تعمیر و نگهداری خودرو

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید کدامند؟

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید کدامند؟

واشر سرسیلندر نیز مانند سایر قطعات خودرو طول عمر مشخصی داشته که باید در نظر گرفته شده و نسبت به تعویض آن به موقع اقدام شود. عوامل متعددی بر طول عمر واشر سرسیلندر تاثیر دارد. شما می توانید با آگاهی از ویژگی های واشر سرسیلندر و شناخت علائم و نشانه های واشر سرسیلندر نیم سوز و سوخته و عیب یابی به موقع مانع از بروز مشکلات جدی تر و بیشتر و ایجاد هزینه های گزاف شوید. کم شدن سطح روغن، جوش آوردن موتور و اختلال در کارکرد آن از جمله نشانه های اصلی سوختن واشر سرسیلندر پراید می باشد.

 

واشر سرسیلندر چیست؟

بین دو قسمت سرسیلندر و سیلندر، قطعه ای به نام واشر سرسیلندر قرار دارد و همان طور که از نام این قطعه نیز مشخص است، از نشت روغن و سایر محتویات موتور به بیرون از آن جلوگیری می کند. در صورت بالا رفتن دما به طور مداوم، واشر سرسیلندر مقاومت خود را از دست داده و خراب می شود. البته اگر این افزایش دما به صورت مقطعی و لحظه ای باشد چندان اهمیتی ندارد اما همیشگی بودن آن موجب بروز مشکل در کارکرد این قطعه می گردد. ممکن است در ار کمبود روغن یا مایع خنک کننده واشر سرسیلندر نیم سوز شده یا به طور کامل بسوزد.

 

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

برخی از علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید عبارتند از:

 

کم شدن سطح آب و روغن

کاهش سطح آب و روغن موتور یکی از متداول ترین و در عین حال ساده ترین علامت های سوختن واشر سرسیلندر است. آب بندی موتور یکی از وظایفی است که بر عهده واشر سرسیلندر بوده و در صورتی که این قطعه نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، نشت آب و روغن از موتور چندان دور از انتظار نخواهد بود. به این ترتیب کاهش زودتر از موعد سطح آب و روغن امری طبیعی و قابل پیشبینی است. اما می توان با بررسی موتور محل نشتی را در بخش بالایی موتور یافت. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که اگر نشتی داخلی باشد، به سادگی قابل رویت نبوده و باید از روی شواهد و نشانه های دیگر که در ادامه به آن ها می پردازیم، این مسئله را تشخیص دهیم. از جمله علائمی که نشان دهنده نشتی داخلی است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

وارد شدن روغن به سیستم خنک کننده

اگر در مخزن ذخیره آب رادیاتور مایعی به رنگ کرم یا قهوه ای کم رنگ دیده شد، می توان این احتمال را داد که روغن وارد سیستم خنک کننده اتومبیل شده است و واشر سرسیلندر به زودی می سوزد. همچنین باید این مایع روی درب رادیاتور نیز دیده شود.

 

وارد شدن مایع خنک‌کننده به لوله های روغن

در صورتی که پس از باز کردن درب موتور پراید مایع شکلاتی رنگی دیدید، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که مایع خنک کننده به سیستم جریانی روغن موتور نشت کرده است.

 

وارد شدن گازهای سیلندر به سیستم خنک کننده

داغ کردن موتور اتومبیل یا مشاهده حباب در آب رادیاتور، از جمله نشانه هایی است که خبر از سوختن واشر سرسیلندر خودرو شما می دهند.

 

ورود مایع خنک کننده به سیستم سیلندر

اگر مایع خنک کننده وارد سیستم سیلندر خودرو شود، دود سفید رنگی از اگزوز خارج می شود. به منظور بررسی این مورد باید هنگام استارت زدن به اگزوز و دود خروجی از آن دقت کنید. در این زمان در صورت وجود مشکل بیشترین غلظت دود سفید قابل مشاهده است.

 

جوش آوردن موتور خودرو

اگر واشر سرسیلندر پراید بسوزد، درجه آمپر از حد متوسط خود بالاتر می رود. در این حالت گفته می شود که خودرو جوش آورده است. در چنین شرایطی توصیه می شود در حالی که خودرو را روشن نگه داشته اید، روی درب رادیاتور به آرامی آب ریخته و کمی صبر کنید تا موتور خنک شود؛ پس از آن خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه انتقال دهید.

 

مشکل در کارکرد موتور خودرو از علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

در اثر سوختن واشر سرسیلندر پراید، در حین رانندگی با افت عملکرد موتور مواجه خواهید شد. اگر واشر سرسیلندر به طور کامل سوخته باشد، این مسئله شدیدتر و اگر نیم سوز باشد، ضعیف تر خواهد بود. اما به طور کلی باید گفت که پی بردن به این مشکل و بر طرف ساختن آن پر هزینه بوده و مخارج سنگینی را به همراه خواهد داشت.

 

علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید

 

علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید

نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید علائم و نشانه های گوناگونی دارد که در ادامه به برسی از آن ها می پردازیم:

 

بالا رفتن دمای موتور

گاهی دمای موتور بالا رفته و موتور داغ می شود ولی لزوما دمای آن سریع به نقطه جوش نمی رسد. در این شرایط شما متوجه تغییر رفتار موتور می شوید و این بیش از حد گرم شدن موتور می تواند یکی از نشانه های نیم سوز شدن واشر سرسیلندر باشد.

 

دیر روشن شدن خودرو

وقتی واشر سرسیلندر نیم سوز می شود، خودرو در استارت خوردن دچار مشکل شده و باید مجددا استارت بزنید اما در نهایت اتومبیل روشن شده و می توانید حرکت کنید. نیم سوز شدن واشر سرسیلندر مانع از روشن شدن خودرو نخواهد شد.

 

هیدرولاک شدن موتور

در صورتی که واشر سرسیلندر سوخته و به طور کامل از بین برود، ممکن است هیدرولاک موتور اتفاق بیفتد. این مسئله بسیار مهم و پر هزینه بوده و ممکن است صدمه جدی به موتور وارد کند. در چنین شرایطی حجم زیادی از مایع خنک کننده وارد سیلندر شده و قفل هیدرواستاتیکی ایجاد می کند. از این رو توصیه می شود حتما نشانه های نیم سوز شدن سرسیلندر را در نظر بگیرید تا به موقع متوجه نقص این قطعه شده و از پیشرفت مشکل و ایجاد آسیب های جدی تر جلوگیری نمایید.

 

تعویض واشر سرسیلندر پراید

در صورتی که واشر سرسیلندر پراید دچار خرابی شود، باید به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کرده و توسط متخصص تعویض گردد. به این منظور باید چند لایه از موتور شامل بخش تایمینگ موتور پراید، منیفولد، اگزوز، سرسیلندر و حتی سیلندر باز شوند. از این رو تعویض واشر سرسیلندر یکی از تعمیرات پرهزینه هر خودرویی به شمار می آید. جهت ثبت سفارش و خرید واشر سرسیلندر پیکان، واشر سرسیلندر پراید، واشر درب سوپاپ پیکان (یک تکه) و واشر سرسیلندر روآ فلزی به زیر گروه واشر در بخش فروشگاه سایت اچ پی سی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *