بلاگ, تعمیر و نگهداری خودرو

از علائم خرابی پلوس و خطرات رانندگی با پلوس معیوب چه می‌دانید؟

خرابی پلوس چه نشانه هایی دارد؟

نیرویی که موتور خودرو تولید می کند، توسط میله یا قطعه مکانیکی به نام پلوس که به چرخ ها متصل است، به این بخش از اتومبیل منتقل شده تا شرایط را برای حرکت خودرو مهیا سازد. حتما با همین تعریف کوتاه و ساده به اهمیت این قطعه پی خواهید برد. بدون وجود پلوس (محوری با سرعت ثابت) خودرو قادر به حرکت نبوده و نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. از این رو باید به وضعیت سلامت این قطعه توجه کرد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به موقع تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام کرد. صداهایی که این قطعه تولید می کند، در عیب یابی و تشخیص ایرادات کمک کننده خواهد بود.

 

علائم خرابی پلوس

معیوب شدن پلوس به از کار افتادن خودرو و حرکت نکردن آن منجر می شود. این مسئله با علائم و نشانه های مختلفی همراه است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم؛ در صورت مشاهده این علائم حتما به تعمیرکار متخصص مراجعه کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.

 

۱. لرزش هنگام رانندگی

لرزش خودرو هنگام رانندگی یا در حالت توقف دلایل متعددی دارد؛ از این رو ممکن است کمی شما را به شک بیندازد که آیا ایراد از پلوس است یا قطعه دیگری خراب شده است. با این حال اگر پس از عبور از یک چاله، برخورد به جدول یا اشیای دیگر لرزشی در اتومبیل خود احساس کردید، احتمال می رود که محور آسیب دیده باشد. لرزش بیش از حد، افزایش لرزش با بالا بردن سرعت و جهش های غیر عادی حین رانندگی می تواند بیانگر خراب شدن پلوس باشد. در این صورت تنها راهکار، تعویض پلوس ماشین خواهد بود. صرف نظر از این که لرزش خودرو به چه علتی ایجاد شده است، مشکل جدی بوده و باید فورا به آن رسیدگی شود. چرا که هدایت اتومبیل در این شرایط بسیار سخت و خطرناک است.

 

۲. روغنی شدن داخل یا لبه لاستیک‌ها

ساختار پلوس به این صورت است که مفصل آن یک روکش پلاستیکی حاوی روغن داشته و مانع از نشت روغن هنگام چرخش محور می شود. آسیب دیدن این روکش سبب خروج مایع روان کننده شده و فقدان این مایع خرابی پلوس را به دنبال دارد. در صورت مشاهده روغن لبه لاستیک یا درون چرخ ها، فورا جهت سرویس اتومبیل خود اقدام نمایید. در واقع نشت روغن از لاستیک پلوس نشانه خرابی این قطعه نیست اما کاهش روغن ممکن است مشکلاتی را برای پلوس خودرو به وجود آورد. بنابراین پیشنهاد می کنیم چند وقت یک بار لاستیک های پلوس را بررسی کنید تا اگر دچار نشتی شده اند، در اولین فرصت تعمیر شوند.

 

۳. صدای تق‌تق

یکی دیگر از نشانه های خراب شدن پلوس، صدای تق تق شبیه در زدن است. شنیده شدن این گونه صداها لزوما به معنای معیوب بودن پلوس نیست اما به هر حال خبر از بروز یک مشکل جدی در قطعات خودرو می دهد که به بررسی و رسیدگی فوری نیاز دارد. اگر صداهای غیر عادی بیشتر هنگام تعویض دنده شنیده می شود یا اتومبیل شما نیروی کافی برای حرکت را ندارد باید علت را در پلوس جست و جو کنید. آسیب دیدن مفصل پلوس موجب عدم انتقال درست نیرو به چرخ ها شده که معمولا با بروز این علائم همراه است.

 

۴. صدای کلیک هنگام دور زدن

‌اگر هنگام دور زدن صدای کلیک بلندی می شنوید، ممکن است مفصل پلوس خودرو شما شل شده و فرسوده باشد. در این مواقع نیز بهترین اقدام مراجعه به مراکز تعمیر خودرو جهت بررسی وضعیت توسط تعمیرکار ماهر و باتجربه است.

 

۵. عدم حرکت خودرو

گاهی اوقات ممکن است استارت زده و خودرو را در حالت دنده قرار داده باشید، صدای غیر طبیعی از موتور بشنیده نشده و اخطاری از طریق چراغ های داشبورد نشان داده نشود اما با این حال اتومبیل شما ساکن بوده و قادر به حرکت نباشد؛ در این صورت به احتمال زیاد مفصل پلوس آسیب دیده و شکسته است. در چنین شرایطی فشار دادن پدال گاز و بالا بردن دور موتور تاثیری در به حرکت درآمدن خودرو نداشته و تنها راه حل تعمیر یا تعویض پلوس خواهد بود.

 

۶. تقلای ماشین برای حرکت

به طور کلی محورهای خودرو انعطاف پذیر هستند اما خم شدگی و آسیب دیدگی آن ها می تواند بر این ویژگی اثر گذاشته و در نتیجه کیفیت حرکت اتومبیل را تحت تاثیر قرار می دهد. چنانچه پلوس خودرو دچار نقص باشد، وقتی پدال گاز را فشار می دهید احساس می کنید که ماشین تحت فشار است، نیروی موتور به خوبی به چرخ ها منتقل نمی شود و در نتیجه ماشین به کندی حرکت می کند.

 

۷. ناهماهنگی لنت ترمز

آسیب دیدگی پلوس می تواند عملکرد ترمز را نیز مختل کند و خظرات جدی برای فرد راننده و سایرین به همراه داشته باشد. چرا که در اثر بروز این مشکل لنت های ترمز ممکن است جا به جا شده و به این ترتیب ترمز اتومبیل از کار خواهد افتاد.

 

دلایل خرابی پلوس خودرو

 

دلایل خرابی پلوس

پلوس خودرو قطعه مهم و حساسی بوده و عوامل مختلفی بر آن تاثیر می گذارد. در ادامه متداول ترین دلایل خرابی پلوس را بررسی خواهیم کرد:

 

۱. روان‌سازی ضعیف پلوس

برای آن که مفصل پلوس عملکرد مناسبی داشته باشد باید به خوبی روان سازی شود. روغن کاری مناسب این مفصل خاصیت انعطاف پذیری پلوس را تقویت کرده و به حرکت بهتر ماشین کمک می کند. اگر روغن کاری به خوبی انجام نشود، علاوه بر افزایش اصطکاک و وارد شدن فشار بیشتر به پلوس، احتمال شکستن مفصل بیشتر شده و در نتیجه اتومبیل حرکت نخواهد کرد.

 

۲. لاستیک‌های فرسوده

لاستیکی شبیه چکمه بر روی مفصل پلوس کشیده شده که وظیفه محافظت از این قطعه را بر عهده دارد. این لاستیک نه تنها خللی در روان سازی مفصل ایجاد نمی کند، بلکه جلوی ورود آلودگی و ذرات گرد و غبار به داخل پلوس را می گیرد. نکته ای که باید در رابطه با این قطعه در نظر داشته باشید، طول عمر پایین آن است. اصطکاک و فشار زیاد می تواند باعث فرسودگی این لاستیک ها شود. به همین دلیل بررسی مداوم آن ها ضروری است.

 

۳. حمل بار زیاد

طراحی پلوس به گونه ای است که توانایی تحمل بار زیاد را داشته باشد. محورهای جلو و عقب خودرو وظیفه تحمل وزن ماشین و مسافران را بر عهده دارند. برقراری ارتباط بین چرخ ها و خودرو نیز مسئولیت دیگر این محورها است. پلوس ها هنگام شتاب گیری نیرو را به چرخ ها منتقل کرده و سبب چرخیدن آن ها می شود. با وجود استحکام و تحمل وزن بالای این قطعه، در صورتی که بار بیش از حد در آن قرار گیرد، ممکن است ترک برداشته یا بشکند. بنابراین برای آن که از آسیب دیدن پلوس و اتصالات آن جلوگیری شود، لازم است به محدودیت باری که کارخانه برای هر خودرو در نظر گرفته توجه کنید.

 

تعمیر پلوس و هزینه آن

پلوس قطعه ای است که هم قابل تعمیر بوده و هم می توان در صورت لزوم آن را تعویض کرد. هزینه تعمیر پلوس بسته به مدل خودرو و بخش آسیب دیده متفاوت است. برای تهیه این قطعه جهت تعویض دو راه دارید؛ می توانید به مراکز مجاز فروش قطعات خودرو مراجعه کنید و یا سرپلوس ۱۹ خار ABS پراید، سرپلوس ۱۹ خار ساده پراید، سه شاخه پلوس ۱۹ خار پراید، سرپلوس ۲۲ خار مشعلی چپ پژو ۴۰۵ و … را به شکل آنلاین از فروشگاه های اینترنتی قطعات و لوازم یدکی خودرو خریداری نمایید.

 

پیشگیری از خرابی پلوس

خرابی پلوس مشکلی است که می توان با رعایت برخی نکات ساده از بروز آن پیشگیری کرد. همه ویژگی هایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم در در کلیه مدل های خودرو یکسان است؛ در همه ماشین ها هر چرخ دارای یک محور بوده و پلوس حفاظ لاستیکی حاوی روغن دارد. گریس موجود در این محفظه از ساییده شدن فلز روی فلز جلوگیری کرده و حفاظ لاستیکی نیز مانع از ورود آلودگی به روغن می شود. اگر این لاستیک ها فرسوده یا پاره شوند، حرکت خودرو تحت تاثیر قرار گرفته و این مسئله را با تولید صداهای غیر عادی نشان می دهد. بررسی مرتب لاستیک محافظ مفصل پلوس یکی از کم هزینه ترین و در عین حال موثرترین راه های پیشگیری از آسیب این قطعه به شمار می رود.

 

خطرات خرابی پلوس

آیا رانندگی با اتومبیلی که پلوس آن خراب شده است ایرادی دارد؟ این سوالی است که در انتهای مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم. شاید اگر محور خودرو کمی خم شده باشد بتوان موقتا از آن چشم پوشی کرد و به حرکت ادامه داد تا به تعمیرگاه رسید اما در صورت آسیب کامل و جدی محور، باید حتما از ادامه دادن مسیر دست بکشید چرا که ممکن است ماشین از کنترل شما خارج شده و اتفاقات خطرناکی روی دهد.
نشتی لاستیک پلوس هر چقدر هم اندک باشد به مرور سبب کاهش مایع روان کننده می شود و ادامه رانندگی با این شرایط هزینه بیشتری نسبت به تعویض پلوس دارد. رانندگی با پلوس معیوب حتی ممکن است به وقوع تصادفات خطرناک منجر شود. لذا چک کردن مستمر و به موقع اجزای خودرو امری بسیار مهم و ضروری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *