دانستنی های خودرو

چگونه تشخیص دهیم برق دزدی خودرو از کجاست؟

چگونه متوجه شویم برق دزدی خودرو از کجاست؟

یکی از مشکلات متداول سیستم الکتریکی خودرو، برق دزدی است. اگر هنگام خاموش بودن خودرو برق یا انرژی از باتری به صورت نا به جا مصرف شود، گفته می شود که سیم کشی خودرو ایراد داشته و اتومبیل برق دزدی دارد. برق دزدی بدان معنا است که در پی مصرف بی دلیل برخی از اجزای اتومبیل، باتری در مدت زمان کوتاه (گاهی حتی در عرض چند ساعت) تخلیه می شود.

وظیفه تامین جریان الکتریکی مورد نیاز خودرو بر عهده باتری آن است. زمانی که سوئیچ در حالت off قرار داشته و خودرو خاموش است، جریان برق موتور توسط سیستم احتراق قطع می شود اما اتصالات باتری هنوز وصل بوده و برخی اجزای اتومبیل مانند ساعت، رادیو، دزدگیر، قفل مرکزی و موارد مشابه برای روشن ماندن همچنان در حال استفاده از باتری هستند؛ گرچه این مصرف بیش از چند میلی آمپر نیست.

 

برق دزدی خودرو چیست؟

تخلیه باتری مقدار استانداردی دارد که این عدد برای خودروهای جدید چیزی در حدود ۵۰ تا ۸۵ میلی آمپر و برای خودروهای قدیمی کمتر از ۵۰ میلی آمپر است. اگر تخلیه باتری از این مقدار بیشتر شود، برق دزدی محسوب شده و لازم است حتما به یک مکانیک با تجربه مراجعه کنید. بروز نقص در برخی قسمت های سیستم برق ماشین مانند کوبل و وایر شمع ممکن است از دلایل برق دزدی خودرو باشد. سیم پیچ القایی سیستم احتراق که برق با ولتاژ بالا تولید کرده و به جرقه زدن شمع کمک می کند، کوئل نام دارد. وایر شمع نیز برق تولیدی کویل را به سر شمع ها می رساند.

علاوه بر معیوب بودن کوئل و وایر شمع که موجب برق دزدی می شوند، بروز مشکل در فیوزها نیز از دیگر دلایل برق دزدی و تخلیه باتری است. وجود این ایراد می تواند ظرف مدت چند ساعت باتری را خالی کرد و دیگر با زدن استارت، اتومبیل روشن نمی شود.

 

چطور بفهمیم برق دزدی اتومبیل از کجاست؟

برای آن که بتوانید تشخیص دهید برق دزدی از کجاست و آن را ریشه یابی کنید، ابتدا باید بدانید کدام یک از اجزای خودرو در حال برق دزدی است. پس از تعیین این مورد، لازم است قطعه معیوب را بررسی کرده و ایراد آن را متوجه شوید تا بتوانید با رفع مشکل، از ق دزدی جلوگیری کرده و این مسئله را حل کنید.

 

احتمال برق دزدی کدام قطعات از همه بیشتر است؟

برق دزدی دلایل متعددی دارد که برخی از آن ها چندان پیچیده نبوده و خود فرد راننده نیز قادر به رفع آن است. اما برای رفع گروهی دیگر از عوامل این مشکل لازم است به مکانیک مراجعه نمایید. رادیو و سیستم پخش خورو، وایر شمع ها، کوئل، دزدگیر و سیستم قفل مرکزی از جمله اجزایی هستند که در اغلب اوقات عامل برق دزدی می باشند و برای رفع این مشکل باید تعویض شوند. شما می توانید از تجربه و نظر افراد متخصص استفاده کرده و خودتان وایر شمع پراید زیمنس، وایر شمع پژو ۴۰۵، کویل پژو ۲۰۶ تیپ ۵، کوئل دوبل انژکتوری ساژم و سایر قطعات مورد نیاز را تهیه کنید یا به تعمیرکار خودروتان اعتماد کرده و اجازه دهید او این قطعات را تهیه و تعویض نماید.

روش‌های تشخیص برق دزدی اتومبیل

برای آن که بتوانید تشخیص دهید آیا سیستم الکتریکی خودرو شما دچار نقص شده و برق دزدی دارد، می توانید یکی از این سه روش را انتخاب کنید:

• استفاده از لامپ

• تست تخلیه باتری از نظر آمپراژ

• تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

 

پیش از انتخاب یکی از این روش ها لازم است مراحلی را جهت آمادگی آزمایش طی کنید.

 

مرحله اول: آماده‌شدن برای آزمایش

ابتدا باید کلیه وسایل الکتریکی و تجهیزات جانبی اتومبیل را جدا کرده و از خاموش بودن آن ها مطمئن شوید. بنابراین به سراغ رادیو، کولر، چراغ ها، برف پاک کن و … رفته و آن ها را خاموش کنید. پس از خاموش کردن خودرو و برداشتن سوئیچ، لازم است برا آن که هیچ مداری فعال نباشد، هر چهار در اتومبیل و در صندوق عقب را ببندید و تمام سیم ها و کابل ها را جدا کنید.

توجه داشته باشید که رعایت نکات ایمنی در این مرحله ضرروی است. از این رو حتما از دستکش عایق استفاده کرده و اگر جواهرات به همراه دارید، خارج کنید. همچنین در نظر داشته باشید این آزمایش را اطراف مواد محرقه و اشتعال زا انجام ندهید و تنها در مکانی که تهویه مناسبی دارد نسبت به بررسی دلایل برق دزدی اتومبیل خود اقدام نمایید.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، شارژ داشتن باتری و سالم بودن آن است؛ اگر باتری فرسوده است، باید آن را عوض کنید و بعد برق دزدی خودروتان را ریشه یابی کنید.

 

مرحله دوم: جدا کردن باتری

در مرحله بعد نوبت به جدا کردن کابل منفی از پایانه منفی باتری می رسد. لازم به ذکر است که می توان با هر دو پایانه کار کرد ولی ممکن است پایانه مثبت یک اتصال کوتاه ایجاد کند.

 

روش های تشخیص برق دزدی ماشین

روش اول: استفاده از لامپ

در روش استفاده از لامپ، یک لامپ کوچک ۲ ولتی که با جریان ۲ تا ۳ آمپر کار می کند و یک سیم رشته ای نازک مورد نیاز است. سر سیم مثبت که اغلب سفید رنگ است را به ته سربی لامپ وصل کرده و سر دیگر آن را به پایانه مثبت لامپ بچسبانید. سپس سر سیم منفی یا سیم مشکی رنگ را به بدنه سرپیچ لامپ چسبانده و سر دیگر این سیم را آزاد بگذارید. برای چسباندن سیم به لامپ می توانید از چسب برق استفاده کنید. در این مرحله باید سر آزاد سیم را روی قطب منفی باتری قرار داده و ببینید که آیا لامپ روشن می شود یا خیر. در صورت روشن شدن لامپ می توان نتیجه گرفت که خودرو برق دزدی دارد.

توجه داشته باشید که این روش تنها برای تشخیص برق دزدی کارایی داشته و با انجام آن نمی توان تعیین کرد که این برق دزدی مختص کدام قسمت خودرو می باشد.

 

روش دوم: تست تخلیه باتری از نظر شدت جریان (آمپراژ)

در روش دوم کلیه مدارهای الکتریکی خودرو بررسی می شود. به این ترتیب می توان تعیین کرد که کدام یک عامل برق دزدی بوده و با وجود خاموش بودن، از باتری استفاده می کند. در نظر داشته باشید که برخی مدارها مانند مدار مرتبط با ساعت خودرو در زمان خاموش بودن اتومبیل نیز روشن بوده و جریان کمی از آن عبور می کند.

ابتدا باید پس از جدا کردن کابل منفی باتری از پایانه منفی، میله اتصال مشکی رنگ آمپرمتر یا مولتی متر را به قطب منفی باتری متصل نمایید. (کابل منفی باتری مشکی رنگ بوده و با علامت (-) روی باتری نشان داده شده است.)

در مرحله بعد باید پراب یا میله اتصال قرمز را به پایانه کابل باتری (حلقه فلزی کابل منفی باتری) وصل کنید.

حال باید سوکت پراب مشکی و قرمز را به ورودی های مختص خود وصل کنید. میله اتصال مشکی باید به ورودی com و پراب قرمز به ورودی max متصل نمایید. در این مرحله اگر اتصالات به درستی برقرار شده باشند، باید عدد صفر آمپر مشاهده شود.

چرخاندن کلید سلکتور اقدامی است که باید در مرحله بعدی انجام دهید. این کار را مجددا تکرار کرده و تا زمانی که بتوانید عبور جریان را تشخیص دهید، کلید سلکتور را روی یک شماره پایین تر بچرخانید. اگر اتومبیل شما سالم باشد و مشکل برق دزدی نداشته باشد، نباید عددی بیشتر از ۵۰ آمپر روی صفحه نمایش مشاهده شود.

در صورتی که جریان از ۵۰ آمپر بیشتر باشد، این احتمال می رود که در یک یا چند مدار خودرو ایراداتی وجود داشته باشد؛ جهت بررسی آن ها باید به سراغ فیوزها بروید. به این منظور لازم است میله های اتصال مولتی متر روی باتری ثابت شوند. برای انجام این کار می توانید از یک جفت گیره پلاستیکی استفاده کنید.

* نکته حائز اهمیتی که باید مد نظر قرار دهید این است که هنگام کار با مولتی متر (در صورتی که به شکل سری به باتری وصل شده است)، هرگز موتور خودرو و یا اجزایی چون رادیو، بخاری و … را روشن نکنید. همچنین نباید تحت هیچ شرایطی درب خودرو را باز کنید. انجام یکی از این کارها می تواند سبب انفجار مولتی متر شود.

در این مرحله نوبت پیدا کردن مداری است که ایراد دارد. در وهله اول به سراغ جعبه فیوز زیر کاپوت رفته و هر بار یکی از فیوزها را به وسیله گیره مخصوص جدا کنید و تغییرات مولتی متر را بررسی نمایید. سپس مجددا فیوز را در جای اولیه خود قرار داده و به سراغ فیوز بعدی بروید. این کار را برای تمام فیوزها تکرار کنید. هرگاه مولتی متر عددی کمتر از میزان استاندارد خود را نمایش داد، می توانید نتیجه بگیرید که مشکل از آن فیوز است.
دقت داشته باشید که افت اندک (در حدود چند میلی آمپر) هنگام جدا کردن فیوزها نرمال بوده و اگر میزان افت زیاد باشد، احتمال می رود که نقصی در فیوز وجود داشته باشد.

در خودروهایی که یک جعبه فیوز هم در زیر داشبود سمت راننده یا شاگرد دارند، علاوه بر بررسی جعبه فیوز زیر کاپوت، این جعبه فیوز نیز باید بررسی شود. برای این کار لازم است پس از جدا کردن مولتی متر از باتری، درب سمت راننده و شاگرد را باز کرده و به وسیله یک گیره سوئیچ درب ها را در جای خود نگه دارید.

سپس مراحل قبلی را برای این جعبه فیوز نیز تکرار کنید. پیشنهاد می کنیم برای آن که بتوانید عدد مولتی متر را راحت تر بخوانید، آن را روی شیشه جلو اتومبیل قرار دهید. فیوزها را یک به یک جدا کرده و تغییرات مولتی متر را بررسی نمایید. برای آن که بتوانید تشخیص دهید هر کدام از فیوزها مختص کدام یک از ازای خودرو بوده و کدام فسمت برق دزدی دارد، راهنمایی روی درب جعبه فیوز نصب شده که نشان می دهد هر کدام از مدارها متعلق به کدام بخش از جمله رادیو، چراغ ها و … می باشد.

 

روش سوم: تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

روش آمپراژ روش رایج و محبوبی است که بیشتر برای خودروهای قدیمی و اتومبیل های دارای یک یا و واحد کامپیوتری به کار می رود. خودروهای امروزی واحد کنترل بیشتری داشته و به همین دلیل خاموش شدن واحدهای کنترل آن حدودا ۳۰ دقیقه طول می کشد. گاهی هم پیش می آید که برخی از واحدها هنگام آزمایش به طور اتفاقی فعال شود.

مسئله دیگری که در رابطه با این خودروها وجود دارد این است که اگر همزمان با تخلیه باتری یکی از واحدها، باتری را برای آمپراژ قطع کنید، آن واحد کنترل خاموش شده و در نتیجه شما نمی توانید برق دزدی را ریشه یابی کرده و منبع آن را تشخیص دهید.

از این رو توصیه می شود که برای تعیین منبع برق دزدی خودرو خود، به سراغ روش سوم یا افت ولتاژ بروید. این روش آزمایش هم برای خودروهای قدیمی و هم اتومبیل های امروزی کاربرد داشته و لازم نیست نگران واحدهای کامپیوتری خودروتان باشید.

در این روش برای آن که آزمایش با بیشترین دقت انجام شود، باید میله های اتصال مولتی متر نوک تیز بوده و به طور کامل با پشت فیوزها تماس پیدا کنند.

با انجام این آزمایش، افت ولتاژ ناشی از افزایش مقاومت که به دلیل گرمای حاصل از جریان الکتریکی در مدار ایجاد می شود، بررسی می گردد.

به منظور اطلاع از مدت زمان لازم جهت خاموش شدن کلیه واحدهای کنترل، پیشنهاد می شود حتما دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه نمایید. این زمان اغلب حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بوده اما در برخی از اتومبیل ها نیز ممکن است تا ۸ ساعت به طول بیانجامد.

حال نوبت به تنظیم مولتی متر می رسد. برای ادامه آزمایش باید این دستگاه را در مقیاس میلی ولت تنظیم نمایید.

فیوزهای مدارهای ساعت، استریو یا بخش کامپیوتری خودرو جریان برق کمتری نسبت به سایر قسمت های خودرو دارند. از این رو باید در وهله اول افت ولتاژ این فیوزها را بررسی کرد. به این منظور لازم است در همان حین که فیوزها در جای خود قرار دارند، تماسی بین نقاط پشت هر کدام از فیوزها با میله های اتصال مولتی متر برقرار شده و عدد آن روی نمایشگر قابل مشاهده است.

این کار را برای فیوزهای زیر داشبورد و کاپوت نیز تکرار کنید. افت ولتاژ صفر میلی ولتی بیانگر سالم بودن فیوزها و عدم وجود برق دزدی در مدارها است. در صورتی که یکی از مدارها برق دزدی داشته باشد، مولتی متر عددی غیر از صفر را نمایش می دهد.

به دنبال تشخیص قطعه معیوب، باید به مکانیک متخصص مراجعه کرده و کار تعویض قطعه معیوب یا سیم ایراد دار را به او محول نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *