بلاگ, تعمیر و نگهداری خودرو

علت روشن نشدن خودرو در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن

علت روشن نشدن خودرو در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن

در روزهای سرد سال دارندگان خودرو با مشکلات متفاوتی مواجه می شوند. یکی از این مشکلات روشن اتومبیل به ویژه در صبح روزهای سرد است. این اتفاق بیشتر برای کسانی که پارکینگ ندارند و خودروشان را بیرون از منزل و در فضای باز پارک می کنند، رخ می دهد. در ادامه دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد را توضیح خواهیم داد و راه حل هایی که برای بر طرف کردن این مشکل وجود دارد را بررسی خواهیم کرد. بنابراین اگر اتومبیل شما هم در روزهای سرد به سختی روشن می شود، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد

برای روشن نشدن ماشین در هوای سرد دو دلیل کلی و اساسی را می توان در نظر گرفت که به شرح زیر هستند:

• در اثر سرمای هوا روغن موتور غلیظ و سفت شده و خیلی سخت میان اجزای موتور عبور می کند. در نتیجه قطعات روان کاری نشده و اصطکاک زیادی در بین آن ها به وجود می آید که عملکرد خودرو را با اختلال مواجه کرده و مانع از روشن شدن آن می شود.

• هوای سرد بر عملکرد باتری ماشین نیز اثر گذاشته و بدیهی است که اگر باتری کار نکند، موتور نیز روشن نمی شود.

در هر کدام از این موارد خرابی و بروز نقص در برخی قطعات خودرو سبب ایجاد مشکل در روشن کردن آن شده و برای آن که علت روشن نشدن ماشین را متوجه شوید باید ابتدا به سراغ این اجزا بروید. در ادامه درباره مهم ترین اجزایی که باید بررسی شوند توضیح داده و راهکارهایی برای رفع مشکل آن ها ارائه کرده ایم:

 

۱. باتری خودرو خوابیده است

تولید و ذخیره انرژی الکتریکی بر عهده باتری خودرو است. سرما با تاثیری که بر فرایند شیمیایی درون باتری می گذارد باعث می شود باتری وظیفه خود را به کندی انجام دهد. این مسئله به ضعیف شدن باتری منجر شده و به این ترتیب باتری نمی تواند موتور اتومبیل را روشن کند. اگر بیش از سه سال است که از باتری ماشین خود استفاده می کنید ممکن است بیشتر با این مشکل مواجه شوید.

 

• علائم

گاهی اوقات اتفاق می افتد که شما استارت بزنید ولی موتور خودرو روشن نشود و تنها صدای ناله ای از آن به گوش برسد؛ در این شرایط احتمال می رود که باتری ضعیف شده یا به طور کلی از کار افتاده باشد و اگر هیچ صدایی شنیده نشود ممکن است کابل های باتری شل شده یا باتری تخلیه شده باشد. روشن نشدن چراغ های داشبورد و باز نشدن قفل مرکزی با ریموت نیز علائم دیگر تخلیه کامل باتری هستند.

 

• راه حل

هم زمان با نگه داشتن پدال کلاچ چند بار استارت زده و این کار را با فاصله انجام دهید. (از استارت زدن سریع و پشت سر هم جدا خودداری کنید!) توجه داشته باشید که در این حین نباید هیچ یک از اجزای مصرف کننده باتری مانند رادیو، چراغ ها، بخاری و سیستم صوتی روشن باشند. با رعایت کردن این شرایط و چند مرتبه استارت زدن احتمالا موتور روشن خواهد شد. مورد دیگری که باید بررسی شود، محکم بودن اتصال کابل ها و گیره های باتری است.

چنانچه باز هم در روشن کردن اتومبیل دچار مشکل بودید لازم است با سرویس های امداد رسان خودرو تماس گرفته و از آن ها کمک بخواهید. همچنین می توانید از روش جامپ استارت (باتری به باتری) برای شارژ مجدد باتری و روشن کردن موتور استفاده نمایید. بدین منظور باید از کابل های مخصوص استفاده کرده و از خودروی دیگری بخواهید تا از سمت کاپوت رو به روی خودروی شما قرار گیرد. سپس قطب منفی و مثبت باتری ها را به وسیله کابل به هم وصل کرده و اتومبیلی که باتری سالم دارد را روشن کنید. در گام بعدی باید خودرو خود را روشن کرده و باتری ها را از هم جدا کنید. دقت داشته باشید که هرگز نباید دست شما با قسمت های فلزی باتری و موتور تماس پیدا کند؛ رعایت نکات ایمنی بسیار حائز اهمیت است. درست است که با انجام این کار (باتری به باتری کردن) موتور اتومبیل به کار افتاده و خودرو شما حرکت می کند، اما موقتی بوده و لازم است حتما در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید تا بررسی شود که باتری نیاز به شارژ مجدد داشته یا باید به طور کلی تعویض گردد.

 

راهکارهایی برای جلوگیری از خوابیدن باتری

خودروهای مدرن و پیشرفته نسبت به انواع قدیمی تر اتومبیل ها تجهیزات الکترونیکی بیشتری دارند. از این رو نگهداری باتری آن ها سخت تر بوده و سلامت باتری اهمیت بیشتری می یابد. توصیه کلی این است که پس از گذشت سه سال حتی اگر باتری کامل تخلیه نشده است، آن را تعویض نمایید. چنانچه با ماشین خود سفرهای کوتاه مرتب دارید، برای آن که سلامت باتری حفظ شود در فصل زمستان حداقل هفته ای یک بار آن را شارژ کنید.

یکی دیگر از نکاتی که رعایت آن در سلامت و افزایش طول عمر باتری مفید است، خاموش کردن اجزای برقی خودرو مانند رادیو، بخاری، چراغ ها و برف پاک کن پیش از خاموش کردن موتور است.

زنگ زدگی و خوردگی کابل ها و گیره ها مسئله دیگری است که بر سلامت باتری تاثیر می گذارد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید هنگام خاموش بودن اتومبیل، به کمک برس سیمی این اجزا را تمیز کنید.

علاوه بر اجزای برقی اصلی، ممکن است شما از پخش کننده های صوتی و تصویری، مسیریاب یا شارژر موبایل استفاده کنید. توجه داشته باشید که این وسایل را نیز حتما پیش از خاموش کردن خودرو خاموش کنید. در صورتی که این وسایل روشن باشند و اتومبیل را خاموش کنید، احتمال تخلیه باتری وجود دارد. حواستان به چراغ های داخلی خودرو مانند چراغ صندوق عقب نیز باشد؛ این چراغ ها نیز نباید روشن بمانند.

بهترین فضا برای نگهداری اتومبیل به ویژه در فصول سرد سال، پارکینگ است. اما اگر پارکینگ ندارید تا حد امکان فضای محصور مشخصی را برای پارک خودروتان فراهم کرده و از کاورهای گرم برای محافظت از ماشین خود استفاده کنید.

 

۲. دینام مشکل پیدا کرده است

جریان برق متناوب مورد نیاز خودرو توسط مولد الکتریکی به نام دینام یا آلترناتور تامین می شود. از جمله وظایف این قطعه شارژ کردن باتری در زمان فعالیت موتور است. چنانچه از باتری نو و سالمی استفاده می کنید اما همچنان در هوای سرد به ویژه هنگام صبح در روشن کردن اتومبیل خود دچار مشکل هستید احتمالا مشکل از دینام بوده که سبب تخلیه باتری شده است.

 

• علائم

کاهش نور چراغ های جلو و داشبورد، نامنظم کار کردن کیلومترشمار و دور موتور و سایر قسمت های این صفحه و استشمام بوی سوختگی درون کابین ماشین از جمله علامت های بروز مشکل در دینام خودرو است. نشانه دیگری که خبر از معیوب بودن دینام می دهد، خاموش شدن موتور بلافاصله پس از جامپ استارت (باتری به باتری) است.

 

• راه حل

در صورت مشاهده این علائم تنها راه رفع مشکل، تعمیر یا تعویض دینام است. این کار تخصصی بوده و خودتان نمی توانید شخصا اقدام نمایید. بنابراین باید حتما توسط مکانیک انجام شود. بدین منظور دو راه دارید؛ می توانید با امداد خودرو تماس گرفته و از آن ها کمک بخواهید یا به کمک اتومبیل دیگری خودرو خود را به تعمیرگاه برسانید. در کل بر طرف کردن مشکل دینام حدود دو ساعت زمان خواهد برد.

 

چرا در هوای سرد ماشین روشن نمی شود

 

۳. آب وارد سیستم سوخت شده است

سیستم سوخت از بخش های مختلفی تشکیل شده است. شلنگ های بنزین یکی از این اجزا بوده که سوخت را به انژکتورها می رساند. با گذشت زمان کمی آب وارد این سیستم از جمله شلنگ های بنزین آن می شود. هوای سرد باعث یخ زدن آب درون این شلنگ ها شده و به دلیل قطر کمی که دارند، ذرات یخ به مسدود شدن شلنگ ها منجر می شوند. در نتیجه سوخت به موتور نرسیده و احتراق مختل می شود. روشن نشدن اتومبیل در روزهای سرد ممکن است به دلیل بروز این مشکل باشد.

 

• علائم

روشن نشدن موتور یا روشن شدن و گیر کردن آن هنگام گاز دادن از جمله نشانه های ورود آب به سیستم سوخت است. در این شرایط موتور قدرت کافی را نداشته و احتمال دارد حین حرکت به طور ناگهانی خاموش شود.

 

• راه حل

به منظور رفع این مشکل باید حتما به تعمیرکار مراجعه کنید تا سیستم سوخت را شست و شو دهد. همچنین می توانید برای باز کردن مسیر شلنگ ها از افزودنی های الکل دار استفاده کنید. الکل سبب تعلیق آب شده و به خروج آن از اگزوز کمک می کند.

 

راهکارهایی برای جلوگیری از آب رفتگی در سیستم سوخت

اگر می خواهید از ورود آب به سیستم سوخت و تجمع آن جلوگیری کنید توصیه می شود همواره باک بنزین را در حالت نزدیک به پر نگه دارید تا فضای خالی برای ورود آب وجود نداشته باشد.
درباره خودروهای دیزلی هم توجه داشته باشید که سرما سبب غلیظ تر شدن گازوئیل شده و حالت ژله ای آن حرکت سیستم سوخت را مشکل می سازد. به همین دلیل ممکن است اتومبیل دیزلی شما در هوای سرد روشن نشود.

 

۴. روغن موتور اتومبیل‌تان مناسب نیست

چنانچه از روغن موتوری استفاده کنید که برای سرما مناسب نیست، اتومبیلتان در روزهای سرد سال روشن نخواهد شد.

 

• علائم

رایج ترین علامت این مشکل همان روشن نشدن موتور اتومبیل است. در صورتی که از سلامت باتری و سایر قسمت های ماشین خود اطمینان دارید و از بین موارد ذکر شده در بالا نیز هیچ کدام در مورد خودرو شما صدق نمی کند، احتمالا مشکل از نوع روغن موتوری است که استفاده می کنید.

 

• راه حل

تعیین بهترین روغن موتور برای هر مدل اتومبیل با مطالعه دفترچه راهنمای آن میسر است. یکی از پارمترهایی که باید در انتخاب روغن موتور به آن توجه کنید، ویسکوزیته آن است. این عامل در روشن نشدن موتور در هوای سرد بسیار موثر است. اگر از روغن موتور نامناسبی استفاده کنید، در اثر سرما سفت شده و نمی تواند بین اجزای موتور به خوبی حرکت کند. روغن موتوری مناسب برای زمستان روغن موتور W-205 است. (W بیانگر تناسب این روغن موتور با فصل زمستان است و عدد کنار آن نشان دهنده غلظت بوده و هر چه کوچک تر باشد، به معنای رقیق تر بودن است)

 

۵. کاربراتور یخ زده است

بر خلاف اتومبیل های امروزی که انژکتوری هستند، خودروهای قدیمی که عمری بیشتر از سی سال دارند، کاربراتوری هستند. در کاربراتور اکسیژن و کمی بنزین با هم مخلوط شده و احتراق داخلی را شکل می دهند. کابراتور در برابر یخ زدگی مقاومت زیادی نداشته و سرمای هوا ممکن است اختلالاتی را در نحوه عملکرد موتور به وجود آورد که مهم ترین آن روشن نشدن خودرو در هوای سرد است. بنابراین اگر اتومبیل کاربراتوری دارید که در زمستان به سختی روشن می شود، ممکن است مشکل از کاربراتور آن باشد.

 

• علائم

روشن نشدن موتور می تواند به علت خرابی کاربراتور باشد. فرسودگی یا شکستگی کاربراتور و انسداد نازل های آن با یخ مشکلاتی است که می تواند منجر به خرابی کاربراتور و کار نکردن موتور شود.

 

• راه حل

برای رفع این مشکل کافی است با پای چپ پدال کلاچ را گرفته و پای راست را آرام روی پدال گاز فشار دهید تا کمی سوخت به موتور رسیده و روشن شود. البته همان طور که اشاره شد خودروهای قدیمی که کاربراتوری هستند با این مشکل مواجه می شوند و اتومبیل های انژکتوری امروزی از این بابت دچار مشکل نخواهند شد.

 

در صورتی که برای رفع مشکل روشن نشدن اتومبیل به تعویض قطعات خودروتان نیاز داشتید می توانید از فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی آن ها را تهیه نمایید. آفتامات دینام پراید کاربراتوری، آفتامات دینام پیکان یوگسلاوی، کویل پژو ۲۰۶ تیپ ۵، کوئل L90 و سایر قطعات یدکی خودرو را می توانید به صورت آنلاین از فروشگاه قطعات یدکی اچ پی سی تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *