دانستنی های خودرو

بوش شاتون چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

بوش شاتون چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

قطعات موتوری نقش مهم و اساسی در حرکت خودرو دارند. یکی از قطعات موتوری خودرو شاتون نام دارد. این قطعه میله ای شکل در موتور اتومبیل یا پمپ های پیستونی جانمایی شده است و در خودروهایی با موتور درون سوز، جنس فولادی دارد. شاتون پیستون را به میل لنگ متصل می کند. یاتاقانی که در بین شاتون و میل لنگ قرار دارد، حرکت عمودی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند.

شاطون دارای دو سر کوچک و بزرگ است. سر کوچک شاتون به شکل یاتاقانی است که گژن پین از میان آن عبور کرده و داخل آن قطعه ای به نام بوش قرار می گیرد. بوش شاتون از مس یا برنج ساخته شده و در معرض ساییده شدن سطح داخلی قرار داشته و همواره با پیچ پیستون در تماس است. سر بزرگ شاتون نیز شبیه یاتاقان دو تکه ای است که متحرک بوده و میل لنگ درون آن می چرخد. داخل این قسمت از شاطون نیز بوش قرار داه می شود اما به دلیل این که سر بزرگ شاتون دو تکه است، بوش نیز دارای دو قسمت بوده و به شکل دو نیم بوش درون شاتون جای می گیرد. این قطعه می تواند ساییدگی را کاهش داده و از فرسوده شدن ناشی از اصطکاک بکاهد.

 

دو روش متداول اتصال بین پیستون، شاتون و گژن پین

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، این بخش از قطعات موتوری از سه جزء شاطون، پیستون و گژن پین یا انگشتی تشکیل شده است. قطعه ای استوانه ای شکل که درون سیلندر قرار داشته و به شاتون متصل است، پیستون نام دارد. این قطعه که حرکت رفت و برگشتی دارد، در برابر نیروهای ناشی از احتراق نیز مقاومت می کند. شاتون نیز قطعه ای اهرمی بوده که رابط پیستون و میل لنگ است و نیروی خطی پیستون را به نیروی چرخشی میل لنگ تبدیل می کند. سومین قطعه این بخش گژن پین نام دارد؛ این قطعه به شکل یک میله تو خالی بوده که سبب اتصال شاتون به پیستون می شود. از آن جایی که این قطعه باید مقاوم و در عین حال دارای قابلیت خمش باشد، آن را از فولاد ساخته و پس از آن، سطح خارجی قطعه را به روش سمانتاسیون به سازی می کنند.

 

۱)- FLOATING فلوتینگ (به معنی شناور)

در تکیه گاه های پیستون و بوش شاتون قطعه ای به نام گژن پین به صورت شناور قرار دارد. برای آن که گژن پین حرکت نکند و به دیواره سیلندر آسیب نرساند، از دو خار فلزی استفاده می شود. این روش بیشتر در موتورهای OHV و EF به کار گرفته می شود.

 

۲)- FIX فیکس (به معنی ثابت)

در روش اتصال ثابت یا فیکس گژن پین از طریق پرس یا حرارت درون شاتون محکم می شود ولی به طور آزاد روی تکیه گاه های پیستون قرار دارد. این روش در موتور خودروهایی چون پژو XU7 ,TU5 ,TU3 , نیسان وانت و پراید مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاربرد بوش شاتون

 

خصوصیات دیگر این دو روش

در حالت فلوتینگ قطعات مجموعه شاطون و پیستون به گونه ای انجام شده که قابل تعمیر، مونتاژ و دمونتاژی است. اما قیمت آن بالاتر است. همچنین در این روش به دلیل این که روغن کاری و روان کاری بیشتری انجام می شود، اصطکاک کمتر بوده و در نتیجه ساییدگی کاهش می یابد.

 

علت استفاده از بوش در بعضی از شاتون ها

در روش فیکس همان طور که از نام این روش نیز مشخص است، حرکت گژن پین تنها روی تکیه گاه های پیستون انجام می شود؛ این در حالی است که در روش فلوتینگ بخشی از حرکت روی بوش شاتون و بخش دیگر روی تکیه گاه های پیستون انجام شده و به عبارت دیگر حرکت روی این دو قسمت تقسیم می گردد. همچنین در موتورهایی که فشار گاز در محفظه احتراق آن ها بالا است، اغلب روش فلوتینگ به کار گرفته می شود تا از ساییدگی و فرسوده شدن پیستون جلوگیری گردد. به طور کلی در موتور خودروهایی که فشار گاز محفظه احتراق آن ها بالا است، قطعه بوش به کار می رود؛ حتی گاهی به دلیل این که تکیه گاه های آلومینیومی پیستون نمی توانند فشار زیاد را تحمل کرده و در برابر آن مقاومت کنند، درون پیستون نیز از بوش استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که بوش شاتون قطعه قابل تعمیری نبوده و تنها تعویض راه چاره است؛ بنابراین در صورتی که این قطعه از اتومبیل تان خراب شود، باید با نمونه سالم جایگزین گردد. برای این کار شما می توانید همه چیز، از تهیه قطعات یدکی مورد نیاز تا تعویض و سایر اقدامات لازم را به تعمیرکار خود سپرده و در نهایت خودرو سالم را تحویل بگیرید. همچنین می توانید خودتان لوازم یدکی تهیه کنید؛ برای خرید این قطعات دو راه دارید. در روش اول که خرید حضوری است، با مراجعه به مراکز معتبر فروش لوازم و قطعات یدکی خودرو می توانید هر آن چه که مورد نیازتان هست را تهیه کنید. روش دوم خرید آنلاین است؛ در این روش شما می توانید از فروشگاه های اینترنتی فعال در این زمینه به طور مستقیم قطعات را خریداری نمایید. فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی اچ پی سی یکی از همین وب سایت ها بوده و شما می توانید انواع قطعات یدکی مانند بوش شاتون پیکان، بوش شاتون ROA و بوش شاتون روآ سال را با تضمین کیفیت و قیمت و گارانتی مرجوعی از این مجموعه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *