تعمیر و نگهداری خودرو

علائم خرابی دلکو در خودروهای کاربراتوری و راهنمای نصب آن

علائم خرابی دلکو در خودروهای کاربراتوری و نحوه نصب آن

یکی از قطعات برقی خودرو که در سیستم جرقه زنی آن نقش موثری دارد، دلکو است. این قطعه برای نخستین بار در سال ۱۹۱۰ روی خودرو کادیلاک نصب شد. دلکو درون موتورهای درون سوز قرار داشته و برای آن که عملیات احتراق به درستی انجام شود، وظیفه انتقال و هدایت جریان با ولتاژ بالا از کوئل به شمع ها را بر عهده دارد. به طور کلی این قطعه برق خودرو را تامین کرده و باتری را شارژ می کند. به دلیل نقش دلکو در توزیع کردن برق در زبان انگلیسی به آن distributor گفته می شود که به معنای توزیع کننده و تقسیم گر است.
با وجود این که چارلز کترینگ برای اختراع دلکو مدال ادیسون را دریافت کرد و این قطعه در آن زمان از اهمیت و کارایی بالایی برخوردار بود اما امروزه در سیستم جرقه زنی اتومبیل ها از دلکو استفاده نمی شود و سنسورهایی که روی میل لنگ و میل سوپاپ قرار دارند، جایگزین این قطعه در موتور خودروها شده اند. دلکوها دارای دو نوع دلکو مگنتی و دلکو پلاتینی هستند که بسته به نوع خودرو از یکی از آن ها استفاده می شود. به عنوان نمونه می توان به دلکو مگنتی پراید کاربراتوری و دلکو پلاتینی پیکان کاربراتوری اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با علائم خرابی دلکو به ویژه در پراید کاربراتوری آشنا کنیم؛ پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

نحوه کار دلکو

در موتورهای چهار زمانه مرحله انفجار پس از مرحله تنفس رخ می دهد. این جرقه زمانی که پیستون به بالاترین نقطه در گردش میل لنگ می رسد، اتفاق می افتد و نیروی پرتاب پیستون به سمت پایین را تامین می کند. در حقیقت این انفجار در نقطه مرگ پیستون صورت می گیرد. نقطه مرگ پیستون آن هنگامی است که پیستون در دور کامل گردش میل لنگ در بالاترین حد خود قرار می گیرد. رسیدن پیستون به نقطه مرگ و ایجاد انفجار زمان بر بوده و به صورت آنی رخ نمی دهد. عوامل مختلفی چون نوع سوخت، غلظت سوخت و کمپرسور موجود در موتور در زمان انتظار انفجار موثر است.

 

آوانس و ریتارد به چه معنا است؟

همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، انتشار موج انفجار زمان بر است. بنابراین اگر در نقطه صفر جرقه زده شود، موج انفجار زمانی به تاج پیستون می رسد که پیستون در حال حرکت به سمت پایین است. از این رو باید جرقه هنگامی که پیستون در نقطه مرگ است، به شمع برسد. با این کار حداکثر نیروی تولید شده پیستون را به سمت پایین هل می دهد. آوانس نیز دقیقا به همین معنا است؛ در واقع پیش انداختن زمان ایجاد جرقه در فرآیند گردش موتور را آوانس گویند. آوانس نیز به پارامترهایی چون نوع سوخت و ضریب کمپرس بستگی دارد. این استانداردها توسط کارخانه تعیین می شود. به عنوان مثال در دور موتور ۸۰۰ آوانس باید بین ۱۰ تا ۱۲ درجه باشد. این بدان معنا است که باید ۱۰ تا ۱۲ درجه از گردش میل لنگ باقی مانده باشد و جرقه صورت گیرد تا میل لنگ این ۱۲ درجه را در مدت زمان انتشار موج انفجار طی کرده و پیستون را به نقطه مرگ برساند. افزایش دور موتور سبب شده تا میل لنگ این ۱۲ درجه را با سرعت بیشتری طی کند. بنابراین زاویه آوانس را باید متناسب با افزایش دور موتور بیشتر کرد تا همچنان موج به موقع به تاج پیستون برسد. علت وجد سیستم آوانس گریز از مرکز و وکیومی در دلکوها نیز همین مسئله است. با این سیستم وقتی دور موتور بالا می رود، آوانس موتور ۳۰ تا ۳۸ درجه افزایش می یابد.

ریتارد دقیقا برعکس آوانس بوده و جرقه را پس از عبور پیستون از نقطه مرگ به پایین و به سمت شمع می رساند. جرقه ریتارد از قدرت موتور می کاهد. چرا که در ریتارد موج انفجار دیرتر به تاج پیستون رسیده و پیستون در حال حرکت به سمت پایین است و حجم اتاق انفجار افزایش می یابد. با استفاده از چراغ دلکو و فلاش زدن رو به میل لنگ می توان زاویه ۱۲ درجه را در دور موتورهای پایین تر نیز پیدا کرد.

 

علائم خرابی دلکو پراید

وقتی موتور در حال کار است برق تولید شده را از طریق سیم پیچ های احتراق به روتور انتقال می دهد. روتور یا چرخانه که درون توزیع کننده قرار دارد، می چرخد و توسط سیم های جرقه، انرژی را به سیلندرهای موتور خودرو در حال حرکت می فرستد. سیستم توزیع کننده ولتاژ بالا را هدایت می کند و اگر مشکلی در روند کار آن پیش آید، انتقال ولتاژ نیز با مشکل مواجه خواهد شد. در ادامه برخی از نشانه های خرابی دلکو کامل پراید را بررسی می کنیم. سایر دلکوها نیز علائم مشابهی دارند و دانستن این نکات می تواند به شما در تعیین احتمال خرابی انواع دلکوها کمک کند.

 

مشکل در جرقه

دلایل گوناگونی برای این مسئله وجود دارد؛ یکی از راه هایی که می توان از سلامت و کارکرد درست روتور و درپوش توزیع کننده مطمئن شد، چک کردن و بررسی کردن این قطعات است. با این کار متوجه بروز هرگونه نقص و مشکل احتمالی شده و اگر قطعات نیاز به تعویض داشتند، در اسرع وقت این کار انجام می شود.

 

استارت نخوردن خودرو

در صورتی که دلکو دچار نقص و ایرادی شود، موتور خودرو نمی تواند جرقه مورد نیاز برای حرکت سیلندرها را ارسال کند و در نتیجه اتومبیل استارت نخورده و روشن نمی شود.

 

روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چک دلایل متعددی دارد. اما اگر این نشانه با سایر نشانه های خرابی دلکو همراه باشد، بدان معنا است که قطعا ایراد از دلکو بوده و شما باید در اولین فرصت دلکو خودرو خود را تعویض کنید.

 

صداهای بیش از حد یا غیر معمول موتور

یکی دیگر از نشانه هایی که می تواند بیانگر خرابی دلکو اتومبیل باشد، صداهای غیر معمولی است که از موتور به گوش می رسد. با خراب شدن دلکو عملکرد سیلندرها مختل شده و نمی توانند حرکت کنند. به این ترتیب صداهای عجیب و بلندی تولید می کنند که می تواند یک علامت واضح برای تشخیص بروز مشکل در دلکو خودرو باشد.

 

تنظیم دلکو خودروهای کاربراتوری چگونه صورت می‌گیرد؟

 

تنظیم دلکو خودروهای کاربراتوری چگونه صورت می‌گیرد؟

برای آن که دلکو خودرو کاربراتوری خود را تنظیم کنید، باید مراحل زیر طی شود:

• ابتدا موتور خودرو را روشن کرده و آن را در حالت روشن نگه دارید.

• همزمان با فعال بودن موتور، پیچ نگهدارنده را کمی آزاد کرده تا دلکو بچرخد.

• حال جهت تسهیل کار موتور و افزایش دور موتور دلکو را اندکی بچرخانید. (به این حالت آوانس گفته می شود و عکس آن را نیز ریتارد گویند)

• در حالت آوانس موتور به اصطلاح ریپ می زند.

• اکنون دلکو را در جهت معکوس (ریتارد) بچرخانید؛ با این کار دور موتور کاهش یافته و ریپ زدن خودرو متوقف می شود. پس از توقف ریپ زدن موتور، خروجی اگزور صاف می شود. زمانی که ریپ زدن متوقف شده و خودرو به اصطلاح عامیانه تپ تپ نمی کند می توان گفت که دلکو تنظیم شده است.

• برای آن که مطمئن شوید خودروتان در دور موتور بالا ریپ نمی زند و لرزش ندارد، کمی گاز بدهید.

• اگر خودرو همچنان ریپ می زد، دلکو را در جهت معکوس (در جهت ریتارد) چرخانده و پیچ آن را کمی سفت تر کنید.

 

تعویض دلکو در خودروهای کاربراتوری

در صورت مشاهده علائم خرابی دلکو باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید. برای این کار ابتدا باید وایر مرکز و وایرهای متصل به شمع ها از دلکو جدا شوند. برای آن که هنگام اتصال مجدد با مشکل مواجه نشوید، توصیه می شود که محل اتصال وایر شمع سیلندر شماره یک را ثبت کرده و به یاد داشته باشید. سپس باید سیم های مدار اولیه ای که بین کویل و دلکو قرار داشته و باعث ایجاد جرقه می شوند را از کوئل جدا کنید. علاوه بر این سیم ها، شلنگ های متصل به دیافراگم آوانس دلکو از دیگر قطعاتی هستند که باید از دلکو جدا شوند. پس از آن باید با جدا کردن پیچ های اتصال دهنده دلکو به بدنه، دلکو را خارج کنید. حال می توانید دلکو قدیمی و از کار افتاده را دلکوی جدید تعویض نمایید. برای تهیه دلکو کامل پیکان، دلکو کامل پراید، درب دلکو پیکان، درب دلکو پراید و سایر قطعات یدکی خودرو می توانید به فروشگاه آنلاین لوازم یدکی اچ پی سی مراجعه نمایید.

 

نحوه نصب دلکو و تنظیم دلکو مگنتی پراید

اولین کاری که باید برای نصب دلکو انجام دهید، باز کردن درب دلکو است. با این کار شما می توانید چکش برق را چرخانده و زائده شفت دلکو را با شیار محل قرارگیری هم راستا کنید. این مرحله یکی از مهم ترین مراحل نصب دلکو بوده و انجام آن برای نصب صحیح این قطعه در جای درست خود ضروری است. سایر مراحل نصب دلکو دقیقا عکس باز کردن دلکو می باشد. پس از آن که اولین وایر شمع سیلندر را در جای خود قرار دادید، باید توجه داشته باشید که سایر وایرها را نیز بنا بر ترتیب احتراق موتور و هم جهت با چرخش چکش برق در جای خود نصب کنید. در انتها جهت تنظیم دور موتور و گاز خودرو، دلکو را کمی به سمت چپ و راست بچرخانید. به این ترتیب دلکو اتومبیل شما در جای خود به درستی نصب شده و تنظیم می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *