دانستنی های خودرو

علت استشمام بوی بنزین در کابین خودرو چیست؟

علت بوی بنزین در خودرو چیست؟

از جمله رایج ترین مشکلاتی که برای هر خودرویی ممکن است رخ دهد، وجود بوی بنزین داخل کابین خودرو است. این مسئله دلایل مختلفی داشته و گاهی به دلیل بروز مشکل کوچک و جزئی اتفاق می افتد؛ در برخی موارد نیز مشکلات جدی تری در موتور اتومبیل پیش آمده که سبب ایجاد این اختلال می شود. اگر خودرو شما نیز درگیر این مسئله است یا می خواهید پیش از بروز این مشکل از دلایل آن مطلع شده و با راه های رفع آن آشنا شوید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

دلایل بوی بنزین در خودرو

انتشار بوی بنزین در کابین خودرو دلایل متعددی دارد که باید در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام کنید. اگر رسیدگی به این مشکل را پشت گوش انداخته و دیر اقدام کنید ممکن است به عوارضی که استشمام بوی بنزین دارد مانند مسمومیت و سردرد دچار شوید. علاوه بر آن در صورت ادامه یافتن این مشکل احتمال آسیب رسیدن به سایر قطعات اتومبیل نیز وجود دارد. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین عواملی که سبب به مشام رسیدن بوی بنزین در داخل خودرو می شود، می پردازیم:

 

• خرابی کنیستر

• نشتی بنزین

• خراب شدن واشر درب باک بنزین

• تجمع گاز یا هوا

• احتراق نامناسب

• خرابی انژکتور

• خرابی حباب گیر

• انتشار بوی بنزین از اگزوز

• خراب شدن سنسور اکسیژن

 

خرابی کنیستر

خراب شدن کنیستر یکی از اصلی ترین دلایل انتشار بوی بنزین در کابین اتومبیل است. کنیستر یکی از قطعات سیستم سوخت رسانی خودرو است که بخار بنزین را جذب کرده و از ورود آن به فضای آزاد جلوگیری می کند. این قطعه دارای زغال های فعالی است که در زمان خاموش بودن خودرو بخارات بنزین را جذب کرده و پس از روشن شدن موتور، آن را به سیستم سوخت رسانی خودرو باز می گرداند. خراب شدن کنیستر منجر به پخش شدن بخارات بنزین در هوا شده و این مسئله انتشار بوی بنزین درون کابین خودرو را به همراه دارد.

 

نشت بنزین

نشت بنزین از دیگر عواملی است که باعث می شود بوی بنزین درون خودرو به مشام برسد. بنابراین دومین اقدامی که باید پس از بروز این مشکل انجام شود، بررسی سیستم سوخت رسانی و نشتی آن است. در صورتی که لوله سوخت نشتی داشته باشد، علاوه بر انتشار بوی بنزین پیامدهای خطرناک تری چون انفجار را نیز به دنبال دارد. نشت بنزین دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

 

• خراب بودن باک یا شلنگ های متصل به آن

• فرسودگی لوله انتقال سوخت یا انسداد آن

• انسداد فیلتر سوخت

 

خرابی واشر درب باک بنزین

درست بسته نشدن درب باک و خراب بودن واشر درب باک بنزین هم می تواند منجر به انتشار بوی بنزین در کابین ماشین شود. از این رو یکی دیگر از مواردی که باید بررسی شود، وضعیت واشر درب باک است.

 

دلایل بوی بنزین در خودرو

 

تجمع گاز یا هوا در باک بنزین

درون باک رسوباتی وجود دارد که نباید وارد لوله سوخت رسانی شود؛ از این رو این لوله کمی بالاتر از کف باک قرار دارد. همچنین در باک سوراخ هایی وجود دارد که گازهای حاصل از واکنش بنزین با گرما و تبخیر آن، از این سوراخ ها خارج می شود. در صورتی که این منافذ مسدود شوند، گاز درون باک جمع شده و اصطلاحا گفته می شود که باک بنزین هوا گرفته است. ادامه دار شدن تجمع گازها درون باک سبب پخش شدن بوی بنزین درون اتومبیل می شود. از این رو لازم است فورا نسبت به هوا گیری باک بنزین اقدام کنید تا از وقوع آتش سوزی جلوگیری نمایید.

 

احتراق نامناسب سوخت

احتراق ناقص سوخت در محفظه سیلندر عامل دیگری است که منجر به بوی بد بنزین داخل کابین خودرو می شود. خراب شدن الکترود شمع، به هم خوردن ترکیب سوخت و هوا، وجود نقص در انژکتور یا سوپاپ و … موجب احتراق نامناسب سوخت می شود. در نتیجه احتراق ناقص درون سیلندر، سوخت در فضای سیلندر باقی مانده و عدم رفع این مشکل باعث می شود که بوی بنزین به مشام برسد. از دیگر عوارض باقی ماندن سوخت در سیلندر می توان به کاهش توان و قدرت موتور خودرو اشاره کرد.

 

خرابی انژکتور

شکستگی، فرسودگی و آلودگی از جمله دلایل خرابی انژکتور خودرو است خرابی انژکتور از عوامل نشتی بنزین بوده و انتشار بوی بنزین داخل اتومبیل را به دنبال دارد. تزریق و پاشش نامناسب سوخت از انژکتور نیز می تواند سبب پخش شدن بوی بنزین شود. پاشش نامناسب سوخت به درون محفظه احتراق به دلیل ایراد سوراخ های انژکتور می باشد. در پی این مشکل بنزین زیادی وارد محفظه احتراق شده و بوی بنزین به مشام می شود.

 

خرابی حباب گیر باک بنزین

هوای اضافه ای که هنگام بنزین زدن وارد باک خودرو می شود، توسط حباب گیر گرفته می شود. ساز و کار حباب گیر به این صورت است که پس از به دام انداختن مولکول های هوا، آن ها را از باک خارج می کند. اگر حباب گیر خراب باشد یا لوله های آن مسدود شده باشد، هوا از باک خارج نشده و بوی بنزین داخل کابین به مشام می رسد.

 

انتشار بوی بنزین از اگزوز

کامل نسوختن بنزین در محفظه احتراق که به آن خام سوزی نیز گفته می شود، عامل دیگری برای انتشار بوی بنزین از اگزوز خودرو است. ادامه یافتن این مسئله سبب افزایش تدریجی بوی بنزین شده و به مرور بوی بنزین به درون کابین اتومیبل نیز منتقل می شود.

 

خرابی سنسور اکسیژن

گازهای خروجی توسط سنسور اکسیژنی که در منیفولد خروجی قرار دارد اندازه گیری می شود. سپس این اطلاعات به ECU فرستاده می شود. با خراب شدن سنسور اکسیژن، اطلاعات اشتباه به ECU ارسال می شود. از این رو میزان دقیق و درست تزریق سوخت مشخص نشده و با افزایش پاشش سوخت مواجه خواهید شد. به دنبال این مسئله، بوی بنزین نیز وارد کابین خودرو می شود.

 

نتیجه گیری از علت بوی بنزین در خودرو

همان طور که ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم، سعی شد تا در این مقاله مهم ترین دلایل انتشار بوی بنزین درون کابین خودرو به طور کامل بررسی شود. بنزین به دلیل خاصیت اشتعال پذیری بالایی که دارد، ماده بسیار خطرناکی بوده و در صورت وجود نشتی بنزین در خودرو احتمال وقوع حوادثی چون آتش سوزی و انفجار وجود دارد. از این رو انتشار بوی بنزین درون خودرو مشکل جدی و مهمی بوده و باید فورا نسبت به رفع آن رسیدگی شود. تعویض پمپ از جمله اقداماتی است که برای رفع این مشکل انجام می شود. برای تهیه قطعات یدکی می توانید به فروشگاه های معتبر مراجعه یا آنلاین پمپ و درجه داخل باک پژو ۴۰۵، پمپ بنزین پراید کاربراتوری، پمپ بنزین پژو ۲۰۶ انژکتور، صافی بنزین پژو ۴۰۵ و … را به شکل اینترنتی از فروشگاه های آنلاین خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *