گروه مشکلات برقی و وجود نقص در صافی بنزین، سیم پیچ و … در دسته مشکلات احتراقی قرار می گیرند.

 

اگر خودرو استارت نخورد چه کنیم؟

هرگاه با مشکل استارت نخوردن خودرو مواجه شدید، اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که چند بار پشت سر هم استارت نزنید؛ زیرا این کار موجب خالی شدن باتری اتومبیل تان می شود. پس از آن باید به سراغ عیب یابی خودرو خود بروید. گاهی استارت نخوردن به دلیل وجود مشکل در عملکرد یکی از قطعاتی است که به راحتی می توان آن را بر طرف کرد. ولی در برخی موارد نیز ممکن است قطعه ای نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد یا مشکلی در سیستم برق خودرو به وجود آمده باشد؛ در این صورت باید به تعمیرکار متخصص مراجعه نمایید یا با امداد خودرو تماس بگیرید تا تعمیرکار را به محل شما اعزام کند.

 

مشکل استارت نخوردن خودرو از چیست؟

همان طور که می دانید مسائل محیطی تاثیر مستقیم بر روشن نشدن خودرو دارند. علت دیگری که می تواند منجر به استارت نخوردن موتور خودرو شود، نقص در یکی از قطعات خودرو است که باید توسط مکانیک بررسی و رفع شود. در ادامه رایج ترین علل خرابی استارت و روشن نشدن خودرو را بررسی می کنیم.

 

خرابی باتری و استارت نخوردن خودرو

شایع ترین اتفاقی که می تواند منجر به استارت نخوردن خودرو شود، خراب شدن باتری اتومبیل است. اگر پس از چرخاندن سوئیچ، برق به بخش های مختلف خودرو منتقل شده و پشت آمپر روشن شود ولی وقتی استارت می زنید، موتور روشن نشده و استارت اصطلاحا زور بزند یا صدای تق مانندی از آن به گوش برسد، می توان نتیجه گرفت که باتری خراب شده است. در چنین شرایطی با روشن کردن چراغ های اتومبیل متوجه افت نور و روشنایی آن ها خواهید شد. خرابی باتری به دو شکل اتفاق می افتد:

در حالت اول عمر باتری به پایان رسیده یا باتری به طور کامل خالی می شود. عمر مفید باتری اتومبیل بین ۲ تا ۵ سال پس از تولید باتری است نه شروع استفاده از آن. اگر باتری خالی شده باشد، می توانید با مراجعه به تعمیرگاه آن را برای استفاده مجدد شارژ کنید ولی پس از پایان یافتن عمر مفید باتری چاره ای جز تعویض آن نخواهید داشت.

حالت دومی که برای خراب شدن باتری پیش می آید، جرم گرفتگی اتصالات باتری است. پس از گزشت مدتی از استفاده از باتری، سر باتری و اتصالات آن سولفاته شده و در صورتی که پاک نشود جرم گرفته و مانع از عبور جریان برق می شود. یکی از روش هایی که می توان سولفاته کردن باتری را به تعویق انداخت، چرب کردن قطب های باتری به کمک وازلین است. اگر خراب شدن باتری از این نوع باشد، پس از آن که این جرم ها بر طرف شد باید باتری کار کرده و خودرو مانند قبل استارت بخورد.

 

علل استارت نخوردن خودرو

سوختن فیوزها و استارت نخوردن خودرو

هر اتومبیل دارای چند جعبه فیوز است؛ وقتی کاپوت را باز می کنید یکی از آن ها در بالای موتور، سمت راست قابل مشاهده بوده که فیوزهای متعددی را در خود جای داده است. جعبه فیوز بعدی در نزدیکی ECU (کامپیوتر مرکزی) خودرو قرار داشته و سومین جعبه فیوز هم داخل اتاق و زیر فرمان سمت چپ در داشبور جانمایی شده است.

با سوختن جعبه فیوز یا یکی از فیوزهای آن و یا شل شدن اتصالات، در عملکرد بخشی از خودرو اختلال ایجاد می شود؛ حال اگر این فیوز متعلق به استارت اتومبیل باشد، به دلیل نرسیدن برق به استارت، این قطعه کار نکرده و خودرو روشن نخواهد شد. در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید باید حتما به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید؛ زیرا برخلاف تعویض فیوز که کار ساده ای است، تشخیص این که کدام فیوز خراب شده امر پیچیده ای بوده و به تخصص و تجربه کافی نیاز دارد.

 

خرابی رله استارت و استارت نخوردن خودرو

یکی دیگر از مسائلی که می تواند موجب درست کار نکردن استارت و روشن نشدن خودرو باشد، خرابی رله استارت است. این قطعه کوچک یکی از کاربردی ترین قطعات استارت هر خودرویی بوده و جریان الکتریسیته را از باتری به استارتر می رساند. انواع مختلف رله مانند رله ۵ فیش مشکی کد ۹۰۵، رله ۵ فیش مشکی کد ۸۰۵، رله دوبل ۴۰۵ کد ۱۲۲ هر کدام برای گروه خاصی از خودروها کاربرد دارند. رله استارت نیز مانند بسیاری از قطعات اتومیل پس از مدتی مستهلک شده و باید تعویض شود. زمانی که این قطعه خراب می شود، هنگام استارت زدن برقی از باتری دریافت نمی کند و بنابراین خودرو روشن نمی شود. تعمیر رله نیز به تخصص و مهارت نیاز داشته و یک تعمیرکار ماهر می تواند این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

 

سوختن پمپ بنزین خودرو و روشن نشدن آن

فرسودگی پمپ بنزین خودرو و از کار افتادن آن سبب شده تا سوخت مورد نیاز برای احتراق به موتور نرسد؛ به این ترتیب یکی دیگر از دلایل روشن نشدن خودرو سوختن پمپ بنزین آن می باشد. اولین راهکاری که در چنین شرایطی به ذهن هر کس می رسد، تماس با مکانیک و کمک گرفتن از او است؛ اما اگر اطلاعاتی درباره خودرو و نحوه کار بخش های مختلف آن دارید می توانید با انجام یک تست از وضعیت سلامت پمپ بنزین اتومبیل خود مطلع شوید.

در این تست ابتدا باید سوئیچ را چرخانده و اتومبیل را در حالت آماده به استارت قرار دهید؛ در این مرحله صدای ویژ پمپ از زیر صندلی عقب به گوش می رسد. اما اگر صدایی شنیده نشد سوئیچ را ببندید و کاپوت را باز کنید. پس از جدا کردن شلنگ سوخت از پشت ریل سوخت، آن را درون بطری قرار دهید. سپس مجددا سوئیچ را چرخانده و استارت بزنید؛ در صورت سالم بودن پمپ بنزین، بنزین داخل بطری ریخته می شود. نکته مهمی که نباید از توجه به آن غافل شوید این است که اگر خودرو از قبل روشن بوده و یا به دلیل قرار داشتن در زیر آفتاب گرم است، نباید بنزین روی موتور یا منیفولد آن ریخته شود چرا که احتمال آتش سوزی وجود دارد. برای خرید انواع پمپ بنزین مانند پمپ بنزین پراید انژکتور، مغزی پمپ بنزین و صافی ۲۰۶، پمپ بنزین مکانیکی پیکان و … به بخش فروشگاه سایت HPC مراجعه نمایید.

 

خرابی استارت و روشن نشدن خودرو

همزمان با احتراق اولیه، استارت فعال شده و پس از روشن شدن موتور، غیر فعال می شود. خراب شدن این قطعه علل گوناگونی دارد؛ اگر در زمان استارت زدن سوئیچ را برای مدت طولانی نگه دارید، ممکن است این قطعه آسیب دیده و خراب شود. در این صورت پس از چرخاندن سوئیچ، برق به بخش های مختلف خودرو نرسیده و خودرو روشن نمی شود. همچنین اگر در زمان استارت زدن صدای تق به گوش رسد، نشان دهنده خرابی استارت بوده و باید برای تعمیر آن به یک متخصص مراجعه نمایید.

 

خراب شدن دینام خودرو و روشن نشدن آن

یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات برقی خودرو که وظیفه شارژ کردن باتری و تامین افت ولتاژ را بر عهده دارد، دینام خودرو است. از این رو خراب شدن این قطعه به ضعیف شدن باتری منجر شده و برق مورد نیاز برای استارت تامین نخواهد شد. یکی از نشانه های خراب شدن دینام، روشن شدن چراغ باتری هنگام روشن بودن خودرو است. اما جهت تشخیص خرابی این قطعه در زمان خاموش بودن اتومبیل باید از مکانیک ماهر و دستگاه خاصی استفاده کرد.

 

خرابی سیم کشی خودرو و روشن نشدن آن

سیستم برق خودرو و قطعات مربوط به آن چون موتور، استارت، دینام، چراغ و … همگی به سیم کشی نیاز دارند. فرسوده شدن سیم کشی انتقال برق به سایر قسمت های خودرو را مختل کرده و در نتیجه این قسمت ها به درستی کار نمی کنند. بنابراین بدیهی است که با فرسوده شدن سیم کشی موتور و استارت، برق به درستی منتقل نشده و خودرو روشن نشود. تشخیص خرابی سیم کشی خودرو امری تخصصی است؛ از این رو نمی توان بدون دانش کافی متوجه آن شد و باید حتما به یک برق کار مراجعه کنید.

 

خرابی شمع ها و وایرهای اتومبیل و روشن نشدن آن

شمع ها دسته دیگری از قطعات برقی خودرو هستند که یک سر آن ها در محفظه احتراق قرار داشته و سر دیگر آن ها نیز به وایر شمع متصل است. وایرها جریان برق را از باتری به محفظه احتراق آورده و و موجب ایجاد جرقه می شوند. بنزین موجود در محفظه احتراق بخار شده و جرقه ایجاد شده در سر شمع سبب آتش گرفتن آن می شود. خرابی شمع ها یا سیاه شدن آن ها، خرابی وایرها و یا جا به جا وصل کردن سیم های وایر از جمله عواملی است که استارت زدن خودرو را با مشکل مواجه کرده و سبب روشن نشدن خودرو می شوند. انواع شمع ها از جمله شمع سوپر تک پلاتین، شمع دو پلاتین، شمع CNG و شمع یورو ۴ در فروشگاه آنلاین قطعات یدکی اچ پی سی به فروش می رسد.

 

خرابی سوئیچ و استارت نخوردن خودرو

یکی دیگر از عواملی که استارت نخوردن خودرو را به دنبال دارد، خراب شدن سوئیچ است. در حالت عادی باید با باز کردن سوئیچ چراغ های هشدار کیلومتر شمار روشن شده و پس از روشن شدن کامل خودرو، همه این چراغ ها خاموش شوند. حال اگر پس از چرخاندن سوئیچ، چراغ ها روشن نشدند، می توان احتمال داد که مشکل از سوئیچ است. با استفاده از سوئیچ یدک مجددا امتحان کنید تا متوجه شوید که آیا سوئیچ خراب بوده یا مشکل از جای دیگری است.

 

دلایل بد استارت خوردن خودرو

علت بد استارت خوردن خودرو

اگر از وقتی که استارت زدید تا آن هنگام که خودرو روشن شد زمان زیادی طول کشید، در حقیقت خودرو شما با یک تک استارت روشن نشده و به اصطلاح بد استارت خورده است. ورود روغن به آب رادیاتور، ضعیف شدن پمپ بنزین، گرفتگی صافی بنزین، خرابی واشر سرسیلندر، خرابی سنسور دمای موتور، خرابی کوئل، ضعیف بودن جرقه شمع، مرغوب نبودن سوخت و … از دلایل بروز این اتفاق به شمار می روند.

 

استارت نخوردن خودرو با وجود رسیدن برق به پشت آمپر

یکی از شایع ترین دلایل روشن نشدن خودرو این است که با چرخاندن سوئیچ در حالت آماده به استارت، پشت آمپر روشن می شود ولی وقتی سوئیچ را دوباره می چرخانیم، خودرو استارت نزده و روشن نمی شود. خرابی استارت، خرابی سوئیچ، سوختن فیوز استارت و خرابی، خوابیدن یا ضعیفدن باتری از جمله مشکلاتی است که می تواند به استارت نخوردن خودرو منجر شود.

 

استارت خوردن و روشن نشدن خودرو

در برخی موارد پیش می آید که پس از استارت زدن خودرو روشن نمی شود. این اتفاق ممکن است به دلیل بروز مشکل در یکی از دو بخش برقی یا احتراقی خودرو رخ دهد. ضعیف شدن باتری، ضعیف شدن شمع موتور، سوختن پمپ بنزین، خراب شدن وایر شمع، خراب شدن کوئل، بروز مشکل در ECU یا MAF، خرابی سیم کشی موتور و خرابی جعبه فیوز از جمله مشکلات برقی و احتراقی هستند که ممکن است در هر خودرویی به وجود آید.

 

روشن کردن خودرو با هل دادن

وقتی در این شرایط قرار می گیرید، توجه داشته باشید که نباید چند بار پشت سر هم استارت بزنید. گاهی اوقات چاره ای جز روشن کردن خودرو بدون استارت ندارید ولی در نظر داشته باشید که اگر علت استارت نخوردن خودرو را عیب یابی و مشکل را ریشه ای حل نکرده و همواره بخواهید به زور و با هل دادن اتومبیل تان را روشن کنید، صدمات جدی و سنگینی به گیربکس و سیستم موتوری ماشین وارد می کنید.

همان طور که می دانید، دلایل استارت نخوردن اتومبیل دنده ای و اتوماتیک یکسان بوده و تنها تفاوت آن ها در روشن شدن خودرو با استارت خراب و از طریق هل دادن است. خودروهای دنده ای با گیربکس دستی امکان روشن شدن بدون استارات را دارند و به این ترتیب می توان آن ها را برای تعمیر به نزدیک ترین تعمیرگاه رساند؛ این در حالی است که خودروهای اتوماتیک را نمی توان به سادگی روشن کرد و باید به ناچار تعمیرکار را به محل فراخوانده و استارت آن را تعمیر کنید.

اگر قصد دارید اتومبیل دنده ای خود را با استارت خراب روشن کنید ابتدا باید مشکل را عیب یابی کنید؛ در صورتی که به این نتیجه رسیدید علت استارت نخوردن خودرو سوختن پمپ بنزین، خرابی شمع، خرابی وایرها یا هر آن چه که از احتراق موتور جلوگیری می کند، نیست می توانید ماشین را هل داده و آن را با استارت خراب روشن کنید. برای این کار ابتدا سوئیچ را تا حدی بچرخانید که در حالت آماده به استارت قرار گرفته و پشت آمپر روشن شود. پس از آن کلاچ را فشار داده و خودرو را در دنده قرار دهید. در مرحله بعد شروع به هل دادن اتومبیل کرده و وقتی موتور دور گرفت، پا را به آرامی از روی کلاچ بردارید. در نهایت خودرو با کمی ضربه روشن می شود. این نکته را نیز باید به یاد داشته باشید که این روش روشن کردن خودرو فشار زیادی به بخش های مختلف مانند تسمه تایم وارد کرده و اگر بارها تکرار شود قطعا صدمات جبران ناپذیری برای موتور خودرو شما به همراه دارد.

 

چگونه عمر مفید استارت خودرو را افزایش دهیم؟

بررسی مداوم قطعات خودرو ساده ترین و در عین حال موثرترین روشی است که می تواند منجر به افزایش طول عمر استارت خودرو شود. بنابراین توصیه می شود که فشار پمپ بنزین را چک کرده و فیلترها (به ویژه صافی بنزین) را به طور مرتب تعویض کنید. استارت خودرو نیز مانند سایر قطعات به مرور زمان فرسوده می شود اما می توان ذغال استارت را تعویض کرده و با این کار مدت زمان طولانی تری از این قطعه استفاده نمایید. همچنین یکی از اشتباهاتی که موجب کاهش طول عمر استارت خودرو می شود، استارت زدن هنگام روشن بودن اتومبیل است. بنابراین باید نکته را نیز در نظر داشته و از انجام این کار خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *