بلاگ, دانستنی های خودرو

علت خاموش شدن خودرو در ۸ حالت و وضعیت مختلف

علت خاموش شدن خودرو در 8 حالت مختلف

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در حال رانندگی باشید و ناگهان اتومبیلتان خاموش شود. این اتفاق ممکن است بعد از استارت زدن، در دنده عقب یا حتی حین حرکت رخ دهد. خاموش شدن یک باره خودرو مسئله مهم و جدی است که حالات مختلف و علل گوناگونی دارد و لازم است هر راننده ای این عوامل و راه های بر طرف کردن این مشکل را بشناسد. پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با اصلی ترین علل خاموش شدن خودرو در موقعیت ها و شرایط مختلف آشنا شوید.

 

علت خاموش شدن اتومبیل بعد از استارت زدن

یکی از شایع ترین مواردی که افراد با آن مواجه می شوند، خاموش شدن اتومبیل پس از استارت زدن است. این مسئله چند دلیل اساسی دارد که اگر با آن آشنا باشید می توانید موقتا مشکل را حل کنید تا خود را به یک متخصص برسانید. خاموش شدن خودرو پس از استارت زدن اغلب در فصل زمستان و هوای سرد اتفاق می افتد؛ از جمله عواملی که سبب بروز این مسئله می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عملکرد نادرست مبدل گشتاور

در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک کبدل گشتاور مانند کلاچ دستی عمل کرده و کار آن انتقال قدرت است. شکستگی و خرابی این قطعه یا کاهش سطح انتقال مایعات ممکن است عملکرد این مبدل را مختل کند. به این ترتیب قدرت موتور در سرعت های پایین از جمله زمان استارت زدن حفظ نشده و در نتیجه اتومبیل پس از استارت زدن خاموش می شود.

 

خراب بودن پمپ سوخت

سوخت مورد نیاز به وسیله پمپ سوخت از مخزن به موتور منتقل می شود. خراب شدن پمپ سوخت، کاهش فشار سوخت را به دنبال داشته و در نهایت جریان سوخت به طور ناقص به موتور می رسد. در سرعت های بالا این مسئله مشکل ساز نمی شود ولی در دور موتور و سرعت پایین به ویژه هنگام استارت زدن، خاموش شدن خودرو را در پی دارد. سوخت مورد نیاز توسط انژکتورهای سوخت منتقل می شود. این قطعه پس از مدتی کثیف یا مسدود شده و فرایند انتقال سوخت را مختل می کند. بنابراین می توان گفت خرابی پمپ و انژکتورهای سوخت سبب سوخت نامناسب اتومبیل می شود.

 

حسگر اکسیژن خودرو

اکسیژن موجود در سوخت به کمک سنسورهای اکسیژن افزایش یافته و این قطعه وظیفه تنظیم میزان نسبت هوا و سوخت را بر عهده دارد. کم یا زیاد شدن مقدار اکسیژن ورودی به سوخت می تواند مشکلاتی را برای خودرو در سرعت های پایین و همچنین هنگام استارت زدن به وجود آورد که خاموش شدن اتومبیل یکی از آن ها است. در صورتی که حسگر اکسیژن نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، موتور موقع روشن شدن دچار خام سوزی شده و خاموش می شود.

 

خراب بودن باتری یا سیم کشی های اتومبیل

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن خودرو پس از استارت زدن، خراب بودن باتری یا بروز مشکل در سیم کشی آن است. اتصالی داشتن سیم ها یا فرسودگی و خوردگی آن ها سبب کاهش توان باتری می شود. بنابراین پس از استارت زدن، موتور نیروی کافی برای روشن شدن را نداشته و خاموش می شود.

 

خرابی سوئیچ اینرسی (قطع کن بنزین)

پس از وارد شدن ضربه سنگین و محکم به اتومبیل، سوئیچ اینرسی آن فعال شده و از بروز آتش سوزی در تصادف های شدید جلوگیری می کند. در حقیقت با فعال شدن این سوئیچ، جریان بنزین قطع شده و به این ترتیب بلافاصله پس از استارت، خودرو خاموش می شود.

 

خالی بودن باک بنزین

برای آن که اتومبیل به حرکت درآید، به سوخت، احترق و تراکم نیاز دارد؛ بنابراین در صورت خالی بودن باک بنزین، اتومبیل هرگز روشن نخواهد شد. این مورد را می توان ارزان ترین و ساده ترین علت خاموش شدن خودرو پس از استارت دانست که به سادگی هم حل می شود.

 

خراب بودن سوپاپ ها

ممکن است به دلیل تنش های حرارتی و مکانیکی متعددی که در خودرو روی می دهد، سوپاپ ها خراب شوند. فرسودگی سوپاپ ها پس از گذشت زمان امری طبیعی است؛ اما برخی مواقع این اتفاق زودتر از حالت معمول می افتد. مثل وقتی که سوپاپ ها دچار خوردگی شده اند. معیوب شدن سوپاپ ها نیز عامل دیگری است که موجب روشن نشدن خودرو به ویژه در صبح های سرد می شود.

 

خراب بودن سنسور فشار هوا

اگر سنسور فشار هوا خراب شود، ECU نمی تواند میزان هوای ورودی را به درستی اندازه گیری کرده و تشخیص دهد. در نتیجه نسبت سوخت و هوای موجود در محفظه برای احتراق به هم می خورد. در واقع خرابی سنسور فشار هوا، عدم پاشش کافی سوخت به موتور و به این ترتیب خاموش شدن ماشین پس از استارت را در پی دارد.

 

علت خاموش شدن خودرو بعد از گاز دادن

 

علت خاموش شدن خودرو بعد از گاز دادن

حالت دیگر خاموش شدن خودرو، خاموش شدن پس از فشردن پدال گاز است. برای علت یابی این مشکل باید مواردی که در ادامه به توضیح آن می پردازیم را بررسی نمایید.

 

خرابی در سنسور دریچه گاز

اگر اتومبیل شما نیز پس از فشار دادن پدال گاز خاموش می شود، اولین احتمالی که باید در نظر بگیرید، خرابی در سنسور دریچه گاز است. خراب شدن در دریچه گاز عدم برقراری اتصال میان گاز و موتور را به دنبال داشته و در اثر این اتفاق خودرو شما پس از گاز دادن خاموش می شود.

 

مشکل در بنزین رسانی

وجود مشکل در رساندن بنزین از پمپ سوخت به موتور، علاوه بر این که ممکن است علت خاموش شدن خودرو پس از استارت زدن شود، می تواند از جمله دلایل خاموش شدن ماشین بعد از گاز دادن نیز به شمار رود. چنانچه با یکی از این دو مسئله مواجه شدید لازم است حتما پمپ بنزین اتومبیلتان را بررسی و عیب یابی کنید.

 

قطعی بخش منفی دریچه گاز

قطع شدن بخش منفی دریچه گاز علت دیگری است که می توان برای خاموش شدن خودرو پس از فشار دادن پدال گاز در نظر گرفت و بررسی مسیر آن تا ECU نیز اقدامی است که باید برای رفع این مشک انجام دهید.

 

علت خاموش شدن اتومبیل در دور موتور پایین

حالت دیگر خاموش شدن اتومبیل، خاموش شدن در دور آرام است. دلایل مختلفی برای بروز این مسئله وجود دارد که آشنایی با آن ها می تواند به شما در حل مشکل کمک کند. پیشتر نیز در همین مطلب اشاره کردیم که پمپ سوخت بنزین را از مخزن به موتور پمپاژ می کند و به این ترتیب شرایط لازم برای احتراق و حرکت خودرو فراهم می شود. بنابراین اگر پمپ بنزین خودرو خراب شود، سوخت ناقص به موتور رسیده و در نتیجه اتومبیل در دور آرام خاموش می شود. همچنین اگر عملکرد گشتاور مختل شود، ماشین های اتومات در دور پایین ناگهان خاموش می شوند. این اتفاق به دلیل کاهش سطح انتقال مایعات به درون مبدل و ناتوانی در حفظ قدرت در سرعت پایین و دور موتور آرام روی می دهد.

 

علت خاموش شدن خودرو در حال حرکت

عوامل مشترک زیادی سبب خاموش شدن ماشین در موقعیت های گوناگون می شوند که شناختن آن ها می تواند در درک بهتر مشکل و اقدام برای رفع مشکل کمک کند. در ادامه به بررسی دلایل خاموش شدن اتومبیل های اتوماتیک در حرکت می پردازیم:

 

سوختن پمپ بنزین

اصلی ترین و مهم ترین علت خاموش شدن خودرو در حال حرکت، سوختن یا خراب شدن پمپ بنزین آن است. در اثر این اتفاق سوخت کامل و کافی به موتور نرسیده و ماشین حین حرکت خاموش می شود.

 

وجود مشکل در جعبه فیوز خودرو

عنصر مهمی که در نقش اساسی در احتراق مخلوط سوخت و هوا دارد، برق خودرو است. از این رو اگر نقصی در جعبه فیوز اتومبیل ایجاد شود یا اتصالی کند، ممکن است که خودرو در حال حرکت خاموش شده و متوقف گردد. پس توصیه می شود در صورت از حرکت ایستادن ماشین حین حرکت، حتما سیستم جعبه فیوز آن را بررسی کنید.

 

ایراد در برق رسانی

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن خودرو در حال حرکت، وجود مشکل در سیستم برق رسانی و باتری است. برای آن که اتومبیل حرکت کند لازم است برق به وسیله کوئل به شمع ها رسیده و پس از احتراق، موتور به حرکت در می آید. اگر کوئل دچار خوردگی، شکستگی یا سولفاته کردن شود، سیستم برق رسانی ضعیف شده و ماشین حین حرکت خاموش می شود.

 

خرابی رله دوبل

یکی دیگر از قطعاتی که وظیفه برق رسانی به خودرو را برعهده دارد، رله دوبل است که از ECU برای انجام کار فرمان می گیرد. این قطعه برق را به پمپ بنزین، کوئل دوبل، المنت، انژکتورها، ECU، گرم کن دریچه گاز، شیر برقی کنستر و سنسور اکسیژن می رساند. بنابراین نقش مهمی در حرکت اتومبیل داشته و اگر خراب شود، برق رسانی به سایر اجزای خودرو مختل شده و منجر به خاموش شدن ماشین در حال حرکت می گردد.

 

علت خاموش شدن اتومبیل در سربالایی

یکی دیگر از حالت های خاموش شدن اتومبیل، از حرکتایستادن آن در سربالایی ها است. این اتفاق می تواند به ویژه برای رانندگان تازه کار سخت و ترسناک باشد. برای آن که از بروز این اتفاق جلوگیری کنید، بهتر است قطعاتی که خرابی‌شان منجر به خاموش شدن خودرو در سربالایی می شود را شناخته و از سلامت آن ها مطمئن شوید.

 

ضعف یا خرابی پمپ بنزین

معیوب بودن پمپ بنزین را می توان اصلی ترین و مهم ترین علت گاز نخوردن خودرو در سربالایی و خاموش شدن آن دانست. همچنین اگر صافی بنزین بیش از حد آلوده باشد، احتمال متوقف شدن خودرو در سربالایی افزایش می یابد. از این رو پیشنهاد می شود وضعیت صافی بنزین و پمپ بنزین را چند وقت یک بار بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل، فورا آن را بر طرف نمایید.

 

خرابی فیلتر هوا

فیلتر هوا در انتقال هوای ورودی به موتور خودرو بسیار موثر است. بنابراین خراب شدن یا کثیفی این قطعه ممکن است باعث خاموش شدن اتومبیل در سربالایی شود.

 

علت خاموش شدن خودرو در حال حرکت

 

تمام شدن یا عدم کیفیت روغن موتور

برای آن که موتور خودرو به درستی کار کرده و خودرو به خوبی حرکت کند، استفاده از روغن موتور باکیفیت از جمله نکات ضروری به شمار می رود. به این ترتیب اگر سطح روغن موتور کاهش یابد یا از روغن موتور نامرغوب و بی کیفیت استفاده شود، حرکت اتومبیل به ویژه در سربالایی ها مختل شده و متوجه خواهید شد که اصطلاحا ماشین گاز نمی خورد. به همین دلیل باید پس از طی مسافت مشخص روغن موتور را تعویض کرده و حتما از روغن باکیفیت استفاده نمایید.

 

کثیف بودن انژکتور

یکی دیگر از قطعات خودرو که بر کارکرد صحیح آن نقش موثری دارد، انژکتور است. این قطعه به مرور زمان کثیف شده و به تضعیف عملکرد اتومبیل، گاز نخوردن و خاموش شدن آن در سربالایی منجر می شود. شستن انژکتور راهکاری است که برای رفع این مشکل می توانید به کار گیرید. فقط باید توجه داشته باشید که این کار توسط یک مکانیک ماهر و به شکل اصولی و حرفه ای انجام شود.

 

خراب بودن سنسور گاز

سنسور گاز نیز قطعه دیگری است که در حرکت اتومبیل نقش دارد. خراب شدن این قطعه یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ماشین در سربالایی است.

 

معیوب بودن دیسک و صفحه

بسیاری از قطعات خودرو طول عمر مشخصی داشته و پس از مدتی نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. دیسک و صفحه نیز در همین گروه قرار می گیرد. در صورتی که این قطعه دچار نقص و ایراد شده یا تمام شود، اتومبیل شما در سربالایی خاموش و متوقف خواهد شد.

 

اشکال در کمپرس سیلندر

کمپرس سیلندر قطعه ای است که بر عملکرد صحیح و مناسب سوپاپ ها و رینگ ها تاثیر می گذارد. بنابراین معیوب شدن این قطعه سبب بروز مشکل در عملکرد سوپاپ و رینگ ها شده و در نهایت خودرو در سربالایی خاموش می شود.

 

علت خاموش شدن خودرو در دنده عقب

دنده عقب گرفتن به دقت و تمرکز نیاز داشته و برای رانندگان تازه کار کمی دشوار است. خاموش شدن خودرو در حرکت به سمت عقب این کار را دشوارتر نیز می کند. برخی از مهم ترین عواملی که سبب خاموش شدن ماشین در حالت دنده عقب می شود عبارتند از:

• یکی از اصلی ترین دلایل که سبب خاموش شدن اتومبیل در حالت دنده عقب می شود، خرابی سوئیچ اینرسی یا قطع کن بنزین است. این مسئله اغلب زمانی که خودرو در دست انداز یا چاله ای می افتد، رخ می دهد.

• گاهی ممکن است هنگام نصب دزدگیر به دلیل بی دقتی نصاب کانکتور برق اصلی زیر داشبورد شل شود. در این صورت احتمال خاموش شدن ماشین هنگام دنده عقب گرفتن وجود دارد.

• بروز نقص و ایراد در کانتکتور پمپ بنزین داخل باک عامل دیگری است که به خاموش شدن خودرو همزمان با دنده عقب رفتن منجر می شود.

• یکی دیگر از دلایل خاموش شدن اتومبیل در حالت دنده عقب، معیوب شدن سوکت بنزین داخل کاپوت خودرو است.

• چنانچه مشکل و ایرادی در سنسور اکسیژن وجود داشته باشد، ممکن است خودرو شما هنگام دنده عقب گرفتن خاموش شود.

• کثیف بودن یا وجود نقص و مشکل در استپر موتور سبب کاهش سرعت یا افزایش شتاب خودرو شده و همین مسئله خاموش شدن اتومبیل در حالت دنده عقب را در پی دارد.

• از دیگر عوامل خاموش شدن ماشین زمان دنده عقب گرفتن وجود مشکل در اتصال باتری است.

• اگر تسمه دینام خودرو پاره شود یا اختلالی در هرزگرد دینام به وجود آید نیز ممکن است اتومبیل شما هنگام دنده عقب رفتن خاموش شود.

• پمپ بنزین ماشین قطعه دیگری است که می تواند در خاموش شدن آن در حالت دنده عقب نقش داشته باشد. بنابراین در صورت مواجهه با این مشکل لازم است سوختن یا مسدود شدن این قطعه را نیز بررسی نمایید.

• عامل دیگری که ممکن است به خاموش شدن خودرو هنگام دنده عقب گرفتن منجر شود، وجود ایراد در کارکرد ECU اتومبیل است.

 

علت خاموش شدن اتومبیل در هنگام کولر گرفتن

با گرم شدن هوا و شروع استفاده از کولر، احتمال خاموش شدن اتومبیل وجود دارد. معمولا در فصل تابستان رانندگان با مشکل خاموش شدن خودرو پس از روشن کردن کولر مواجه می شوند. این مسئله دو علت اساسی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

 

مشکل در استپر

هنگام کولر گرفتن هوای بیشتری توسط استپر وارد موتور می شود. خراب شدن این قطعه میزان هوای ورودی را کاهش داده و فشار بیشتری را به موتور وارد می کند که در نهایت موجب از کار افتادن و خاموش شدن خودرو می شود.

 

سنسور فشار هوای منیفولد

سنسور فشار هوای منیفولد قطعه ای است که وظیفه اندازه گیری و کنترل میزان هوای ورودی و جرم و دمای آن را بر عهده دارد. با خراب شدن این قطعه، میزان، جرم و دمای هوا به درستی وارد نشده و اتومبیل شما هنگام استفاده از کولر خاموش می شود.

 

علت خاموش شدن ماشین در حالت درجا

خاموش شدن اتومبیل در حالت درجا مشکل رایجی است که هر راننده ای حداقل یک بار با آن رو به رو شده است. دلایل مختلفی را می توان برای این مسئله در نظر گرفت که مهم ترین آن ها عبارت است از:

• در خودروهای اتوماتیک از قطعه ای به نام مبدل گشتاور استفاده شده است که وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. بروز مشکل در خطوط انتقال قدرت می تواند موجب خاموش شدن اتومبیل در حالت درجا گردد. در صورت مشاهده این مشکل در خودرو اتومات خود لازم است وضعیت این قطعه را بررسی کنید؛ ممکن است دچار فرسودگی، خوردگی یا شکستگی شده باشد.

• عامل دیگری که سبب خاموش شدن ماشین در حالت درجا می شود، کثیف بودن فیلتر سوخت است. با تعویض این فیلتر یا تمیز کردن آن می توانید این مشکل را بر طرف نمایید.

• اگر انژکتور کثیف شود، پاشش سوخت انجام نشده یا به طور ناقص صورت می گیرد؛ به این ترتیب امکان دارد اتومبیل شما در حالت درجا خاموش شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل کافی است انژکتور به طور مرتب توسط مکانیک باتجربه شست و شو داده شود.

• از دیگر عوامل خاموش شدن خودرو در حالت درجا، خرابی سنسور هوا است که موجب انتقال اطلاعات اشتباه به سیستم ECU شده و در نتیجه باعث ایجاد این مشک می شود.

• آخرین عاملی که در خاموش شدن ماشین در حالت درجا تاثیرگذار است، معیوب بودن سیستم برق رسانی و سیم کشی خودرو بوده که به ناقص رسیدن برق به خودرو منجر می شود.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به اصلی ترین علل خاموش شدن خودرو در حالت های مختلف اشاره کنیم. توصیه ما این است که اگر از اتومبیل خود به طور مرتب استفاده می کنید، حتما اطلاعات کافی درباره انواع مشکلات احتمالی و راه های بر طرف ساختن آن ها کسب نمایید. خاموش شدن ناگهانی ماشین نیز یکی از این موارد است که رفع آن به تعویض یا تعمیر برخی قطعات نیاز دارد. برای خرید قطعاتی چون پمپ بنزین پراید کاربراتوری، پمپ بنزین پراید انژکتور، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید، صافی بنزین پژو ۴۰۵، تسمه دینام ۲۰۶ تیپ ۵ کد ۱۵۷۵ و تسمه دینام ۴۰۵ کد ۱۶۶۵ که در عملکرد صحیح خودرو نقش اساسی داشته و وجود نقص ر آن ها ممکن است به توقف و از کار افتادن اتومبیل شما منجر شود می توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی HPC مراجعه کرده و قطعات باکیفیت را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *