بلاگ, تعمیر و نگهداری خودرو

انواع بوی بد داخل ماشین؛ چگونه بوی بد خودرو را از بین ببریم؟

چگونه بوی بد خودرو را از بین ببریم؟

ممکن است شما هم تجربه کرده باشید که درون کابین ماشین بوی نامطبوعی به مشام می رسد. این مسئله به شدت آزاردهنده بوده و تحمل آن به ویژه در مسیرهای طولانی بسیار سخت است. بوی بد داخل خودرو از جمله مشکلات متداولی بوده که علت آن باید حتما مشخص شده و به سرعت بر طرف شود. در برخی موارد از روی نوع بویی که استشمام می شود می توان به وضوح دریافت که منشا آن مواد غذایی مانده یا سیگار است؛ این نوع بو مشکل پیچیده ای نبوده و به سادگی رفع می شود. اما بعضی اوقات نیز ممکن است آن قدر تند و غیر قابل تحمل باشد که حتی با پایین کشیدن شیشه هم از بین نرفته و همچنان آزاردهنده باشد. در این صورت لازم است این مسئله را جدی گرفته و به دنبال روشی برای بر طرف ساختن این معضل باشید. در ادامه این مقاله انواع بوهای آزاردهنده خودرو، منشاء این بوها و راهکارهای رفع آن ها را بررسی خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

انواع بوی بد خودرو

برای آن که بتوانید نسب به رفع بوی بد داخل کابین اتومبیل تان اقدام کنید باید ابتدا ریشه یابی کنید. این کار با توجه به نوع بو قابل انجام است. از جمله دلایل اصلی و اساسی ایجاد بوی نامطبوع در خودرو عبارتند از:

 

۱. بوی سوختگی

یکی از نگران کننده ترین انواع بوها که در خودرو به مشام می رسد، بوی سوختگی است. اگر از این که چیزی در خودروتان نسوخته مطمئن هستید، حتما به سراغ فیوز برق، کمپرسور تهویه مطبوع یا لنت رفته و وضعیت آن ها را بررسی کنید. در صورتی که اختلالی در عملکرد این قطعات به وجود آید، بوی سوختگی احساس می شود.توجه داشته باشید که این مسئله بسیار مهم و جدی بوده و باید بلافاصله به تعمیرکار مراجعه کرده و نسبت به عیب یابی و رفع مشکل اقدام کنید.

 

۲. بوی بنزین داخل کابین

علت دیگری که می توان برای پیچیدن بوی بنزین در کابین خودرو در نظر گرفت، شل بودن درپوش باک یا نشتی مخزن سوخت است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از پر کردن باک بنزین، تا مدت طولانی بوی بنزین درون اتاق ماشین به مشام می رسد. این مشکل می تواند به دلیل محکم نبودن درپوش باک یا نشت بنزین باشد؛ همچنین احتمال دارد انژکتور خودرو منشاء ایجاد این بو باشد. البته این مسئله می تواند یک علت ساده و پیش پا افتاده هم داشته باشد و آن ریختن بنزین روی کفش یا لباس هنگام بنزین زدن است. از این رو توصیه می کنیم یک روز صبر کرده و اگر همچنان این مشکل وجود داشت به یک متخصص مراجعه کنید تا ایراد احتمالی موجود در موتور را تعمیر کند.

 

۳. بوی روغن یا دود اگزوز

از دیگر انواع بوی بد خودرو که نیاز به پیگیری جدی دارد، بوی اگزوز است. در صورتی که نشتی در سیستم اگزوز اتومبیل وجود داشته باشد یا ضعفی در مهروموم پنجره و درب دیده شود، بوی دود به داخل کابین وارد می شود. این مسئله خطرناک بوده و ممکن است فرد در اثر استشمام این دود مسموم شود. از این رو ضروری است هرگاه در کابین بوی دود اگزوز را احساس کردید فورا به یک مرکز تخصصی تعمیرات جهت علت یابی و رفع مشکل مراجعه نمایید.

 

۴. بوی پلاستیک سوخته

استشمام بوی لاستیک یا پلاستیک سوخته در ماشین می تواند نشانه شل شدگی شلنگ یا تسمه لاستیکی زیر کاپوت باشد. قطعه شل شده معلق بوده و به اطراف حرکت می کند. به همین دلیل ممکن است به موتور داغ برخورد کرده و بوی نامطبوع حاصل از سوختن آن وارد کابین شود.
لازم به ذکر است که بوی پلاستیک سوخته الزاما به دلیل شل شدن تسمه نبوده و ممکن است علت این اتفاق نشت روغن یا مایعات اتومبیل و یا صدمه دیدن تسمه باشد. در اثر معیوب شدن تسمه و شلنگ به مرور بو شدیدتر شده و باید حتما از یک تعمیرکار ماهر جهت حل مشکل کمک بگیرید.

 

۵. بوی نامطبوع کپک همراه با رطوبت

گاهی اوقات پس از روشن کردن سیستم تهویه، بوی نامطبوعی همراه با رطوبت احساس می کنید که شبیه بوی کپک است. استشمام این بو به معنای درگیر شدن سیستم تهویه با قارچ و آزاد شدن هاگ آن با جریان هوا است. مهم ترین دلیل رشد قارچ ها رطوبت موجود در خودرو بوده و برای بر طرف کردن آن باید رطوبت را به ۵۰ درصد برسانید.

 

۶. بوی گوگرد از موتور

خراب شدن فیلتر سوخت یا سنسور فشار سوخت سبب اختلال در عملکرد مبدل کاتالیزور شده و همین امر در حقیقت به تولید بوی گوگرد و انتشار آن در کابین ماشین می انجامد. برای رفع این ایراد کافی است به یک مکانیک باتجربه مراجعه کنید تا پس از برسی وضعیت کلی اتومبیل تان و پیدا کردن منشاء مشکل، قطعات معیوب را تعویض کند.

 

۷. بوی شربت شیرین

اگر مایع خنک کننده از سیستم خنک کننده موتور به بیرون نشت کند، بوی شیرینی در کابین به مشام می رسد. گرم شدن بیش از حد موتور نیز بیانگر خروج مایع خنک کننده از سیستم بوده و به شدت به موتور آسیب می رساند. از این رو توصیه می شود در صورت مشاهده این علائم فورا به متخصص مراجعه کنید.

 

۸. بوی جوراب از داخل کولر

عامل دیگری که سبب ایجاد بوی نامطبوع در اتومبیل می شود، بروز نقص در سیستم تهویه است. چنانچه پس از روشن کردن کولر یا فن بوی کپک زدگی یا جوراب به مشامتان رسید، این احتمال وجود دارد که فیلتر هوا یا خطوط تخلیه خودرو دچار نقص و ایرادی شده باشد. تعمیر سیستم تهویه جهت رفع این مشکل ضروری است، چرا که این بو در حقیقت به دلیل وجود باکتری در سیستم تهویه ایجاد شده و ادامه دار شدن آن می تواند آلرژی و مشکلات تنفسی را به دنبال داشته باشد.

 

انواع بوی بد خودرو

 

۹. بوی سیم سوخته

پیچیدن بوی سیم سوخته یا سوختن قطعات الکترونیکی نشان دهنده بروز مشکل در قطعات الکترونیکی خودرو بوده و باید فورا پیگیری شود.

 

۱۰. بوی کاغذ سوخته

بوی کاغذی که هنگام رانندگی و به ویژه در زمان تعویض دنده ها احساس می شود، از وجود یک مسئله جدی حکایت دارد و آن سوختن کلاچ اتومبیل می باشد. از جمله قطعات مصرفی خودرو صفحه کلاچ بوده که اگر به موقع تعویض نشود، در اثر اصطکاک فرسوده شده و بویی شبیه کاغذ سوخته به مشام می رسد. همچنین اگر در سربالایی بوی بدی در کابین حس می کنید، می توان احتمال داد که صفحه کلاچ ماشین به اتمام رسیده یا فرسوده شده است.

 

۱۱. بوی تخم‌مرغ

بوی تخم مرغ گندیده یکی دیگر از انواع بوهای آزاردهنده در خودرو بوده که از جمله علائم وجود ایراد در سیستم سوخت رسانی به شمار می رود. این اتفاق در اثر فرسودگی یا صدمه دیدن مبدل کاتالیزور، فیلترهای سوخت یا سنسورهای فشار سوخت خروج گاز گوگرد از سیستم رخ داده و بوی بدی را ایجاد می کند که مانند بوی اگزوز خطرناک است و به رسیدگی نیاز دارد. گاهی نیز ممکن است علت این بو فاسد شدن مایع گیربکس باشد که در این صورت می توان آن را تعویض و مشکل را بر طرف کرد.

 

علت بوی بد هنگام روشن شدن خودرو

گاهی اوقات هنگام روشن کردن خودرو بوی بدی به مشام می رسد؛ این مسئله که اغلب در روزهای گرم سال اتفاق می افتد، به دلیل بیش از حد گرم شدن اجزای داخلی اتومبیل می باشد. با پارک کردن ماشین در سایه می توانید تا حد زیادی از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.

 

روش‌های رفع بوی بد خودرو

ممکن است خودرو شما سالم باشد و مشکلی نداشته باشد؛ با این حال بوی ناخوشایندی در کابین به مشام برسد. در ادامه چند نمونن از راهکارهایی که برای رهایی از بوی بد ماشین مفید و کارساز است گردآوری شده است:

 

استفاده از زغال

همان طور که می دانید زغال از جمله جذب کننده های طبیعی سموم و بوی بد است. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای پاک سازی هوای خودرو به شمار می رود. به منظور استفاده از خاصیت تصفیه کنندگی این ماده تنها کافی است یک پاکت زغال باز شده را از شب تا صبح در خودروتان قرار دهید. صبح متوجه خواهید شد که دیگر اثری از بو نیست.

 

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین دومین ماده ای است که می توان از آن برای از بین بردن بوی بد داخل کابین ماشین استفاده کرد. ترکیب قلیایی این ماده سبب خاصیت بوگیری آن شده است. پس از نظافت محل مورد نظر، کمی جوش شیرین روی آن پاشیده و چند ساعت زمان بدهید خشک شود. به کمک جاروبرقی جوش شیرین باقی مانده را تمیز کنید. به همین سادگی می توانید بوی بد اتومبیل خود را از بین ببرید.

 

کف‌شویی خودرو

کف خودرو نیز می تواند منشاء بوی بد درون آن باشد. به کمک کف شویی مناسب بوی نامطبوع رفع شده و حتی می توان از بو گرفتن خودرو جلوگیری کرد.

 

استفاده از خوشبوکننده‌ها

برخی از افراد ممکن است وقتی متوجه بوی بد در اتومبیلشان می شوند، به سراغ خوشبوکننده های خودرو بروند. در حالی که ما توصیه می کنیم از انجام این کار اجتناب کنند. استفاده از این موارد نه تنها بوی بد را از بین نمی برد، بلکه آن را آزاردهنده تر می کند. بنابراین ابتدا منشاء بو را پیدا کرده و آن را بر طرف کنید، سپس برای مطبوع شدن فضای داخل خودرو از خوشبوکننده استفاده نمایید.

 

پیشگیری از بدبو شدن ماشین

در ادامه چند نمونه از راهکارهایی که در پیشگیری از ایجاد بوی بد مفید است را با هم بررسی خواهیم کرد:

• نظافت مداوم کابین خودرو تاثیر به سزایی در جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع دارد؛ چرا که با این کار مانع از رشد قارچ و باکتری در قسمت های مرطوب شده و می توان تا حد زیادی بو بد را کم کرد.

• استفاده از مواد خوشبوکننده مختص اتومبیل یکی دیگر از روش های پیشگیری از ایجاد بوی ناخوشایند در ماشین است. شست و شوی کف پوش و قطعات داخلی خودرو با این مواد به خوشبو تر شدن ضای داخلی اتومبیل شما نیز کمک می کند.

• نکته دیگر کنترل و بررسی دوره ای و مداوم موتور اتومبیل است. این کار مزیت های فراوانی دارد؛ از جمله این که سلامت موتور را تضمین می کند، از اصطکاک قطعات موتور می کاهد و مانع از بد بو شدن خودرو می شود.

 

جمع بندی

در این مقاله انواع بوی بد خودرو و علل آن را بررسی کردیم و دریافتیم که اصلی ترین دلیل استشمام بوی بد، ایرادات فنی خودرو و معیوب شدن قطعات آن است. همچنین روش هایی برای پیشگیری از ایجاد بوی ناخوشایند را بررسی کردیم. روش های غیر فنی مانند استفاده از زغال و جوش شیرین و … در کنار تعمیر و تعویض قطعات معیوب به حل مشکل منجر می شوند. برای خرید قطعات مورد نظرتان می توانید به فروشگاه آنلاین قطعات یدکی HPC مراجعه کرده و انواع لوازم یدکی مانند فیوز دلکو پیکان، پلاتین پیکان، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید، پمپ بنزین بیرون باک ۴۰۵ و … را خریداری نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *