دانستنی های خودرو

چرا خودرو پس از برداشتن پا از پدال گاز خاموش می شود؟

چرا خودرو پس از برداشتن پا از پدال گاز خاموش می شود؟

آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده پس از آن که پای خود را از روی پدال گاز برداشتید، اتومبیل تان خاموش شود؟ خاموش شدن خودرو پس از برداشتن پا از روی پدال گاز یکی دیگر از مشکلاتی است که بر طرف نکردن آن به ماشین صدمه می زند. از این رو بهتر است با دلایل بروز این مسئله و راهکارهای حل این مشکل آشنا باشید. توجه داشته باشید که گاز دادن مضاعف و بالا بردن دور موتور به منظور جلوگیری از خاموش شدن اتومبیل، سبب آسیب رسیدن به خودرو در حالت درجا می شود. بنابراین این روش نمی تواند راهکار مناسبی برای رفع این ایراد باشد. در این مقاله عللی که موجب خاموش شدن اتومبیل پس از برداشتن پا از پدال گاز می شود را بررسی می کنیم.

 

دلیل خاموش شدن خودرو با برداشتن پا از روی گاز

• خراب بودن استپر موتور

• ایراد در سنسور دریچه گاز

• ایراد در سیم گاز

• نیم سوز شدن پمپ بنزین

• ایراد در سوکت پمپ بنزین

• دور موتور کم

• ایراد در سنسور اکسیژن

• ایراد در سوزن انژکتور

• ایراد در ECU

• نقص در دینام

• نقص در باتری

• مشکل در کوئل

• ایراد در شمع

• مشکل در سیم کشی بین کوئل و شمع

• روشن بودن کولر

• ایراد در سنسور دور موتور

 

خراب شدن استپر موتور

اتومبیل برای به راه افتادن و حرکت کردن پیستون ها به احتراق نیاز دارد. سوخت و هوای کافی دو عنصر مورد نیاز برای ایجاد احتراق درون محفظه سیلندر هستند. تنظیم مقدار هوایی که وارد سیلندر می شود و زمان ورود آن بر عهده استپر موتور، سوپاپ هوا، دریچه هوای خودرو و سنسور دریچه هوا است. بر روی دریچه گاز خودرو قطعه ای به نام استپر قرار دارد. این قطعه میزان هوای وارد شده را کنترل کرده و کمک می کند که خودرو روشن بماند. در حقیقت استپر بر گشتاور موتور در دورهای پایین تاثیر گذاشته و از خاموش شدن آن جلوگیری می کند. این قطعه در موتورهای انژکتوری به کار می رود تا زمانی که راننده فشار را از پدال گاز برداشت، دریچه گاز باز شود. به این ترتیب جریان هوا ادامه یافته و موتور روشن می ماند. کثیف شدن دریچه گاز عملکرد استپر را مختل کرده و باعث خاموش شدن موتور خودرو پس از برداشتن پا از روی پدال گاز می شود.

 

ایراد در سنسور دریچه گاز

در خودروهایی با سیستم سوخت رسانی انژکتوری قطعه دیگری به نام سنسور دریچه گاز وجود دارد. همین طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، دریچه گاز هم مانند استپر جریان هوا در موتور را تنظیم می کند. در واقع دریچه هوا متناسب با فشار وارد شده بر پدال گاز، باز شده و هوای مورد نیاز وارد سیلندر می شود. این دریچه مسطح بوده و به کمک پدال گاز می توان میزان باز و بسته بودن آن را تنظیم کرد. دریچه هوا به دو نوع مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می شود:

دریچه هوای مکانیکی: در این نوع دریچه ها، اتصال بین پدال گاز و اهرم گاز به کمک سیم گاز برقرار شده و زاویه دریچه از طریق فشردن پدال گاز تغییر می کند. به این ترتیب هوای بیشتری وارد سیلندر شده و این پیام به ECU ارسال می شود که سوخت بیشتری مورد نیاز است. ECU نیز این مسئله را به انژکتورها اطلاع می دهد تا بنزین بیشتری را فراهم آورد.

دریچه هوای الکترونیکی: دریچه هوای الکترونیکی مکانیزیم متفاوتی نسبت به نوع مکانیکی دارد؛ این گونه فاقد پدال معمولی و سیم گاز بوده و به جای آن ها پدال الکترونیکی مجهز به پتانسیومتر دارد. هنگامی که راننده پای خود را روی پدال گاز فشار می دهد، این پیام به ECU می رسد که هوا و سوخت بیشتری مورد نیاز است. بنابراین به دریچه هوا اعلام می شود که هوای بیشتری را وارد سیلندر کند و به انژکتورها نیز فرمان می دهد که پاشش سوخت را برای مدت طولانی تری ادامه دهد تا میزان سوخت کافی تامین شود.

حتما تاکنون متوجه میزان اهمیت سنسور دریچه هوا شده اید؛ خرابی این دریچه و پتانسیومتر مانع از تامین هوای کافی شده و به این ترتیب وقتی پا را از روی پدال گاز برمی‌دارید، در کار استپر و سنسور اختلال ایجاد کرده و به همین دلیل اتومبیل خاموش می شود.

 

ایراد در سیم گاز

سیم گاز رابط بین پدال گاز و دریچه هوا بوده و نقش مهمی در باز شدن این دریچه دارد. وقتی پدال گاز فشار داده می شود، زاویه دریچه هوا تغییر کرده و هوای کافی وارد سیلندر می شود و به دنبال آن، سوخت و هوای مورد نیاز موتور تامین می گردد. چنانچه ایرادی در سیم گاز یا دریچه گاز وجود داشته باشد، دریچه هوا به درستی باز نشده و عملکرد موتور مختل می شود. در نتیجه با رها کردن پدال گاز، موتور خاموش می شود.

 

نیم سوز شدن پمپ بنزین

همان طور که می دانید پمپ بنزین قطعه ای است که سوخت را از باک به موتور پمپاژ می کند. نیم سوز شدن این قطعه باعث می شود بنزین کافی به سیلندر نرسد. در نتیجه دور موتور کاهش یافته و با برداشتن پا از پدال گاز ممکن است خودرو خاموش شود.

 

ایراد در سوکت پمپ بنزین

در پمپ بنزین سوپاپ یک طرفه ای وجود دارد که به آن سوکت پمپ بنزین نیز گفته می شود. این سوکت مانع از برگشت و خالی شدن مدار سوخت رسانی می شود؛ همچنین فشار بنزین را ثابت نگه می دارد که نتیجه آن به راحتی روشن شدن اتومبیل هنگام استارت زدن است. اگر سوکت پمپ بنزین خراب شود، سوخت برگشت خورده و فشار آن نیز کاهش می یابد. به این ترتیب سوخت کافی به انژکتورها نمی رسد و عملکرد موتور با مشکل مواجه می شود. هرگاه فرآیند احتراق به درستی اتفاق نیفتد، دور موتور کم شده و در نهایت خودرو پس از برداشتن پا از پدال گاز خاموش می شود.

 

ایراد در سنسور دور موتور

یکی دیگر از سنسورهای تاثیرگذار بر عملکرد خودرو، سنسور دور موتور، سنسور میل لنگ یا ESS نام دارد. این سنسور که روی فلایول قرار دارد، دور موتور را به صورت لحظه ای به ECU اطلاع می دهد. پیامد خرابی سنسور دور موتور، روشن نشدن اتومبیل با استارت است. گاهی نیز ممکن است وقتی پا را از روی پدال گاز برمی‌دارید، خودرو خاموش شود.

 

دلیل خاموش شدن خودرو با برداشتن پا از روی گاز

 

ایراد در سوپاپ هوا

هوا از طریق سوپاپ هوا وارد سیلندر خودرو می شود. اگر سوپاپ های ورودی هوا به دلیل آلودگی مسدود شود، هوا به میزا کافی وارد سیلندر نشده و احتراق به طور ناقص صورت می گیرد. پیشتر نیز اشاره شد که به دنبال احتراق ناقص، دور موتور کاهش یافته و بنابراین با برداشتن پا از پدال گاز، خودرو خاموش می شود.

 

دور موتور کم

هر گاه دور موتور اتومبیل کم باشد، موتور نمی تواند کمکی به روشن نگه داشتن خودرو کند؛ چرا که نیروی کافی برای انجام این کار را ندارد. مسدود شدن سوپاپ ورودی هوا، بروز نقص در دریچه هوا، خرابی منیفولد یا پمپ بنزین، معیوب بودن استپر و … از جمله دلایلی است که منجر به کاهش دور موتور خودرو می گردد.

 

ایراد در سنسور اکسیژن

از دیگر قطعات مهم خودرو، سنسور اکسیژن آن است. وظیفه این قطعه اندازه گیری مقدار اکسیژنی است که در گازهای خروجی وجود دارد. این اطلاعات به ECU انتقال داده شده و کامپیوتر خودرو نیز به انژکتورها فرمان می دهد هوا و سوخت مناسب را وارد سیلندر کنند. با خراب شدن سنسور اکسیژن عملکرد موتور مختل شده و دور موتور کاهش می یابد. همین امر خاموش شدن اتومبیل پس از برداشتن فشار از پدال گاز را در پی دارد.

 

ایراد در سوزن انژکتور

مسدود شدن سوزن انژکتور باعث می شود که هوا به سختی وارد سیلندر شود و تناسب سوخت و هوای درون سیلندر بهم بریزد. مشکلات ایجاد شده موجب کندی دور موتور شده و همین امر به خاموش شدن خودرو پس از رها کردن پدال گاز منجر می شود.

 

ایراد در کامپیوتر یا ECU خودرو

زمانی که نقصی در ECU بروز پیدا می کند و عملکرد آن مختل می شود، نمی تواند سیگنال های درستی به قطعات دیگر خودرو ارسال کند. سوپاپ یا انژکتور از جمله قطعاتی است که ممکن است این پیام های نادرست را از ECU دریافت کند. این سیگنال های اشتباه بر میزان هوا و سوخت ورودی تاثیر می گذارد. از این رو عملکرد موتور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و بازده و دور موتور کاهش می یابد و به دنبال آن، اتومبیل با برداشتن پا از پدال گاز خاموش می شود.

 

نقص در دینام

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ماشین پس از برداشتن پا از روی پدال گاز، معیوب بودن دینام است. وجود ایراد در دینام، باعث می شود ولتاژ لازم برای عملکرد سیستم الکتریکی تامین نشود. بنابراین ولتاژ کافی به شمع منتقل نشده و موتور با مشکل مواجه می شود. کاهش دور موتور بیشترین تاثیر را بر خودرو داشته و منجر به خاموش شدن آن می شود.

 

نقص در باتری

روشن بودن خودرو سبب شارژ دینام شده و به حرکت درآمدن ماشین هنگام استارت نیز بر عهده باتری است. ساز و کار فعالیت باتری به این صورت است که پس از استارت زدن، شروع به کار کرده و ولتاژی که موتور به آن نیاز دارد را فراهم می کند تا میل لنگ و موتور به کار بیفتند. اگر باتری خراب شود، ولتاژ مورد نیاز موتور تامین نشده و دور موتور کافی برای روشن ماندن اتومبیل به وجود نمی آید. بنابریان با برداشتن پا از روی پدال گاز، خودرو خاموش می شود.

 

ایراد در کوئل

یکی از قطعات سیستم برقی خودرو،کوئل است که برق لازم را به شمع می رساند. بدیهی است که کوئل معیوب در تامین ولتاژ کافی برای شمع دچار مشکل شده و شمع نمی تواند جرقه مورد نیاز را ایجاد کند. ناقص بودن احتراق و اختلال در عملکرد موتور موجب کند شدن دور موتور و خاموش شدن خودرو می شود.

 

ایراد در شمع

قطعه دیگری که خرابی آن تاثیر جدی بر عملکرد موتور خودرو دارد، شمع است. هرگاه ایرادی در پایه، ترمینال یا الکترودهای این قطعه به وجود آید، شمع از تامین ولتاژ مورد نیاز ماشین بازمانده و علاوه بر کاهش دور موتور، سبب خاموش شدن اتومبیل می شود.

 

اتصالی در سیم کشی

ایراد در سیم کشی اختلال دیگری است که سبب خاموش شدن اتومبیل با برداشتن پا از روی پدال گاز می شود. کوئل و شمع به وسیله سیمی به هم متصل شده اند و جریان ولتاژ بالا از طریق این سیم از کوئل به شمع می رسد. در صورتی که سیم کشی ایراد داشته باشد، جریان به درستی منتقل نشده و اختلالاتی در کار شمع به وجود می آید که باعث کاهش دور موتور می شود.

 

روشن بودن کولر

استفاده از کولر حدود ۴ تا ۵ اسب بخار از قدرت موتور را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر آن، سوخت بیشتری نیز مصرف می شود. حال اگر خودرو شما دچار نقص فنی شده یا دور موتور آن کاهش یافته باشد، احتمال می رود با روشن کردن کولر و رها کردن پدال گاز، اتومبیل خاموش شود.

 

جمع بندی

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر راننده ای رخ دهد، خاموش شدن خودرو او است. این مسئله می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم دلایل خاموش شدن ماشین هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز را توضیح دهیم. بروز مشکل در دور موتور یا مخلوط سوخت، ورود سوخت بیش از حد به درون سیلندر توسط انژکتورها و عدم تناسب ترکیب هوا و سوخت و … دلایلی هستند که برای خاموش شدن اتومبیل پس از برداشتن پا از پدال گاز می توان نام برد. برای رفع این مشکل کافی است موارد ذکر شده را بر طرف نمایید. گاهی نیز ممکن است به تعویض قطعه از جمله کوئل ال ۹۰، کویل سمند EF7، پمپ و درجه داخل باک پژو ۴۰۵، شمع یورو ۴ و … نیاز داشته باشید که می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از نمایندگی های مجاز و فروشگاه های معتبر تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *