دانستنی های خودرو

۱۵ دلیل کاهش شتاب خودرو

15 دلیل کاهش شتاب خودرو

از جمله مواردی که هنگام خرید خورو باید به آن توجه کنید، شتاب اولیه اتومبیل شتاب آن حین حرکت است که چالاکی خودرو را نشان می دهد. یکی از مواردی که بسیاری از رانندگان با آن مواجه می شوند، کاهش شتاب خودرو است. در این شرایط اصطلاح گفته می شود که ماشین خسته و یا تنبل شده است. این مسئله دلایل مختلفی دارد که قصد داریم در این مقاله به بررسی مهم ترین آن ها بپردازیم.

چه عواملی موجب کاهش شتاب خودرو می شود؟

پیش از آن که به بررسی علل کاهش شتاب و قدرت خودرو بپردازیم، ابتدا دو مفهوم شتاب اولیه و شتاب حین حرکت را تعریف می کنیم. شتاب اولیه یکی از پارامترهای بیانگر قدرت موتور خودرو بوده و با عددی در بازه صفر تا صد نمایش داده می شود. هر بار که راننده پدال گاز را فشار می دهد، سرعت خودرو به میزان مشخصی افزایش می یابد؛ به این افزایش سرعت شتاب حین حرکت اتومبیل گفته می شود.

کاهش شتاب خودرو دلایل متعددی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. اما علاوه بر موارد زیر، بالا رفتن عمر ماشین و کارکرد طولانی مدت آن نیز می تواند بر کاهش شتاب موثر باشد. کاهش شتاب خودرو عملکرد آن را تحت تاثیر قرار داده و رانندگی را دشوار می کند.

کثیف شدن فیلتر هوا

فیلتر هوا نقش صافی را داشته و تمام گرد و غبار ورودی به موتور را جذب می کند. بیهی است که این فیلتر پس از مدتی استفاده آلوده شده و سبب انسداد مجرای تنفسی خودرو گردد. به این ترتیب موتور هوای کافی دریافت نکرده و به دلیل نبود اکسیژن کافی برای ترکیب با سوخت، احتراق به درستی صورت نمی گیرد.

اختلال در مسیر اگزوز

مجرای خروجی هوا از خودرو (اگزوز) به اندازه ورودی هوا اهمیت داشته و بر عملکرد موتور تاثیرگذار است. مسدود شدن این مجرا می تواند سبب کاهش شتاب خورو شود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، پیشنهاد می کنیم ابتدا لوله های اگزوز و کاتالیست آن را بررسی کنید تا اگر دچار شکستگی، خراشیدگی یا زنگ زدگی شده اند، متوجه شده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

ضعیف شدن عملکرد انژکتور

انژکتور خودرو سوزن هایی دارد که در انجام فرآیند احتراق نقش داشته و کثیف شدن آن ها، به کارکرد نامنظم ماشین منجر می شود. از این رو یکی دیگر از عوامل موثر بر کاهش شتاب خودرو، خراب شدن انژکتور یا سیستم پاشش خودرو است. در چنین حالتی با فشردن پدال گاز و افزایش سرعت، عملکرد ماشین با مشکل مواجه می شود. چرا که با افزایش سرعت اتومبیل، نیاز به سوخت رسانی به سیلندرها بیشتر شده و خرابی انژکتور این پروسه را مختل می کند. بنابراین حرکت خودرو به ویژه در سربالایی ها به کندی و با سختی انجام می شود.

بروز مشکل در شمع و وایر خودرو

از دیگر قطعاتی که در فرآیند احتراق نقش موثری دارد، شمع و وایر شمع خودرو است. شمع قطعه ای است که با ایجاد جرقه، باعث شکل گیری احتراق می شود. از این رو خوردگی و کثیفی شمع، موجب بروز اختلال در عملکرد این قطعه و در نهایت کاهش شتاب خودرو می گردد. برای خرید انواع شمع یورو ۴، شمع دو پلاتین، وایر شمع پراید زیمنس، وایر شمع پژو ۴۰۵ و سایر انواع شمع و وایر به فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی HPC مراجعه نمایید.

بروز اختلال در استپر خودرو

قطعه دیگری که بروز نقص در آن می تواند منجر به کاهش شتاب اتومبیل شود، استپر خودرو است. استپر وظیفه تنظیم هوای مصرفی سیلندرها را بر عهده داشته و با خراب شدن آن هوای کافی به سیلندرها نرسیده و عمل احتراق مختل می شود.

شل شدن سیم گاز

در صورتی که سیم گاز شل شود، دریچه هوای موتور به خوبی باز نشده و به همین دلیل وقتی پدال گاز را فشار می دهیم، شتاب خودرو افزایش نمی یابد. بنابراین شل شدن سیم گاز عامل دیگری است که می تواند در کاهش شتاب و قدرت خودرو موثر باشد.

خرابی سنسور اکسیژن

اگر سنسور اکسیژن دچار مشکل شود، اکسیژن رسانی به خوبی انجام نشده و مصرف سوخت نیز مختل می شود. مثلا وقتی سنسور اکسیژن پراید خراب می شود، اکسیژن که یکی از پارامترهای مهم احتراق است به درستی نرسیده و با افزایش سرعت، شاهد کاهش شتاب خودرو خواهیم بود.

چرا شتاب خودرو کاهش می یابد؟

روغن موتور نامناسب

روغن موتور خودرو در کارکرد قسمت های مختلفی از اتومبیل تاثیرگذار است. خنک نگه اشتن قطعات و حرکت روان آن ها، و کمک به فرآیند صحیح احتراق از جمله نتایجی است که استفاده از روغن موتور مناسب به همراه دارد. اگر به جای استفاده از روغن موتور باکیفیت، به سراغ نوع نامرغوب آن بروید، احتراق مختل شده و به جای آن که شمع ها با ایجاد جرقه منجر به احتراق شوند، گرمای سیلندر سبب احتراق می شود. وقوع چنین شرایطی علاوه بر این که شتاب خودرو را کاهش می دهد، عملکرد کلی ماشین را با مشکل مواجه می کند.

جاگذاری اشتباه تسمه تایم

عملکرد نامناسب تسمه تایم، اختلال در عمل احتراق خودرو را به دنبال دارد. این عملکرد نامناسب نتیجه قرار نگرفتن تسمه تایم در جای درست خود و خارج شدن آن از حالت تنظیم اصلی است. جا اندازی تسمه تایم پراید، تسمه تایم ۴۰۵ و سایر انواع تسمه تایم مسئله مهمی بوده و در عملکرد درست این قطعه بسیار تاثیرگذار است؛ از این رو برای نصب آن حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

استفاده از اندازه نامناسب لاستیک و رینگ

همه رانندگان به زیباتر کردن خودرو خود اهمیت می دهند اما برخی از آن ها برای آن که ظاهر بهتری به خودرو خود ببخشند، از رینگ و لاستیکی برای اتومبیل شان مناسب نیست، استفاده می کنند. استفاده از لاستیک های پهن تر با وجود داشتن ظاهر زیباتر، اصطلکاک بیشتری را ایجاد کرده و موجب کاسته شدن از شتاب خودرو می شود. بنابراین توجه داشته باشید که نباید عملکرد ماشین و سلامت آن را فدای ظاهر زیباتر کنید و حتما از لاستیک و رینگ مناسب اندازه خودروتان استفاده کنید.

خراب شدن پمپ بنزین

همان طور که پیشتر نیز به آن پرداختیم، سوخت رسانی مناسب نقش مهمی در درست کار کردن موتور و حرکت روان و صحیح خودرو دارد. بنابراین استفاده از پمپ بنزین سالم، بر چالاکی و شتاب خودرو موثر است. در صورت خرابی پمپ بنزین، سوخت کافی به سیلندرها نرسیده و شتاب خودرو کم می شود. از این رو می توان یکی دیگر از عوامل کاهش شتاب را فرسودگی پمپ بنزین خودرو دانست. بنابراین لازم است چند وقت یک بار به یک تعمیرکار متخصص و ماهر مراجعه کرده و از سلامت پمپ بنزین پیکان کاربراتوری، پمپ بنزین مکانیکی پراید، پمپ بنزین ۲۰۶ انژکتوری و .. خود مطمئن شوید و در صورت لزوم نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

رینگ و پیستون

از دیگر مسائلی که میتواند به کاهش شتاب خودرو منجر شود، فرسودگی رینگ و پیستون است. این امر سبب آلودگی محفظه احتراق شده و اختلال در فرآیند احتراق را به دنبال دارد.

سوخت نامناسب

سوخت نامرغوب و نامناسب آسیب های متعددی به بخش های مختلف خودرو وارد می کند و می تواند از جمله دلایل کاهش شتاب خودرو باشد.

اضافه وزن خودرو

میزان وزنی که هر خودرویی می تواند تحمل کند، متفاوت بوده و به نوع آن بستگی دارد. در صورت حمل بار سنگین تر از توان خودرو، شتاب آن کم می شود. بنابراین از حمل بار سنگین در صندوق عقب و باربند اتومبیل بپرهیزید.

بهبود ECU

ECU یا همان کامپیوتر خودرو، دیگر عامل موثر بر شتاب اتومبیل است. جهت به روز کردن نرم افزار ECU به افراد متخصص فعال در این حوزه مراجعه نمایید. آن ها دانش و مهارت کافی برای انجام این کار را دارند.

جمع بندی

همان طور که در این مقاله به طور کامل به آن پرداختیم، از مهم ترین عواملی که بر شتاب خودرو تاثیر می گذارد، فرآیند احتراق و هوا رسانی است. از این رو سلامت و عملکرد درست کلیه قطعات مرتبط با سیستم سوخت رسانی و احتراق خودرو بسیار حائز اهمیت است. از آن جایی که بررسی و تشخیص سلامت قطعات امری تخصصی ست، توصیه می شود حتما به تعمیرکار باتجربه مراجعه نمایید و خودتان بدون بهره مندی از دانش کافی اقدام به تعویض قطعات نکنید. معاینه و بررسی دوره ای خودرو می تواند مانع از بروز چنین مشکلاتی در قطعات مهم و اساسی اتومبیل شما گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *